۲۰ کشته در درگیری بی‌پایان دو طایفه در خوزستان

آتش اختلافات اعضای ۲طایفه که بعد از ۸سال درگیری و جان‌باختن ۱۸نفر و قصاص شدن ۲نفر دیگر به صلح وسازش رسیده بود بار دیگر زبانه کشید و با مرگ ۲نفر در درگیری مسلحانه وارد مرحله تازه‌ای شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد همشهری‌ نوشت: درگیری اعضای این دو طایفه که در روستای پتک جلالی در نزدیکی باغملک و رامهرمز واقع در استان خوزستان زندگی می‌کنند، از سال ۹۴ آغاز شد. آنها پیش از آن سال‌ها با آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند اما درگیری کوچک بین ۲ کشاورز، آتش یک درگیری بزرگ شده که با گذشت ۸سال جان افراد زیادی را گرفته و هر روز قربانی تازه‌ای می‌گیرد.

اختلاف بین این دو طایفه ابتدا بر سر آب و زمین کشاورزی آغاز شده بود و شهریورماه سال ۹۴ چنان وسعت گرفت که به درگیری مسلحانه انجامید و ۹نفر به قتل رسیدند. هرچند بزرگان هر دو طایفه از یک سو و حضور نیروهای انتظامی از سوی دیگر از ادامه این درگیری‌ها جلوگیری کردند، اما ۲سال بعد، در سال ۹۶ بار دیگر اختلافات بالا گرفت و این بار ۴نفر در درگیری طایفه‌ای به قتل رسیدند. هر دو طایفه از این درگیری‌ها زیان زیادی کرده و در این مدت ۱۷نفر جان باخته بودند؛ با این حال سال ۹۸ نیز بار دیگر با بالا گرفتن درگیری‌ها یک نفر دیگر به قتل رسید اما این بار دستگاه قضایی رسیدگی جدی به این اختلافات را در دستور کار قرار داد و شمار زیادی از افرادی که در درگیری‌های خونین سال‌های گذشته دست داشتند دستگیر شدند. در این بین ۲نفر از دستگیرشدگان که اتهام‌شان قتل عمدی بود بعد از محاکمه در سال ۱۴۰۰ قصاص شدند تا برای مدتی آرامش به این روستای آشوب‌زده بازگردد.

دستگاه قضایی عزم خود را جزم کرده بود تا با ایجاد صلح و سازش بین اعضای این دو طایفه آرامش را به روستا برگرداند. در این مدت به‌دلیل ناامنی و درگیری‌های خونین، روستا خالی از سکنه شده بود اما وقتی قرار شد طرفین با یکدیگر صلح کنند خانواده‌های کوچ‌کرده به‌تدریج به محل اصلی زندگی‌شان بازگشتند. حتی شماری از افرادی که در این درگیری‌ها به زندان افتاده بودند نیز با قرارهای قانونی آزاد شدند. به‌تدریج همه خانواده‌ها به روستا بازگشته و زندگی در پتک جلالی به روال عادی خود بازگشته بود تا اینکه روز یکشنبه گذشته بار دیگر چند نفر از اعضای ۲ طایفه در زمین کشاورزی با یکدیگر درگیر شدند. یکی از طرفین در حال برداشت گوجه فرنگی بودند که طرف مقابل برای برداشت گندم سررسیدند و وقتی با یکدیگر رودررو شدند با یک بگومگوی ساده درگیری آغاز شد.

روستای پتک جلالی بار دیگر به میدان جنگ تبدیل شد و درحالی‌که طرفین به انواع سلاح‌های گرم شامل‌ کلت، کلاشنیکف و وینچستر مسلح بودند ۲نفر بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست دادند و شماری مجروح شدند. همچنین چندین خانه طعمه آتش‌سوزی شد و به تاسیسات برق روستا نیز آسیب جدی وارد شد. بعد از آن بود که نیروهای انتظامی با حضور در روستا ضمن تامین امنیت، کنترل آنجا را به‌دست گرفتند. براساس این گزارش، با احتساب این دو جان‌باخته، در ۸سال گذشته ۲۰نفر از ۲ طایفه در درگیری جان خود را از دست داده و ۲نفر نیز قصاص شده‌اند. ‌

۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۵
کد خبر: 49620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha