چین تا ۲۰۳۲ برترین قدرت فضایی جهان می‌شود

طبق گزارش جدید چین تا ۲۰۳۲ میلادی در حوزه فضایی از آمریکا جلو می‌زند و قدرت برتر جهان می‌شود. این در حالی است که سرعت به کارگیری فناوری‌های نوین فضایی در چین ۵ تا ۶ بار سریع‌تر از آمریکا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دیلی میل، اگر آمریکا اقدامی اضطراری برای غلبه بر موانع بوروکراتیک بر سر راه نوآوری و تسریع پیشرفت‌های فناورانه انجام ندهد، تا ۲۰۳۲ چین از آن جلو می‌زند و به ابر قدرتی فضایی تبدیل می‌شود.

این هشدار بخشی از گزارش واحد نوآوری دفاعی (زیرمجموعه وزارت دفاع آمریکا)، آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی و نیروی فضایی به نام«وضعیت پایه صنعت فضایی» و خواستار اجرای طرحی به نام«ستاره شمالی» است تا پیشرو بودن اقتصادی، فناوری، زیست محیطی، اجتماعی و نظامی( دفاعی) آمریکا برای نیم قرن بعد تضمین شود.

در گزارش مذکور اشاره شده چین برنامه‌ای عظیم برای چند دهه تنظیم کرده تا سلطه نظامی و اقتصادی خود در فضا را تامین کند. این درحالی است که آمریکا هنوز یک استراتژی پیوسته و منسجم برای حفظ موقعیت برتر خود در زمینه فضایی ندارد.

چین اکنون در ایجاد و به کارگیری فناوری‌های نوین، ۵ تا ۶ بار سریع تر از آمریکا عمل می‌کند و قابلیت‌های خود برای خلع سلاح، ایجاد اختلال و از بین‌بردن ماهواره‌های موجود در مدار زمین را نشان داده است.

استیو باتو مدیر پورتفولیو فضایی در واحد نوآوری دفاعی در این باره می‌گوید: ایده اصلی ما آن است که آمریکا باید یک استراتژی عظیم برای فضا و آینده خود در آن طراحی کند. این استراتژی نباید برنامه‌ای ۳،۵ یا ۱۰ ساله باشد، بلکه باید طرحی برای قرن بیست و یکم میلادی باشد. با ایجاد چشم‌انداز بلند مدت می‌توان نقشه راهی جهت دستیابی به آینده فضایی طراحی کرد.

حوزه فضایی در آمریکا پس از دوره ریاست جمهوری جان اف کندی و اعلام طرح‌هایی برای ارسال فضانوردان به ماه، از اولویت‌های این کشور نبوده است. همین امر سبب برتری چین نسبت به آمریکا در حوزه مذکور شده است.

طبق این گزارش طرح چشم‌انداز ستاره شمالی برای آمریکا، راهنمایی است که کمک می‌کند آمریکا قدرت رقابت خود با چین را حفظ کند.

۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 32292
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha