پیش بینی نگران کننده از میزان مشارکت انتخاباتی در کلان‌شهرها

احمد بخشایش با اشاره به اختلافات موجود در بین شاخه‌های اصولگراها ادامه می‌دهد: «اینکه اختلاف بین شاخه‌های مختلف اصولگرایی وجود دارد به ذات انتخابات باز می‌گردد و این بحث‌ها و حواشی باعث خواهد شد تا در نهایت جناح‌ها، مرزبندی‌های خود را مشخص کنند. باتوجه به آمارها و پیش‌بینی‌هایی که انجام شده است باید بگوییم که مشارکت در کلانشهرهایی مانند تهران، رشت، مشهد، اصفهان به میزان پایینی خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد احمد بخشایش سیاستمدار اصولگرا در گفتگو با آرمان امروز از «سراب وحدت» در اردوگاه اصولگرایان می‌گوید و معتقد است باتوجه به آمارها و پیش‌بینی‌هایی که انجام شده است باید بگوییم که مشارکت در کلانشهرهایی مانند تهران، رشت، مشهد، اصفهان به میزان پایینی خواهد رسید.

بسیاری از تحلیلگران اصولگرا روند انتخابات را با بیم و امید دنبال می‌کنند. باتوجه به چشم‌اندازی که فعالان این طیف سیاسی به اسفند ماه دارند می‌توانیم بگوییم که آن‌ها به امید «سراب وحدت»، روزها را سپری می‌کنند.

جبهه پایداری برنده انتخابات است اگر...

«احمد بخشایش»، احمد بخشایش در پاسخ به این سوال که در مدت باقی مانده به انتخاباتی که قرار است چهره مجلس دوازدهم را مشخص کند، فضای ائتلافی را چگونه ارزیابی می‌کند؟ می‌گوید: «ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که رقابت درون اردوگاهی را نمی‌توانیم به‌عنوان رقابت رسمی و سنتی قلمداد کنیم. زیرا آنقدر اشتراکات بین شاخه‌ها و طیف‌های اصولگرایی وجود دارد که به راحتی می‌توانند در کنار هم حضور داشته باشند. حالا تحرکات انتخاباتی جناح رقیب یعنی اصلاح‌طلبان باعث می‌شود که بگوییم آن رقابت سنتی و جذاب ایجاد نخواهد شد، چون در این فاصله تا انتخابات سرنخی نمی‌بینیم که بگوییم جبهه اصلاحات می‌خواهد لیست جداگانه بدهد و به تنهایی در مقابل اصولگراها ایستادگی کند. آن‌ها در حال رایزنی برای ائتلاف‌های احتمالی با معتدل‌ها هستند. موضوعات و حاشیه‌ها در اردوگاه اصولگرایی بسیار متفاوت است، زیرا تنها بهانه‌ای که می‌تواند آن‌ها را در یک لیست قرار دهد حضور ندارد و آن هم مروبط به لیست مستقل اصلاح‌طلبان است. اتحادی مانند سال ۹۸ تنها در یک صورت انجام می‌شود و آن هم حضور تمام قد اصلاح‌طلبان است در غیر این صورت اختلافات اجازه وحدت را نخواهد داد.»

این تحلیلگر در همین مورد و با اشاره به اختلافات موجود در بین شاخه‌های اصولگراها ادامه می‌دهد: «اینکه اختلاف بین شاخه‌های مختلف اصولگرایی وجود دارد به ذات انتخابات باز می‌گردد و این بحث‌ها و حواشی باعث خواهد شد تا در نهایت جناح‌ها، مرزبندی‌های خود را مشخص کنند. باتوجه به آمارها و پیش‌بینی‌هایی که انجام شده است باید بگوییم که مشارکت در کلانشهرهایی مانند تهران، رشت، مشهد، اصفهان به میزان پایینی خواهد رسید این موضوع نشان می‌دهد که رقابت در این شهرها بین اصولگراها خواهد بود که آن‌ها هم باید استراتژی انتخاباتی خودشان را مشخص کنند.

در این فاصله تا انتخابات باید بگوییم که جبهه پایداری دست بالاتر را در انتخابات و تهیه لیست‌ها دارد و، چون موتور محرک اردوگاه اصولگرایی محسوب می‌شود می‌خواهد همچنان تعیین کننده باشد. با تمام این شرایط به‌نظر اگر شاخه‌ای در اردوگاه اصولگراها بخواهد نفرات خود را وارد بهارستان کند باید وارد ائتلاف پایداری‌ها شود در غیر این صورت در مسیر قرار نخواهد گرفت.»

او در همین مورد و با اشاره به جریان‌های اصولگرایی که در انتخابات حاضر خواهند شد اضافه می‌کند: «به‌صورت عمده باید بگوییم که اردوگاه اصولگرایی دوشاخه شده است. در یک سمت اصولگراهای تندرو و سنتی هستند که تاکید می‌کنند باید به‌عنوان سرلیست وارد فضای انتخاباتی شود مانند جبهه پایداری و دیگر اصولگراهای سنتی که در این طیف حضور دارند. در مقابل این‌ها باید به سه طیف «علی لاریجانی»، «محمدرضا باهنر» و «محمدباقر قالیباف» اشاره کنیم که آن‌ها را میانه‌روهای اردوگاه می‌دانیم.

در این جناح می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که به احتمال زیاد بین این سه جریان، به‌خصوص لاریجانی و قالیباف در برابر جبهه پایداری ائتلافی شکل خواهند گرفت. اگر این ائتلاف شکل بگیرد باید شاهد دو جریان متفاوت در اردوگاه اصولگرایان باشد که برای اولین بار می‌توانند رقابت خوبی با یکدیگر داشته باشند.»

۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 47493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha