۳۵۰۰ میلیارد تومان بودجه خوزستان کجاست؟

معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کل کشور از کشف بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخلفات عدیده‌ در طرح‌های آب و فاضلاب استان خوزستان خبر داد. به گزارش خانه ملت، سعید بیت عفری با تشریح اقدامات نظارتی دیوان محاسبات درباره حل مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان گفت: موضوع آب و فاضلاب خوزستان از قدیم معضل اساسی در این استان بوده و متاسفانه تاکنون طرح‌های اجرایی به نتیجه نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛روزنامه آفتاب یزد درباره تخلفات در طرح‌های آب و فاضلاب استان خوزستان گزارش داده است: وضعیت تابستان امسال گویای ضعف مدیریتی کشوری در تامین برق بود و مشکل آب و بی‌کفایتی مسئولین که مسبب خشکسالی شده بود اعتراض مردم خوزستان را برانگیخت. اما در چند روز گذشته معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کل از کشف ۳۵۰۰ میلیارد تومان تخلف در اجرای طرح‌های آب و فاضلاب خوزستان خبرداده است. این خبر گویای این موضوع است منابع برای این استان تخصیص داده شده است اما بر هزینه کردن آن نظارتی وجود ندارد زیرا مشکلات این استان هنوز به قوت قبل پابرجاست و اتفاقات تلخی در این منطقه رخ می‌دهد. ۳۵۰۰ میلیارد تومان آنقدر رقم بالایی است که اگر این بودجه درست خرج می‌شد استان خوزستان امروز شرایط بسیار بهتری داشت و به گونه‌ای نبود که مردم برای حق آب خود اعتراض کنند. مگر می‌شود چنین رقم بودجه‌ای به یک منطقه تخصیص داده شود اما آن بودجه هدر برود و برای حل مشکل مربوطه صرف نشود؟

 کشف ۳۵۰۰ میلیارد تومان تخلف

معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کل کشور از کشف بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تخلفات عدیده‌ در طرح‌های آب و فاضلاب استان خوزستان خبر داد. به گزارش خانه ملت، سعید بیت عفری با تشریح اقدامات نظارتی دیوان محاسبات درباره حل مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان گفت: موضوع آب و فاضلاب خوزستان از قدیم معضل اساسی در این استان بوده و متاسفانه تاکنون طرح‌های اجرایی به نتیجه نرسیده است. معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کل کشور افزود: براساس بررسی‌های دیوان در اجرای طرح‌های آب و فاضلاب در استان خوزستان بیش از ۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان منابع هدر رفته است. به گفته بیت عفری بیش از ۴۲ میلیارد تومان بودجه در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به صورت اختصاصی برای رفع مشکل و تامین آب روستای غیزانیه در اهواز تخصیص یافته و این مبالغ هزینه شده اما نتیجه‌ای در بر نداشته است. وی تاکید کرد: اعتبارات تخصیصی برای طرح‌های آب و فاضلاب استان خوزستان طی این سال‌ها مصرف شده اما خروجی لازم را نداشته و احتمالا مبالغ جای دیگری هزینه شده است.

معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیر بنایی دیوان محاسبات یادآور شد: بعد از بررسی‌های دقیق مشخص شد، ۳ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان از اعتبارات مصرفی دارای تخلفات عدیده‌ای است. معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات اظهار کرد: در این تحقیق و تفحص مشخص شد پرداخت‌های غیرقانونی، تنظیم صورت وضعیت‌های صوری به شکلی که مبالغ در جای دیگری مصرف شده، خرید لوله‌های گران غیرمتعارف، عدم رعایت حدنصاب در معاملات و عدم رعایت قانون منع مداخله کارکنان و... موجب شده تا اعتبارات اثربخشی لازم را نداشته باشد. بیت عفری با بیان اینکه مراحل رسیدگی به این تخلفات در دیوان محاسبات کل کشور طبق قانون در حال انجام است، خاطرنشان کرد: متخلفان در این تحقیق و تفحص شناسایی شده و پرونده آنها در دادسرا و دیوان مستشاری دیوان محاسبات در حال بررسی است و اسامی متخلفان و احکام صادر شده به دستگاه قضا ارسال می‌شود.

 استفاده از افراد ضعیف برای اداره استان

بهمن آرمان اقتصاددان و مشاور اقتصادی تامین مالی طرح‌های بزرگ استانداری خوزستان در این باره به آفتاب یزد گفت: به چند استان ایران از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان و کردستان بایستی با یک نگاه متفاوتی به نگریسته شوند. دلائل عقب ماندگی این سه استان قبل از هرچیزی ریشه در شیوه نگرش حاکمیت به آن‌ها دارد. اگر کسی به خوزستان مسافرت کند می‌بیند هنوز آثار ناشی از جنگ با عراق در آنجا مشهود است. علی رغم اینکه جمعیت ایران نسبت به قبل از انقلاب بیش از دو برابر شده است ولی جمعیت خرمشهر و آبادان هنوز به آمار قبل از انقلاب هم نرسیده است.

خود اهواز که مرکز ثروتمندترین استان کشور است دارای شرایطی است که با شهرهای عقب مانده قابل مقایسه نیست و دلیل عمده این مسئله نگاه موجود به این منطقه است. عده‌ای سرمایه‌گذاری در این استان را به صلاح نمی‌دانند در حالی که در این استان ۹۰ درصد نفت ایران تولید می‌شود. واقعیت این است که دولت مرکزی همیشه برای اداره استان از افراد بسیار ضعیف استفاده کرده است و حتی اگر زمانی استاندارهای با توانایی بالا برای استان انتخاب می‌شد بنا به دلایلی این افراد را از استان فراری دادند. شاید نمونه آن مهندس خرم وزیر پیشین راه و ترابری باشد که ایشان حتی برای مدت کوتاهی هم نتوانستند در آنجا دوام بیاورند. در ادامه نیز می‌توان به تغییر استاندار خوزستان (دکتر شریعتی) اشاره کرد ایشان در آن جایگاه پیگیر و دنبال کارهای اساسی بود. همچنین تغییر مدیریت تشکیلات مهم و بر سرکار آوردن فردی با توانایی کمتر از فرد قبلی می‌تواند نمونه‌ای از این مورد باشد.

 عمق عمیق فساد در استان خوزستان

وی ادامه داد: شاید مورد دیگر کانون ریزگزدها باشد. پنجشنبه گذشته به علت توفان شدید ناشی از گرد وخاک تعدادی از شهرهای خوزستان عملا به حالت تعطیل در آمدند. در حالی که دولت برای کانون ریزگردها حتی بودجه ارزی هم تعیین کرده است اما این بودجه ارزی که برابر با ۱۰۰ میلیون دلار بود عملا صرف کنترل کانون ریزگردها نشد و در نهایت در جاهایی هزینه شد که مشخص نیست. برای جلوگیری از سیل نیز مدت هاست که مصوب شده است ارتفاع سد دز دو متر افزایش پیدا کند اما این کار کوچک هم انجام نشد. بنابراین آنچه که در خوزستان در حال اتفاق افتادن است به نظر من مسائلی است که عمدا تصمیم نهادها بر این بوده است که این استان عقب مانده باقی بماند. اگر این بودجه‌ها درست و در جای مناسبی خرج می‌شد ما شاهد آن نبودیم که در شهر کوچکی مانند سوسنگرد ۳۰۰ نفر در اعتراضات اخیر دستگیر شوند.

بخشی از این عقب ماندگی از طریق تقویت جریان‌های فسادی است که در این استان وجود دارد. البته کسی نمی‌تواند بگوید که فساد نهادینه شده در کشور وجود ندارد و صرفا فساد در استان خوزستان است ولی واقعیت این است که عمق فساد در استان خوزستان بسیار عمیق است و به همین خاطر است که مناطق آزاد کشورهای دیگر توسعه پیدا می‌کنند ولی منطقه آزاد اروند مایه دردسر و فساد مالی در کشور می‌شود.

 فساد سیستماتیک

همچنین اسماعیل کهرم کارشناس و فعال محیط زیست در این باره به آفتاب یزد گفت: این حرف‌ها افشاگری نیست و دردی را دوا نمی‌کند زیرا هیچ اطلاعات مفیدی به مردم ارائه نداده است و از اینکه پول‌ها کجا هزینه شده صحبتی به میان نیامده است. پول را اختصاص می‌دهند یا به مصرفی که باید نرسیده یا به مصرف رسیده ولی کارا نبوده و یا اینکه اساسا این پول صرف یک کار و طرح دیگر شده است و طرح به صورت ناقص اجرا شده و بهره‌ای نداشته است.

مسئولین می‌گویند که اینقدر پول هدر رفته است اما نمی‌گویند که این پول کجا رفته است. سیستم مالی ایران به گونه‌ای است که امکان تخلف یک ریالی را فراهم نمی‌سازد. یعنی اگر پولی تخصیص پیدا می‌کند باید به یک استان وارد شود اما متاسفانه یک فساد سیستماتیک وجود دارد وگرنه امکان نداشت این نوع رقم‌های بزرگ تخلف به وجود بیاید. در این سیستم چون همه در حال اختلاف کردن هستند امکان لو رفتن و افشا شدن خلاف‌های دیگران وجود ندارد. با اعلام این خبر پاسخی به مشکلات داده نشده و اتفاقا تعداد سوالات افزایش پیدا کرده است. چنانچه این رقم بودجه به مصرف مناسب در هر استانی می‌رسید زندگی مردم آن جا را متحول می‌کرد. به طور قطع این بودجه می‌توانست بسیاری از مسائل و مشکلات استان خوزستان را حل بکند.

۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 18642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha