از بازداشت مدیرعامل دیجی‌کالا تا حبس برای مدیرعامل آپارات / چالش‌ کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران

اخیرا موضوع بازداشت‌ مدیرعامل دیجی‌کالا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. موضوعی که البته تازه نبوده و جامعه استارتاپی بارها و بارها آن را در عمر کوتاه فعالیت خود تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، چند وقتی است هجمه‌ها، شکایات و بازداشت‌هایی رخ می‌دهند که اغلب به دلیل اتهاماتی مانند توهین و عدم رعایت ارزش‌های اخلاقی است اما گاهی این سوال پیش می‌آید که آیا نمی‌شود در این مواقع از طریق سایر اقدامات نظارتی به مساله ورود و از تبعات آن همچون کاهش فروش، قطع همکاری و نابودی آن کسب‌وکار و برند جلوگیری کرد؟

یکشنبه -۲۲ بهمن به دلیل انتشار حواشی به وجود آمده به دلیل فروش چند کالا در دیجی‌کالا، مدیرعامل فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا بازداشت شد؛ هر چند مسعود طباطبایی مدتی بعد آزاد شد اما این اولین بار نیست که اتفاقاتی مشابه و نحوه برخورد نهادهای نظارتی با جامعه استارتاپی سر و صدا به پا می‌کند.

حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار و رییس هیئت مدیره دیجی‌کالا در صفحه شخصی خود در اکس(تویتر سابق) نوشت:‌« مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا به رغم توضیحات و تلاش‌های صورت گرفته در این چند روز برای رفع سوتفاهم‌های اخیر، با حکم دادسرای امنیت بازداشت شده است که وی پس از چند ساعت با تعیین قرار تامین متناسب آزاد شد.»

پس از این حواشی در پی فروش ماگ، تصاویری از شعارنویسی برخی افراد بر روی ساختمان این شرکت منتشر شده که نشان می‌دهد عذرخواهی و توضیح و بازداشت مدیرعامل دیجی کالا آنقدرها هم برای برخی از افراد کفایت نکرد.

اما این تنها اتفاق حاشیه‌ای کسب‌وکارهای اینترنتی در هفته‌های اخیر نبود. پیش از این، گزینه «عجله دارم» اسنپ هم سروصدا به پا کرده بود و سخنگوی سازمان تعزیرات آن را تخلف خواند. در واکنش به این اظهار نظر، رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاداعلام کرد: « گزینه عجله دارم به‌هیچ‌وجه تخلف نیست اما نگران کردن سرمایه‌گذاران، قطعاً تخلف از سیاست اعلامی دولت است. سیاست دولت، ایجاد ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری است و با هر تخلفی از آن محکم برخورد می‌کنیم.»

اما این اختلاف نظرها و چالش‌های مشابه در جامعه استارتاپی ایران کم نیست؛ در آذرماه سال جاری، مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس به علت فراهم کردن بستر انتشار محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی بازداشت شده بود. پیام‌رسانی که قرار بود جایگزینی مناسب برای پیام‌رسانهای فیلترشده خارجی باشد اما آن هم از هشدارهای سازمانهای نظارتی در امان نماند. مرکز رسانه قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای این رابطه اعلام کرده بود: «در سامانه ابلاغ قضایی برای مدیرعامل این پلتفرم احضاریه صادر شد که با وجود مشاهده ابلاغیه، مدیر عامل این پلتفرم از مراجعه به مرجع قضایی امتناع کرد. پس از امتناع مدیرعامل این پلتفرم ایرانی برای حضور نزد مقام قضایی سرانجام دستور جلب وی صادر شد.پس از جلب مدیرعامل این مجموعه، عناوین اتهامی تسهیل دسترسی به محتوای مستهجن و فراهم کردن موجبات فساد از طریق بسترسازی و عدم‌نظارت منتهی به اشاعه فحشا به وی تفهیم شد. در حال حاضر و پس از تفهیم اتهام، متهم با قرار وثیقه آزاد است.»

آپارات دیگر نمونه‌ای است که فعالیتش در سال‌های اخیر دچار اختلال شد. آن هم در شرایطی که فعالیت «یوتیوب» در کشور ممنوع است و آپارات قرار بود نسخه بومی این پلتفرم باشد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، محمد جواد شکوری مقدم، مدیر عامل این شرکت را به‌ دلیل منتشر شدن یک ویدئو در آپارات به ۱۰ سال حبس محکوم کرد. این در حالی است که در همان زمان آذری جهرمی، وزیر ارتباطات سابق نسبت به این نوع حکم‌ها واکنش نشان داده و گفته بود: «اگر یک نفر محتوای مجرمانه‌ای را در پیام‌رسان داخلی بارگزاری کرد، شما مالک پیام رسان را به زندان می‌اندازید. این حمایت از تولید داخل نیست.»

تصاویر کارکنان طاقچه (پلتفرم دسترسی به نسخه دیجیتال و صوتی کتاب‌ها) در فضای مجازی که در تابستان منتشر شده بود و یا تصاویری که از فضای داخلی شرکت ازکی (خرید بیمه‌نامه) منتشر شد هم یکی دیگر از اتفاقاتی بودند که قطع همکاری جمعی از ناشران را برای پلتفرم طاقچه و تعلیق موقت فعالیت برای «ازکی» را به دنبال داشت.

این بازداشت‌ها، پلمب و نگرانی از تعطیلی کسب‌وکارهای آنلاین و پلتفرم‌هایی که بخشی از موانعی است که همواره باعث نگرانی فعالان اکوسیستم استارتاپی است، چراکه استارتاپ‌ها به عنوان نمادهای نوآوری و رشد اقتصادی در نظام اقتصادی شناخته می‌شوند و انتظار می‌رود که شاهد حمایت بیشتر از آنها از سوی دولت باشیم.

۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 52379
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha