در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین / کاوشگر هندی به نزدیکی خورشید رسید

سازمان فضایی هندوستان اعلام کرد نخستین رصدخانه خورشیدی این کشور به طور موفقیت آمیز به مدار در نظر گرفته شده رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سی ان ان، این درحالی است که هندوستان تصمیم دارد موقعیت خود را به عنوان یک ابرقدرت فضایی نوظهور تثبیت کند.

به طور دقیق تر فضاپیمای «آدیتیا L -۱»به طور ایمن به نقطه لاگرانژL۱ رسید. از این نقطه در فضا می توان به چشم اندازی بدون مانع به خورشید دست یافت که در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد و همین امر زمینه را برای ارتقای مطالعات محققان از سیستم خورشید-زمین تسهیل می کند.

«آدیتیا L -۱» در ۲ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی به فضا فرستاده شد. این عملیات کمتر از دو هفته پس از ارسال موفقیت آمیز فضاپیمای چاندرایان۳ به قطب جنوب ماه انجام شده بود.

این فضاپیما به ۷ ابزار علمی مجهز است که ۴ مورد آن به طور مستقیم به سمت خورشید هدف گرفته شده اند و بقیه ابزارها ذرات بادهای خورشید و میدان های مغناطیسی که از نقطه لاگرانژL۱ می گذرند را بررسی می کنند. هدف اصلی ماموریت نیز شامل مطالعه اتمسفر بالایی خورشید و پدیده های مختلف خورشیدی مانند جهش توده هایی از تاج این ستاره یا همان انفجارهای عظیم پلاسما از خارجی ترین لایه خورشید است.

اطلاعاتی که توسط آزمایش های این فضاپیما جمع آوری می شود، تصویری واضح تر از آب وهوای فضایی فراهم می کند. طوفان های فضایی هنگامیکه به اتمسفر زمین می رسند، روی سیاره خارکی تاثیر می گذارد و گاهی اوقات عملکرد ماهوارها، ارتباطات رادیویی یا حتی شبکه های برق مختل می شود.

۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 50952
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha