آمار عجیب از تذکر به زنان بی حجاب در مترو/ سفیران هدایت مترو از کجا آمده‌اند و کارشان چیست؟

بد نیست بدانید که از ۱۰آبان که این طرح آغاز شده تاکنون بیش از ۱۷۰هزار تذکر لسانی در میدان داشتیم که از این بین فقط چند چالش نه‌چندان جدی پیش آمده است. بسیاری از همان معدود کسانی که کشف حجاب کرده‌اند با همین تذکر مودبانه به قانون کشور تمکین می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روزنامه همشهری، ارگان شهرداری تهران، در گزارشی از مترو تئاتر شهر، به افرادی که با عنوان سفیران هدایت شناخته می‌شوند پرداخته است:

محمدی یکی از بانوان تذکردهنده ایستگاه می‌گوید:‌ «در شرایط فعلی و بعد از اتفاقات تلخی که در جریان بی‌توجهی به قانون رسمی کشور رخ داد، اقشار مختلفی از مردم ناراحت بودند. بی‌حجابی و کم‌حجابی و بی‌حیایی عده‌ای قلیل، بسیاری از مردم را از طیف‌های مختلف مذهبی و غیرمذهبی ناراحت کرده بود. صدای مردم درآمده بود که چرا برای این شرایط کسی کاری نمی‌کند. ما در این شرایط به این فکر افتادیم که خودمان تذکر دادن را در قالب نهی از منکر قانونی شروع کنیم. واقعا وقتی برخی از آمارها را می‌شنویم، دلمان می‌سوزد؛ آماری که از فروپاشی خانواده‌ها بر اثر همین بی‌حجابی‌ها و بی‌حیایی‌ها در اسناد دادگاه‌ها وجود دارد.»

او همان زمان با دیدن یک خانم بی‌حجاب به او تذکر می‌دهد و در ادامه می‌گوید: «ما با تعریف یک کار تشکیلاتی کاملا مردمی و هماهنگی با فراجا و دادستانی دست به‌کار شده‌ایم. کار به این شکل است که برای جلوگیری از ضربه جدی به کیان خانواده‌ها موضوع امر به معروف را در قالب این طرح احیا کرده‌ایم. افراد داوطلبی که آموزش می‌بینند و در عملیات میدان حضور دارند تنها برای تذکر به بی‌حجابی و بدحجابی اقدام می‌کنند؛ فقط تذکر لسانی. آموزش این افراد هم شامل اصول مواجهه با افراد از نظر روانشناسی، کار تشکیلاتی، سواد رسانه‌ای و عملیات میدانی می‌شود. نتیجه این آموزش هم این بوده که در مواجهه با افرادی که می‌خواستند از قانون تخطی کنند و به تذکر این ماموران گوش ندادند، حتی ناسزا هم شنیده شده است؛ ولی پاسخ بسیار نرم و همراه با ادب دریافت کرده‌اند.»

این خانم به آمار و ارقام جالبی هم اشاره می‌کند: «بد نیست بدانید که از ۱۰آبان که این طرح آغاز شده تاکنون بیش از ۱۷۰هزار تذکر لسانی در میدان داشتیم که از این بین فقط چند چالش نه‌چندان جدی پیش آمده است. بسیاری از همان معدود کسانی که کشف حجاب کرده‌اند با همین تذکر مودبانه به قانون کشور تمکین می‌کنند.» به محمدی می‌گویم که تکلیف کسانی که روسری یا شال همراه‌شان نیست چه می‌شود؟ لبخند می‌زند و می‌گوید: «مواردی داشتیم که بعد تذکر متوجه شدیم روسری و شال همراه ندارند، چند مورد اهدای روسری هم پیش آمد؛ البته خب زیاد نیست.»

یکی دیگر از افرادی که داخل مترو مستقر و مشغول تذکر است، می‌گوید: «‌در این موضوع ما تأکید روی تذکر داریم. اگر تذکر ما پاسخگو نباشد با دوربین‌هایی که تصاویر را ضبط کرده‌اند، چهره را شناسایی می‌کنیم و معرفی به مراجع قضایی انجام می‌شود. مهم است بدانیم که تذکر ما تنها به نداشتن روسری و شال محدود نمی‌شود. نخستین بار نهاد قضایی به تذکر اکتفا می‌کند، ولی درصورت تکرار حتما برخوردهای قانونی توسط مقام قضایی صورت خواهد پذیرفت.»‌

واکنش زاکانی به تذکر حجاب در مترو/ کار ما نیست، مردمی و خودجوش است

واکنش زاکانی به تذکر حجاب در مترو/ کار ما نیست، مردمی و خودجوش است

شهردار تهران، تذکر حجاب در برخی ایستگاههای مترو تهران را «خودجوش» دانست و گفت: اگر کسی در مترو بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، آیا می توانیم بگوییم این کار را انجام ندهد؟

علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه دولت در گفت و گو با جماران درباره حجابان ها در متروی تهران گفت: شهرداری مجوز این کار را نداده است و به صورت خودجوش این کار از سوی مردم شکل گرفته است.

وی ادامه داد: اقدامی که از سوی مردم صورت گرفته مثل این می ماند که کسی در خیابان امر به معروف و نهی از منکر می کند. آیا به آنها مجوز داده اند.

شهردار پایتخت در ادامه افزود: این نکته را نیز اضافه کنم، شهرداری تمهیداتی را در نظر گرفته که که منجر به مشکلات و بی نظمی نشود. یکی از این تمهیدات، بحث هماهنگی است که امیدواریم به اختلال کشیده نشود.

زاکانی تصریح کرد: در مترو نظم و انضباط چارچوب های مترو مهم است. ارائه خدمت به مردم نیز برای ما اهمیت دارد. ولی اگر کسی در مترو بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، آیا می توانیم بگوییم این کار را انجام ندهد؟

او افزود: این بحث، کاملا خودجوش از سوی مردم شکل گرفته است. در مترو نظم قانون برای ما اهمیت دارد و اگر این امر در مقام کلام و شروط امربه معروف و نهی از منکر باشد هیچ اتفاقی پیش نمی آید.

۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۱
کد خبر: 49352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha