دست‌های بسته لاریجانی در انتخابات مجلس

نزدیکان علی لاریجانی ظاهرا از نتیجه بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های نظارت ناراضی هستند. آنها اعتقاد دارند در ازای تایید برخی چهره‌های کلیدی در تهران، از شانس پیروزی لاریجانی در شهرستان‌ها به‌دلیل رد صلاحیت‌ها، به مقدار زیادی کاسته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روز پنج‌شنبه نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم از سوی هیات نظارت اعلام شد. در حالی‌که بنا بر اعلام ستاد انتخابات ۲۸درصد کاندیداها پیش از این و از سوی هیات اجرایی ردصلاحیت شده بودند، از سوی هیات نظارت ۳۸ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس رد صلاحیت و ۱۰ درصد نیز عدم احراز صلاحیت شدند. بر این اساس در میان رد صلاحیت‌شدگان چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی بیش از سایرین به چشم می‌خورد. در تهران که بر اساس سنوات گذشته شاهد کمترین مشارکت بودیم، چهره‌های کلیدی نزدیک به علی لاریجانی، همچون علی مطهری و محمدرضا باهنر تایید صلاحیت شدند، اما در شهرستان‌ها به نظر می‌رسد شاهد رد صلاحیت چهره‌های تاثیرگذار و رای‌آور نزدیک به لاریجانی هستیم.

چهره‌های نزدیک به لاریجانی چه کسانی هستند؟

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به رد صلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات مجلس، گفت: تاکنون نام چند نفری که در میان رد صلاحیت‌شدگان دیده می‌شود، همگی از چهره‌های شاخصی هستند که رای‌آور بودند. برای مثال نادر قاضی‌پور در ارومیه، جعفرزاده ایمن‌آبادی در رشت، لطفی در اراک، بهروز نعمتی، جواد جهانگیرزاده، یوسفیان‌ملا از آمل و کولیوند در کرج از افرادی بودند که احتمال رای‌آوری بالایی داشتند و علاوه بر آن بر افزایش مشارکت در انتخابات تاثیرگذار بودند. او در پاسخ به اینکه آیا با توجه به رد صلاحیت چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی احتمال ارائه لیست از سوی او وجود دارد، تاکید کرد: خبری ندارم که آقای لاریجانی می‌خواستند برای انتخابات مجلس دوازدهم لیست بدهند یا خیر و بعید هم می‌دانم که ایشان قصد داشته باشند شخصا زیر لیستی را امضا کنند.

اما طبیعتا وقتی کسی چهره‌های شاخص، معتبر و رای‌آورش رد صلاحیت شوند، انگیزه‌ای برای اینکه لیستی برای انتخابات بدهد، نخواهد داشت و موضوع منتفی می‌شود.این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم، تصریح کرد: برداشتم این بود که با سخنرانی اخیر رهبر انقلاب مشارکت گسترده‌تر خواهد شد و شوری در انتخابات به وجود خواهد آمد. اما ظاهرا برخی دوست نداشتند، شور انتخاباتی ایجاد شود؛ بنابراین با رد صلاحیت چهره‌های شاخص در عمل این اتفاق را منتفی کردند. البته ناگفته نماند که برخی از افراد نیز تایید صلاحیت شدند. ممکن است بگوییم در تهران آقای باهنر، آقای مطهری و... تایید صلاحیت شدند، اما همه می‌دانند نبض انتخابات در انتخابات ۱۴۰۲ در تهران نمی‌زند چون تهران یکی از شهرهایی است که پایین‌ترین میزان مشارکت در آن متصور است. در استان‌ها امکان گسترش مشارکت وجود داشت، اما به نظر می‌رسد رد صلاحیت‌ها می‌تواند به میزان مشارکت لطمه بزند.

کدام چهره‌ها تایید صلاحیت شدند؟

علی مطهری نماینده سابق مجلس، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، غلامرضا نوری‌قزلجه رئیس فراکسیون مستقلین مجلس و محسن زنگنه نماینده تربت‌حیدریه که پیش از این از سوی هیات اجرایی رد صلاحیت شده بودند، از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند. از میان چهره‌های شاخص تایید صلاحیت شده نیز می‌توان به محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور سابق و محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اشاره کرد. منصور حقیقت‌پور نماینده اسبق اردبیل در مجلس و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی و غلامرضا تاجگردون نماینده سابق گچساران در مجلس هم در میان تایید صلاحیت‌شدگان قرار دارد. همچنین زهرا ساعی نماینده دوره دهم و علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ادوار و مهرداد لاهوتی نماینده سابق لنگرود از سوی شورای نگهبان تایید شدند. حمید رسایی نماینده مجلس نهم نیز از تایید صلاحیتش خبر داده است. حسن قشقاوی نماینده ادوار مجلس و رامین ‌میهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه نیز در میان تایید صلاحیت‌شدگان قرار دارند.

چه کسانی رد صلاحیت شدند؟

تاکنون اسامی چهره‌های شاخصی میان رد صلاحیت‌شدگان قرار دارد. اما آن‌طور که محمد مهاجری اعلام کرده است تاکنون تعداد زیادی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی رد صلاحیت شده‌اند. در میان رد صلاحیت‌شدگان نمایندگان ادوار نام بهروز نعمتی از افراد نزدیک به علی لاریجانی، غلامرضا کاتب، عبدالرضا عزیزی، سلمان خدادادی، جعفرزاده ایمن‌آبادی و قاضی‌پور هم دیده می‌شود. از سوی دیگر علی باقری، مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات نیز رد صلاحیت شده است.

نام ۲۶ نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی نیز در لیست رد صلاحیت‌شدگان قرار دارد. بر اساس اخباری که تاکنون منتشر شده و تکذیب نشده؛ از مهمترین نمایندگان رد صلاحیت شده می‌توان به جلال محمودزاده نماینده مهاباد، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی نماینده تربت‌جام و تایباد، شهریار حیدری نماینده قصرشیرین و سرپل‌ذهاب، سیدمهدی فرشادان نماینده سنندج و دیواندره، معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار، کنارک و قصرقند، اسماعیل حسین‌زهی نماینده خاش و میرجاوه، جلال رشیدی‌کوچی نماینده مرودشت و ارسنجان اشاره کرد.

معترضان اعتراض کنند

طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان به نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: حاصل این بررسی‌ها بیش از ۲۱ هزار نفر واجد شرایط بودند که ثبت‌نام کرده بودند. از این تعداد بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند و مورد تایید هیات نظارت استان و هیات مرکزی قرار گرفتند؛ یعنی بیش از ۵۲ درصد مورد تایید قرار گرفت. این عدد دو برابر دوره گذشته است. به ازای هر کرسی حدود ۳۸ نفر می‌توانند با هم رقابت کنند. او تاکید کرد: ۲۷۵نفر از نمایندگان مجلس فعلی در انتخابات پیش‌رو ثبت‌نام کردند که فقط ۲۶ نفر از آنها تایید صلاحیت نشدند که می‌توانند شکایت کنند تا شورای نگهبان صلاحیت آنان را بررسی کند. بنا بر گفته محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور کسانی که اعتراض دارند از ۱۷ تا ۱۹ دی فرصت دارند به صورت مجازی اعتراض خود را ثبت کنند و شورای نگهبان تا ۱۹ بهمن فرصت رسیدگی به اعتراضات را دارد.

۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 50883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha