انتقال ۲۵۰ شعبه و ۳۳ هزار میلیارد تومان‌ دارایی‌ موسسه نور به بانک ملی‌

رئیس کل بانک مرکزی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۳۳ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های موسسه ناتراز نور به بانک ملی منتقل شد، گفت: موسسه نور ۲۵۰ شعبه در سراسر کشور داشت که این شعبات هم به بانک ملی منتقل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا فرزین امروز در حاشیه راه‌اندازی ساختمان جدید مرکز مبادله ارز و طلای ایران و همچنین انتشار اولین اوراق مرابحه ارزی ایران در کشور، در مورد انتقال دارایی‌های موسسه ناتراز نور به بانک مرکزی اظهار داشت: آنچه که در مورد موسسات ناتراز در ابتدای سال قول دادیم این بود که امسال ۳ موسسه مالی ناتراز تعیین تکلیف شود که یکی از آنها انحلال موسسه اعتباری توسعه بود که انجام شد؛ دومین مورد هم موسسه اعتباری ناتراز نور است که به بانک ملی منتقل شد و همراه آن ۳۳ هزار میلیارد تومان دارایی که عمدتا سپرده مردمی است، به بانک ملی منتقل شد. امروز اگر فردی مراجعه کرد، از این دارایی منتقل‌شده، مطالبات مردم پرداخت می‌شود.

* شعبات مؤسسه نور به بانک ملی منتقل شد

وی گفت: موسسه نور ۲۵۰ شعبه در سراسر کشور داشت که این شعبات هم به بانک ملی منتقل شد و مابه‌التفاوت آن هم سپرده قانونی نزد بانک مرکزی است که با احتساب آن، این رقم به ۲۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد و تفاوت میزان دارایی‌ها را از طریق دادن خط اعتباری جبران می‌کنیم.

فرزین افزود: برخی املاک و اموال موسسه نور در دادگاه‌ها تعیین تکلیف‌ و به بانک ملی منتقل خواهد شد. همچنین مطالبات بانک مرکزی از سهامداران جزو دارایی‌هایی است که مربوط به این موسسه است و دادگاه در حال تعیین تکلیف است تا مطالبات بانک مرکزی را از سهامداران بگیریم.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی؛ موسسه اعتباری ناتراز نور، ۴۷ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی داشته و بر اساس احکام دادگاه از محل دارایی‌های سهامداران اصلی این مبالغ را وصول می‌کنیم.

فرزین همچنین تأکید کرد: انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و سیاست ما ادامه روند کاهشی انتظارات تورمی است، گرچه هنوز این انتظارات در سطح بالایی قرار دارد.

وی در مورد مصوبات شورای پول و اعتبار گفت: بعضی از این مصوبات قبل از انجام اعلام نمی‌شود به عنوان مثال در باره موسسه نور تا قبل از زمان اقدام، اعلام نکردیم.

فرزین در مورد مرکز مبادلات ارز و طلا گفت: طبق قانون معاملات طلا به شکل عمده توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، در مورد طلا باید اوراق مالی با همکاری سازمان بورس تعیین کنیم و ابزارهای مختلفی برای عمده‌فروشی طلا تعیین شود.

* مرکز مبادله ارز و طلا محل خرده‌فروشی سکه و یا طلا نیست

وی اضافه کرد: مرکز مبادله ارز و طلا محل خرده‌فروشی سکه و یا طلا نیست، بلکه ما اگر سکه هم عرضه کنیم به صورت عمده به صرافی‌ها ارائه می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد اوراق مرابحه ارزی گفت: نرخ سود ۶ درصد جذاب است و برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

فرزین همچنین گفت: مرکز مبادله ارز و طلا به زودی به عنوان مرجع تعیین قیمت ارز تبدیل می‌شود و سیاست دولت تثبیت نرخ ارز در راستای تثبیت اقتصادی است.

۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 49732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha