دعوت حماس به خیزش سراسری در فلسطین؛ «به سمت مسجدالاقصی حرکت کنید»

جنبش حماس در بیانیه‌ای از تمامی ساکنان کرانه باختری و مناطق اشغالی ۱۹۴۸ خواست تا با هرآن‌چه در دست دارند به مقابله با اشغالگران برخیزند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جنبش مقاومت اسلامی حماس، امروز (۱۷ آذر) در سالروز انتفاضه اول (موسوم به انتفاضه سنگ-۸ دسامبر ۱۹۸۷) از تمامی فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری و مناطق اشغالی ۱۹۴۸ خواست تا دست به خیزش بزنند.

جنبش حماس در این بیانیه گفت: «از مردم خود در اراضی ۱۹۴۸ و کرانه باختری می‌خواهیم تا به سمت مسجدالاقصی راهی شوند؛ از جوانان انقلابی در شهرها و روستاها و اردوگاههای کرانه باختری خواستار درگیری با دشمن در ابراز همبستگی با نبرد طوفان الاقصی هستیم».

حماس افزود: «با طرح‌های اشغالگر نازی و حامیانش در کوچاندن مردممان از خاکشان و تحمیل راه‌حل‌هایی که حق آزادی و زندگی با عزت را از آن‌ها سلب می‌کند، مقابله کرده و آن‌ها را خنثی می‌کنیم؛ همچنین ما بر مخالفت خود با تمامی پروژه‌های شهرک سازی و عادی‌سازی با اشغالگر صهیونیستی که تهدید واقعی برای امنیت و ثبات امت اسلام و جهان است، تأکید می‌کنیم».

فراخوان امروز در حالی است که ۶۳ روز از جنگ در غزه می‌گذرد و همراستا با نیروهای مقاومت در غزه، جوانان کرانه باختری نیز با هرآن‌چه که در دسترس دارند به مقابله با اشغالگران برخواسته‌اند. در این راستا حمله صبح امروز (۱۷ آذر) نظامیان اسرائیلی به اردوگاه «الفارعه» در جنوب شهر «طوباس» واقع در شمال شرق کرانه باختری، تا این لحظه شش شهید و چهار زخمی به جای گذاشته است.

دست‌کم ۱۸ فلسطینی نیز در یورش بامداد امروز نظامیان اسرائیل به شهرک «الخضر» واقع در شهر «بیت‌لحم» در کرانه باختری زخمی شدند. رسانه‌های فلسطین گزارش داده‌اند حملات شبانه اسرائیلی‌ها در چندین منطقه از کرانه باختری انجام شده است.

پیش از این، رسانه‌های فلسطین روز چهارشنبه از شهادت دست‌کم چهار فلسطینی در کرانه باختری خبر داده‌ بودند.

با شهادت این شش نفر، شمار شهدای کرانه باختری از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون به ۴۷۷ نفر رسید که ۲۶۸ نفر آن‌ها از هفتم اکتبر تاکنون به شهادت رسیده‌اند.

امروز در حالی سی و هفتمین سالروز انتفاضه اول است که مقاومت فلسطین از تنها ابزار خود یعنی «سنگ» سال‌هاست که عبور کرده و اکنون با انواع سلاح‌ها نه تنها غزه بلکه کرانه باختری نیز مسلح شده است. انتفاضه اول از ۸ دسامبر ۱۹۸۷ الی ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ درکرانه باختری، نوار غزه و مناطق اشغالی ۱۹۴۸ شعله‌ور شد و ۲۱۶۲ فلسطینی به شهادت رسیدند.

۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
کد خبر: 49929
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha