فاز جدید جنگ غزه کلید می‌خورد / دو شهر زیر تیغ، سه رهبر در کمین

به گفتۀ برخی منابع مطلع، اسرائیل به دنبال کارزاری علیه حماس است که یک سال یا بیشتر زمان می‌برد و شدیدترین فاز این کارزار برای اوایل سال 2024 برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به گفتۀ برخی منابع مطلع، رژیم صهیونیستی به دنبال کارزاری است که یک سال یا بیشتر زمان می‌برد.

به نوشته فایننشال تایمز، این ماجرا، استراتژی چندفازی پیش‌بینی می‌کند که نیروهای اسرائیلی مستقر در شمال غزه به‌زودی به عمق جنوب نوار فلسطینی تحت محاصره وارد می‌شود.

اهداف این استراتژی ترور سه رهبر ارشد حماس -یحیی سنوار، محمد ضیف و مروان عیسی- و هم‌چنین به دست آوردن یک پیروزی نظامی «قاطع» در برابر 24 گردان حماس و شبکۀ تونل‌های زیرزمینی و از بین بردن «توانایی حکومت {حماس} در غزه» است.

جنگی بسیار طولانی

فردی آشنا با برنامه‌های جنگ اسرائیل گفت «جنگ بسیار طولانی خواهد بود ... هنوز نیمی از اهدافمان را هم به دست نیاورده‌ایم.»

گفته می‌شود استراتژی کلی اسرائیل برای غزه انعطاف‌پذیر است و زمان‌بندی را چندین «ساعت» مشخص می‌کنند، از جمله پیشرفت عملیاتی روی زمین، فشار بین المللی و فرصت‌هایی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی.

جمعه، وقفۀ شکنندۀ یک هفته‌ای شکست و اسرائیل و حماس جنگ را از سر گرفتند و وقفه‌ای را که باعث تبادل گروگان با زندانی‌ها شده بود از میان برداشت. اسرائیل گفت با هدف «حذف حماس» به میدان جنگ باز می‌گردد.

افراد آشنا با تدارکات تخمین زدند عملیات زمینی مجدد شدید احتمالاً چند ماه دیگر زمان لازم دارد که به معنی ورود به سال آینده است. یکی از افراد آشنا به گفت‌وگوهای اسرائیل و ایالات متحده دربارۀ جنگ گفت «قرار نیست چند هفته‌ای تمام شود.»

فاز «گذار و پایدارسازی»

پس از آن، یک فاز «گذار و پایدارسازی» با شدت عملیات نظامی خفیف وجود خواهد داشت و این فاز می‌تواند تا اواخر سال 2024 ادامه یابد و موقعیت نیروهای زمینی اسرائیل طی این فاز هنوز نامعلوم است.

برخلاف عملیات‌های نظامی قبلی اسرائیل، یک مسئول اسرائیلی گفت نقطۀ پایان دقیقی وجود ندارد. آنان گفتند «اینطور نیست که داور سوت بزند و تمام شود.»

در واکنش به حملۀ ویرانگر در 7 اکتبر، اسرائیل سه هفته حملات هوایی گسترده‌ای را در غزه اجرا کرد و سپس طی حمله‌ای زمینی بخش‌های بزرگی از شمال این نوار ساحلی را گرفتند. بخش زیادی از این منطقه ویران شده و بیش از یک میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

مقامات اسرائیلی می‌گویند دست کم 1،200 نفر در حملۀ ابتدایی 7 اکتبر، مرگبارترین حملۀ تاریخ اسرائیل، کشته شدند. به گفتۀ مسئولان بهداشت این منطقۀ تحت کنترل حماس، بیش از 14،800 نفر در غزه کشته شده‌اند.

نفوذ به عمق جنوب غزه

یک افسر نظامی اسرائیلی ادعا کرده دست کم 10 گردان از 24 گردان حماس «آسیب جدی» دیده‌اند و تخمین زده می‌شود بیش از 50 فرماندۀ میان‌رده و 5،000 جنگجو کشته شده باشند.

فرد دیگری که با برنامه‌های جنگی اسرائیل آشناست گفت از نظر نظامیان عملیات‌ها در شمال غزه هنوز کامل نشده است. او گفت «شهر غزه هنوز نه تمام شده است و نه کاملاً فتح شده است. احتمالاً 40 درصد انجام شده باشد. برای شمال احتمالاً دو هفته الی یک ماه دیگر زمان لازم است.»

انتظار می‌رود یک حملۀ نظامی اسرائیل به جنوب غزه، که تا کنون فقط شاهد حملات هوایی پراکنده‌ای بوده، به صورت موازی آغاز شود. مسئولان اسرائیلی مدعیند که اکثر رهبری حماس، حجم زیادی از جنگجویان و راکت‌هایش، و اکثریت اسرای اسرائیلی باقی مانده از حملۀ 7 اکتبر حالا در جنوب غزه‌اند.

هشدار واشنگتن

مقامات ارشد دولت بایدن به اسرائیل هشدار داده‌اند که رویکردش به جنوب غزه باید متفاوت باشد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ ایالات متحده، روز پنج‌شنبه در سفری به تل‌آویو تأکید کرد که چنین حمله‌ای «مراقب شهروندان غیرنظامی خواهد بود» و افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه را در دستور کار خواهد داد.

یکی از افراد آشنا با مباحثات گفت واشنگتن اسرائیل را تشویق کرده بود در جنوب «رد پای نظامی کوچک‌تر»، تلفات غیرنظامی کم‌تر، «یک برنامۀ انسان‌دوستانۀ روشن» و برنامه‌هایی داشته باشند تا «غیرنظامیان بتوانند جایی بروند» و در امنیت باشند.

مسئولان اسرائیلی اذعان کرده‌اند که این رویکرد باید تغییر کند. یک فرد آشنا با برنامه‌های جنگی اسرائیل گفت «می‌دانیم که در جنوب نمی‌توانیم عملیات‌هایی مشابه شمال انجام دهیم. حالا {در جنوب} دو میلیون غیرنظامی هست، روش تخلیۀ جمعی غیرنظامیان {مثل شمال} را نمی‌توان تکرار کرد.»

خان یونس و رفح زیر تیغ

حمله به جنوب، بر خان یونس، دومین مرکز مهم شهری در غزه و زادگاه سنوار و ضیف، و رفح، در جنوب و هم‌مرز با مصر، متمرکز خواهد بود. یکی از افراد آشنا با برنامه‌های جنگی اسرائیل گفت گذرگاه مرزی غزه مصر و تونل‌های قاچاق زیرزمینی «کانال‌های اصلی اکسیژن برای بازسازی ظرفیت‌های نظامی حماس است.»

در روز جمعه، اسرائیل دستورات محلی‌تر و در مقیاس کوچک‌تری را برای تخلیۀ جمعیت غیرنظامی در جنوب غزه صادر کرد؛ جایی که تا 80 درصد از جمعیت نوار غزه را در خود جای داده است.

یکی از مسئولان ارشد اسرائیلی ادعا کرده «مطمئن خواهیم شد که "مناطق امن" کافی وجود دارد، از قبل به آنها هشدار می‌دهیم و از آنها می‌خواهیم تلاش کنند ... مثلاً یک کیلومتر به غرب یا شمال» بروند. اما همین مسئول هشدار داد که هیچ «قانون درگیری جادویی» وجود ندارد که به «مکان‌های استقرار دشمن» رحم کند.

نظم پساجنگ

فاز «گذار و پایدارسازی» جنگ که پس از کارزار زمینی اصلی از راه خواهد رسید، بر این پندار است که غزه را برای یک نظم پساجنگ بدون حماس آماده کند. بعضی از افراد درون سیستم گفتند تا به حال کابینه اسرائیل در این باره صحبتی نکرده که آیا تشکیلات خودگردان فلسطینی، سازمان ضعیفی که بخش‌های محدودی از کرانۀ باختری را اداره می‌کند، کنترل غزه را در دست خواهد گرفت یا خیر.

یکی از افراد آشنا با گفت‌وگوها با تأکید بر اینکه نخست وزیر بنیامین نتانیاهو باید ائتلاف راست افراطی‌اش را نگه دارد گفت «هیچ کس، حتی ایالات متحده، هم نمی‌تواند در این باره با آنها صحبت کند.»

فارغ از این مسئله، مسئولان اسرائیلی مدعیند فارغ از هر چه پیش بیاید و هر چقدر که به طول بیانجامد، به برآورده کردن هدف اصلی جنگ، حذف حماس به‌عنوان تهدیدی در نوار غزه، متعهدند.

یکی از افراد آشنا به نقشه‌های جنگی اسرائیل ادعا کرده حالا «یک تفاوت اصلی وجود دارد که حماس متوجه‌اش نیست –ما صبوریم. در 7 اکتبر همه چیز عوض شد.»

۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 49715
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha