دو تاثیر متفاوت هوش مصنوعی بر مشاغل پردرآمد + نمودار

از زمانی که هوش مصنوعی مولد در یکسال قبل پا به صحنه گذاشته، پیش‌بینی‌ها از آینده شغل‌های دفتری تیره و تار بوده است. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، از زمانی که هوش مصنوعی مولد در یکسال قبل پا به صحنه گذاشته، پیش‌بینی‌ها از آینده شغل‌های دفتری تیره و تار بوده اما به رغم تاثیرات منفی، هوش مصنوعی روی دیگری هم دارد.

شرکت OpenAI سازنده چت‌جی‌پی‌تی قبلا تخمین زده بود که با توسعه هوش مصنوعی مولد بیشترین ریسک‌ها متوجه شغل‌هایی است که بالاترین حقوق را دارند و می‌توان گفت پردرآمدترین مشاغل تا سه برابر ریسک بیشتری برای جایگزین شدن با هوش مصنوعی را دارند.

دو تاثیر متفاوت هوش مصنوعی بر مشاغل پردرآمد + نمودار

مطالعات جدید نشان می‌دهد ترس از دست رفتن شغل‌های دفتری به واقعیت پیوسته است.بر اساس مطالعه جدید محققان آمریکایی در طی چندماه بعد از رونمایی از چت‌جی‌پی‌تی مشاغلی مانند کپی رایتر، گرافیک‌دیزاینر و حتی دورکاران آنلاین هم از نظر تعدادی و هم درآمدی با افت قابل توجه روبه رو بوده‌اند.

این نشانگر این است که هوش مصنوعی مولد نه تنها مشاغل را از بین می‌برد بلکه کاری را که امروزه انجام می‌دهند را نیز بی ارزش کرده است.

این مطالعه نشان میدهد فریلنسرهای دورکار که قبلا بالاترین درآمد را داشته‌اند در حال از دست دادن فرصت‌های شغلی خود هستند و دیگر تخصص حفاظی در برابر از دست دادن درآمد نیست.

اما هوش مصنوعی فقط تاثیر منفی نداشته است. یک مطالعه از مدرسه کسب و کار هاروارد که در زمینه تاثیر GPT-4 بر کارکنان شرکت مشهور مشاوره BCG هم جالب توجه است. بر اساس این مطالعه مشخص شده که گروهی کارمندان BCG به طور مرتب از GPT-4 برای ارایه مشاوره به مشتریان استفاده می‌کنند و در حالا آنها به این ابزار هوش مصنوعی بیش از همکارانشان اعتماد دارند.

نتایج این مطالعه نشان میدهد که مشاوران این شرکت که از ChatGPT استفاده می‌کنند تا ۲۵ درصد کارها را سریع‌تر انجام می‌دهند و کیفیت و کارآیی آنها نیز در هنگام استفاده از GPT-4 تا ۴۰ درصد بالاتر از زمانی است که از همکارانشان کمک می‌گیرند.

به بیان ساده‌تر که هوش مصنوعی مولد به رغم سروصدای منفی توانسته در برخی مشاغل نیز بهره‌وری کسب وکارها را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 48967
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha