افزایش تعداد گوسفندان دامداری‌ها/کاهش قیمت در راه است؟ + نمودار

بررسی‌ها نشان می‌دهد در دامداری‌های کشور تعداد «گوسفند و بره» در پاییز امسال با افزایش نسبت به پاییز سال گذشته و تعداد «بز و بزغاله» در این فصل با کاهش نسبت به پاییز ۱۴۰۱ مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تعداد و تولیدات دام سبک در پاییز ۱۴۰۲ اعلام کرد تعداد «گوسفند و بره» در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته با افزایش مواجه شده است. از سوی دیگر تعداد «بز و بزغاله» در دامداری‌های کشور در این فصل نسبت به پاییز دو سال اخیر با کاهش همراه بوده است.

کاهش ۳.۸ درصدی تعداد «بز و بزغاله» نسبت به پاییز سال گذشته

بررسی روند تعداد دام سبک در دامداری‌ها حاکی از آن است که معمولا تعداد دام سبک کشور در فصول زمستان و بهار در سطوح بالاتری نسبت به فصول تابستان و پاییز بوده است. به عبارتی تعداد دام موجود در دامداری‌ها روندی فصلی داشته و برای بررسی تعداد دام در کشور باید تولید دام در هر فصل را با تولید آن در فصول مشابه در سال‌های قبل مقایسه کرد.

طبق آخرین آمارهای دام سبک در کشور، تعداد «گوسفند و بره» در دامداری‌های کشور از ۴۶.۱۳ میلیون راس در پاییز سال گذشته به ۴۶.۳۶ میلیون راس در پاییز امسال رسیده است. به عبارتی تعداد دام در پاییز امسال حدود ۰.۵ درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته رشد داشته است.

همچنین این آمار نشان می‌دهد تعداد «بز و بزغاله» در پاییز امسال به ۱۵.۶۴ میلیون راس رسیده که در مقایسه با پاییز سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کاهش زیادی داشته است. برای مثال رشد تعداد «بز و بزغاله» در دامداری‌های کشور نسبت به پاییز سال گذشته منفی ۳.۸ درصد بوده است. به عبارتی تعداد این دام در دامداری‌ها در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته ۳.۸ درصد کاهش یافته است.

photo_2024-01-05_13-28-36

بیش از ۶ میلیون راس؛ تعداد بره زاده شده در پاییز امسال

دیگر آمارهای این گزارش نیز حاکی از آن است که تعداد بره تازه زاده شده در دامداری‌های کشور از ۵.۵ میلیون راس در پاییز سال گذشته به ۶.۶ میلیون راس در پاییز امسال رسیده است که نشان از رشد ۲۰ درصدی تعداد دام در کشور دارد.

از سوی دیگر تعداد بزغاله زنده به دنیا آمده در دامداری‌های کشور از ۱.۹ میلیون راس در پاییز ۱۴۰۱ به حدود ۲ میلیون راس در پاییز ۱۴۰۲ افزایش یافت.

021013

کاهش ۶۰۰ هزار راسی گوسفندان پروار شده در دامداری‌ها

همچنین آمارها از تعداد گوسفند و بز پروار شده نشان می‌دهد تعداد گوسفندان پروار شده در پاییز امسال به ۳.۶ میلیون راس رسیده که نسبت به پاییز سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار راس کاهش داشته است. تعداد بز و بزغاله پروار شده در دامداری‌ها نیز نشان از یک افزایش داشته است. بر این اساس در پاییز سال گذشته حدود ۱.۵ میلیون راس بز و بزغاله پروار شده در کشور وجود داشته که این رقم در پاییز امسال به ۱.۶ میلیون راس رسیده است.

021013

۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 50845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha