آینده خواندنی هوش مصنوعی از زبان این دو مدیر ارزنده جهانی + ارزش بازار

مدیران عامل مایکروسافت و اوپن ای آی در گفت وگو با اکونومیست چشم‌انداز هوش مصنوعی را ترسیم کردند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یکی از دلایلی که مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ هر سال به داووس - محل برگزاری مجمع جهانی اقتصاد - سفر می‌کنند این است که وضعیت روابط مهم خود، چه با تامین‌کنندگان کلیدی و چه با مشتریان بزرگ متمول را بررسی کنند. امسال، بسیاری از آن‌ها در مورد روابط خود با مایکروسافت و اوپن‌ای‌آی، استارتاپ خالق چت‌جی‌پی‌تی، کنجکاو هستند. این شرکت‌ها مشهورترین عرضه‌کنندگان هوش مصنوعی (AI) در جهان هستند که دنیای تجارت را به هیجان آورده‌اند. اوپن‌ای‌آی به طور انحصاری مجوز استفاده از فناوری خود را به مایکروسافت داده و این غول نرم‌افزاری در حال تزریق آن به محصولات خود از ورد تا ویندوز است.

طی هفته‌های اخیر رابطه بین دو شرکت توسط ناظران ضد انحصار اتحادیه اروپا و بریتانیا مورد بررسی قرار گرفته است. در ماه نوامبر، سم آلتمن، مدیرعامل اوپن‌ای‌آی، توسط هیئت مدیره خود اخراج شد، اما چند روز بعد دوباره به کارش بازگردانده شد. ساتیا نادلا، رئیس مایکروسافت، که گفته می‌شود شرکتش ۴۹٪ از اوپن‌ای آی را در اختیار دارد، در طول این بحران از آقای آلتمن حمایت کرد.

این حواشی بسیاری را متحیر کرد به خصوص آنکه آلتمن رابطه بین مایکروسافت و اوپن ای آی را بهترین دوستی در فناوری نامیده بود.

سم آلتمن و ساتیا نادلا در حاشیه اجلاس داووس در مصاحبه با اکونومیست شرکت کردند و شراکت بین خود را عالی و باورنکردنی توصیف می‌کردند. این دو اغلب بر اینکه چقدر با هم موافق هستند، تاکید داشتند.

یک توافق نظر این بود که این همکاری، رقابت را افزایش می‌دهد. آقای آلتمن می‌گوید: «شما می‌توانید به گزینه یکپارچه‌سازی عمودی نگاه کنید و می‌توانید به شراکت ما نگاه کنید و تصمیم بگیرید کدام یک بیشتر موجب ترویج رقابت است». توافق دیگر بین دو شخصیت اصلی فناوری جهان این بود که سال ۲۰۲۴، سال بزرگی برای هوش مصنوعی خواهد بود. شرط‌بندی عظیم مایکروسافت بر این فناوری در این راه، به آن کمک کرد تا اپل را به عنوان با ارزش‌ترین شرکت جهان کنار بزند . مایکروسافت در حال نزدیک شدن به ارزش ۳ تریلیون دلار است و احتمالا در گزارش فصل نخست مالی شاهد تمایل مشتریان شرکتی مایکروسافت به صرف هزینه در عرصه هوش مصنوعی خواهیم بود.

روایت دو مدیر ارشد  از آینده هوش مصنوعی

مایکروسافت به لطف هوش مصنوعی توانست از نظر ارزش بازار بر اپل پیشی‌ بگیرد

عمومی‌سازی، تحول بعدی هوش مصنوعی

هرچند برخی ناظران از پیشرفت مدل جدید اوپن‌ای‌آی، GPT-4، ناامید شده‌اند، اما سم آلتمن به قابلیت‌های جدیدی اشاره می‌کند، مانند توانایی بیشتر در درک و تولید صدا. ساتیا نادلا نیز معتقد است که مدل‌ها در همه وظایف، از نوشتن مقاله‌ها گرفته تا تولید کد کامپیوتری، بهتر خواهند شد. آلتمن معتقد است: «من واقعاً فکر می‌کنم جادوی این(تحول)، عمومیت آن است».

طبیعت عمومی هوش مصنوعی است که باعث می‌شود سم آلتمن به این فناوری به عنوان «یک کامپیوتر شخصی جدید» فکر کند. ساتیا نادلا نیز به طور مشابهی به آن نگاه می‌کند. او استدلال می‌کند که «از زمان رایانه شخصی، ما تکنولوژی نداشته‌ایم که بتواند بیشترین کارها را با کمترین زحمت انجام دهد. نادلا توضیح میدهد که چگونه تیم زنجیره تامین مایکروسافت از هوش مصنوعی برای کمک به مدل‌سازی تأثیر تصمیمات خود استفاده می‌کند، بدون آنکه منتظر گزارش پایان فصل بخش مالی بماند.

ایجاد شغل‌های بیشتر در کنار حذف برخی مشاغل

توانایی هوش مصنوعی برای جایگزینی کارکنان ماهر، مانند حسابداران، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر آن بر شغل‌ها ایجاد می‌کند. یک مقاله جدید از صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که افراد دارای مدرک دانشگاهی بیشتر در معرض اخلال ناشی از هوش مصنوعی قرار دارند اما بهترین جایگاه را برای بهره‌برداری از پاداش‌ها دارند. نادلا و آلتمن معتقدند که هوش مصنوعی شغل‌های جدید بیشتری نسبت به آنچه نابود می‌کند، ایجاد خواهد کرد. نادلا معتقد است که ممکن است (هوش مصنوعی)با اجازه دادن به مردم برای یادگیری مهارت‌های جدید و تغییر شغل به سرعت بازار کار را پویاتر کند، . او می‌گوید، این باعث افزایش برخی دستمزدها و «کالایی شدن» (به عبارت دیگر، کاهش) دستمزدهای دیگر می‌شود.

اما حذف مشاغل با ظهور هوش عمومی مصنوعی (AGI) گسترده تر خواهد بود. این تصور وجود دارد که هوش مصنوعی عمومی ( نسل آینده هوش مصنوعی) قادر خواهد بود بیشتر کارهای فکری را بهتر از انسان‌ها انجام دهد. برخی از افراد معتقد به فاجعه هوش مصنوعی فکر می‌کنند که این می‌تواند باعث آشوب اقتصادی یا حتی آخرالزمان رباتی شود. با این حال، تولید AGI هدف اعلام شده اوپن‌ای‌آی است. سم آلتمن پیشرفت به سمت این هدف را «به طور غافلگیرکننده‌ای مداوم» توصیف می‌کند. او آن را به تکامل آیفون تشبیه می‌کند، جایی که هیچ مدل جدیدی نماینده یک پرش بزرگ نبوده اما جهش از نسخه اولیه آیفون به آخرین نسخه فوق‌العاده بوده است. به همین دلیل آلتمن انتظار دارد که هیاهوی ایجاد شده توسط اولین AGI کوتاه‌مدت باشد. او می‌گوید: «جهان دو هفته دچار وحشت خواهد شد و سپس مردم با زندگی خود ادامه خواهند داد».

نه نادلا و نه آلتمن نمی‌گویند که AGI چه زمانی پدید خواهد آمد. نادلا معتقد است که تا زمانی که این اتفاق بیفتد، استفاده از آن قانون‌گذاری خواهد شد: «کشورها قطعاً این کنترل را خواهند داشت که چه چیزی آماده استفاده است یا نیست». سم آلتمن نیز به طور کلی با ایده نظارت موافق است، اما کمی محتاط‌تر است. او معتقد است که نظارت‌کنندگان باید ریسک‌ها و توانایی‌های هوش مصنوعی را ارزیابی کنند - مانند هواپیماها که با وجود احتمال سقوط، منافع عظیمی ایجاد می‌کنند. به همین ترتیب، «مزیت عظیم» هوش مصنوعی به این معنی است که توقف پیشرفت اشتباه خواهد بود. آلتمن می‌گوید ایمنی در هوش مصنوعی یک سوالی دودویی درباره استفاده یا عدم استفاده از یک فناوری نیست؛ بلکه «تصمیمات کوچک در طول مسیر» است. او به راه‌اندازی GPT-4 اشاره می‌کند که هفت یا هشت ماه به تعویق افتاد.

سم آلتمن، که همیشه معتقد به بهبود از طریق فناوری است، اصرار دارد که «رونق فناوری، مهم‌ترین عنصر برای آینده‌ای بسیار بهتر است». ساتیا نادلا، که یک مدیر صنعتی و با تجربه است، اما نگاهی کسب‌وکاری‌تری به این موضوع دارد. او در مورد ۲۰ جلسه‌ای که در طول روز مصاحبه با مدیران مختلف از صنایع داشته صحبت می‌کند و می‌گوید با آن‌ها «درباره چیزی که آن‌ها انجام می‌دهند و من می‌توانم در آن نظری داشته باشم» گفتگو کرده است. به عبارت دیگر، او در حال تحکیم روابط مایکروسافت است - همان‌طور که از یک مدیر بزرگ در داووس انتظار می‌رود.

۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 51421
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha