ویراژ «پژوپارس» در سامانه بلاتکلیف خودرو

رئیس سازمان استاندارد: ۴ ماه پیش ایران‌خودرو در قالب نامه‌ای به ما اعلام کرد، نمی‌خواهیم پژوپارس تولید کنیم، ما به آن‌ها گفتیم در این فرصت باقی مانده تا اسفندماه با قدرت تولید و به تعهدات خود نسبت به خریداران عمل کنید، اما جالب این است تعهدات معوق این شرکت امروز بر گردن سازمان ملی استاندارد انداخته می‌شود,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اختلاف سازمان ملی استاندارد و ایران‌خودرو بر سر تولید خودروی پژوپارس موجب بلاتکلیفی مشتریانی شد که ۹ ماه پیش در سامانه یکپارچه برای خرید این خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. اکنون ایران‌خودرو با تعطیل‌کردن خط تولیدش پیش از ۱۵ اسفند ماه توپ را به زمین سازمان استاندارد انداخته است. این اقدام ایران‌خودرو موجب شده است قیمت‌ها در بازار خودرو در اولین ماه زمستان، در مدار صعودی قرار گیرد، به طوری که پژوپارس LX مدل۱۴۰۲ در بازار با رشد حدود ۱۰۰‌میلیون تومانی مواجه شد و ۷۳۵‌میلیون تومان قیمت پیدا کرد، مدل۱۴۰۱ این خودرو هم ۱۱۰‌میلیون تومان گران‌تر شد و به قیمت ۷۲۵‌میلیون تومان رسید. به نظر می‌رسد برای رفع این بلاتکلیفی‌ها باید نهادهای نظارتی ورود و گره از مشکل متقاضیان باز کنند.

این اولین بار نیست که خودروسازان برای به کرسی نشاندن اهداف‌شان توپ را به زمین سایر سازمان‌ها و نهادها می‌اندازند. تا پیش از این تمام مشکلات، زیان‌ها و خلف وعده‌ها بر گردن شورای رقابت می‌افتاد، حال که این شورا کاملاً کنار گذاشته شده، نوبت به سازمان استاندارد رسیده است. در حالی که مشتریان خودروی پژوپارس از ۹ ماه پیش در سامانه یکپارچه برای خرید این خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، اما با تصمیم سازمان ملی استاندارد برای استانداردسازی این خودرو و امتناع ایران‌خودرو از استانداردسازی آن، بلاتکلیف مانده‌اند.

داستان از این قرار است که سازمان ملی استاندارد ماه‌ها پیش اعلام کرد خودروی پژوپارس که فاقد استانداردهای هشتادوپنج‌گانه است تا نیمه اسفند امسال مجوز تولید دارد و پس از آن طبق قانون، تولید آن باید متوقف شود.

در این خصوص رئیس سازمان استاندارد می‌گوید: این سازمان، مسئولیتی در قبال پیش‌فروش‌ها پس از مهلت قانون توقف تولید ندارد، بنابراین آنچه قانون برای ما وضع‌کرده است، به آن عمل خواهیم کرد و از آنجا که مصرف‌کننده باید رضایت کافی و وافی از کالا داشته باشد، تولیدکنندگان نیز ملزم به رعایت قانون هستند.

مهدی اسلام‌پناه می‌افزاید: از سال ۱۴۰۱ ما در قالب اعلام‌های رسمی به ایران‌خودرو اعلام کردیم پژوپارس نمی‌تواند استانداردهای هشتادوپنج‌گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد، اما متأسفانه به جای بررسی این موضوع فروش این خودرو در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صنعت و خودروساز قرار گرفت و آن‌ها خودرویی را که می‌دانستند نمی‌تواند استانداردهای لازم را رعایت کند، فروختند.

وی تصریح می‌کند: ۹ ماه قبل نیز به ایران‌خودرو اعلام کردیم این خودرو نمی‌تواند استانداردهای هشتادوپنج‌گانه را پاس کند، اما این شرکت مصرانه در سامانه یکپارچه این خودرو را پیش‌فروش کرد.

رئیس سازمان استاندارد درباره نامه‌نگاری ایران‌خودرو با سازمان استاندارد در تمدید مجوز تولید پژوپارس می‌گوید: این شرکت در ماه‌های گذشته طی نامه‌نگاری‌هایی خواستار تمدید زمان توقف تولید شد، اما قانون با نامه‌نگاری تغییر نمی‌کند، این خودرو باید استانداردها را رعایت کند، در غیر این صورت تولید نخواهد شد.

بهانه‌جویی برای تمدید استانداردهای هشتادوپنج‌گانه
اسلام‌پناه می‌گوید: جالب این است در چهار ماه گذشته نیز ایران‌خودرو در قالب نامه‌ای به ما اعلام کرد، نمی‌خواهیم پژوپارس تولید کنیم، ما به آن‌ها گفتیم در این فرصت باقی مانده تا اسفندماه با قدرت تولید و به تعهدات خود نسبت به خریداران عمل کنید، اما تعهدات معوق این شرکت امروز بر گردن سازمان ملی استاندارد انداخته می‌شود.

رئیس سازمان استاندارد می‌افزاید: به نظر می‌رسد آن‌ها زیان مالی تولید این خودرو را متوجه سازمان استاندارد می‌دانند و در پاسخ به اعتراض مردم، عدم‌تحویل خودروها یا کاهش تولید آن را بر گردن سازمان استاندارد می‌اندازند، در حالی که ما فقط بر اساس قانون عمل و ایمنی و استانداردهای خودروها را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

در حالی که مشتریان خودروی پژوپارس از ۹ ماه پیش در سامانه یکپارچه برای خرید این خودرو ثبت‌نام کرده‌اند، اما با تصمیم سازمان ملی استاندارد برای استانداردسازی این خودرو و امتناع ایران‌خودرو از استانداردسازی آن، بلاتکلیف شده‌اند.

تداوم بلاتکلیفی مشتریان پژوپارس و ضرورت ورود نهادهای نظارتی
در ادامه اختلافات ایران‌خودرو با سازمان استاندارد، متقاضیانی که ابتدای امسال در سامانه یکپارچه خودرو، پژوپارس را برگزیده و برای تکمیل وجه آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، اکنون که موعد تحویل خودرو به این متقاضیان فرارسیده است، فراخوان واریز وجه از سوی شرکت خودروساز برای آن‌ها صادر نشده و شنیده‌ها حاکی است خودروساز قصد دارد خودروی جایگزین به مشتریان معرفی کند. آن‌ها نگرانند که در صورت توقف تولید این خودرو و ارائه خودروی جدید، چگونه وجه خرید خودروی جدید را تأمین کنند. با وضع موجود عده‌ای از ثبت‌نام‌کنندگان در میان نزاع سازمان استاندارد و ایران‌خودرو بلاتکلیف مانده‌اند.

ایران‌خودرو: مجوز استاندارد هر خودرویی صادر نشود، خط تولید آن را متوقف می‌کنیم
در واقع به دنبال مسائلی که پیرو عدم‌ارسال فراخوان واریز وجه برای خودروی پژوپارس مطرح شد، شرکت ایران‌خودرو در اطلاعیه‌ای با تأکید بر الزام اجرای استانداردهای هشتادوپنج‌گانه در محصولات اعلام می‌کند: همه محصولاتی که دارای استاندارد هستند، در حال فراخوان تکمیل وجه برای مشتریان است و سایر خودروها نیز در صورت تمدید مجوز سازمان ملی استاندارد و ادامه تولید، فراخوان خواهند داشت.

در صورت عدم‌تمدید مجوزهای سازمان ملی استاندارد برای تولید هر گونه از محصولات، نسبت به توقف خط و جایگزینی با محصول دیگر تصمیم‌گیری خواهد شد.

علاوه بر این، خبرهای رسیده از بازار خودرو حاکی است در پی اقدام خلاف این شرکت در عدم‌تولید یا تحویل پژوپارس به متقاضیان، قیمت‌ها در بازار خودرو در اولین ماه زمستان، در مدار صعودی قرار گرفت، به طوری که شاهد رشد عجیب قیمت‌ها در میان خودروهای داخلی بودیم، پژوپارس LX مدل۱۴۰۲ در بازار با رشد حدود ۱۰۰‌میلیون تومانی مواجه شد و ۷۳۵‌میلیون تومان قیمت پیدا کرد، مدل۱۴۰۱ این خودرو هم ۱۱۰‌میلیون تومان گران‌تر شد و به قیمت ۷۲۵‌میلیون تومان رسید.

به نظر می‌رسد سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مراجع رسیدگی‌کننده لازم است به مسائل و مشکلات بین خریدار و فروشنده کالا ورود کنند و موضوع را مورد بررسی قرار دهند و نتیجه کارشناسی را اعلام کنند، ضمن اینکه افکار عمومی با طرح این سؤال که آیا توقف تولید پژوپارس به رغم تعهد قانونی تا بهمن و اسفند خلاف قانون بوده است یا خیر؟ توقع پاسخ‌دهی نهادهای مسئول را دارند. همچنین شورای رقابت با توجه به مسئولیت نظارتی که بر اساس مصوبه ۵۴۳ بر عهده دارد، به عنوان مدعی‌العموم باید به این موضوع ورود کند.

۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 51575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha