وضعیت فروش فیلم‌های سینمای ایران / فرمان گیشه دست «بچه‌ها» است

وضعیت فروش فیلم‌های سینمای ایران، عملکرد پنج فیلم پرفروش هفته سوم آبان‌ماه ۱۴۰۲ را ملاحظه کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در یک هفته گذشته در حالی فیلم «گیجگاه» با بازی حامد بهداد در حدود ۵۰ هزار مخاطب را به سینماها کشاند که نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر به تماشای «هتل» با بازی پژمان جمشیدی نشستند.

طی دو هفته گذشته و در مرور فروش هفتگی فیلم‌های در حال اکران، به موضوع اختلال در سامانه «سمفا» به‌عنوان مرجع رسمی انتشار آمار فروش فیلم‌ها اشاره کردیم. اختلالی که اجازه بررسی دقیق وضعیت فیلم‌ها در گیشه را نداد و همه چیز طی دو هفته در هاله‌ای از حدس و گمان، روایت شد.

این هفته بالاخره مدیرعامل موسسه سینماشهر از زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی که متولی پشتبانی از «سمفا» محسوب می‌شود بالاخره سکوت خود را شکست و این سامانه هم در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از انتشار اظهارات آقای مدیرعامل، عملکرد عادی خودش را از سر گرفت.

نکته قابل توجه اینکه جز جابه‌جایی فیلم در رتبه پنجم جدول فروش هفتگی، ترکیب دیگر فیلم‌ها پرفروش همچنان تغییر نکرده است. البته فاصله فیلم صدرنشین با فیلم‌های دیگر قرار گرفته در فهرست پرفروش‌های هفته هم معنادار است و اینگونه نیست که همه این آثار عملکرد یکسانی در گیشه داشته باشند.

به‌عنوان مثال فیلم «گیجگاه» با بازی باران کوثری و حامد بهداد، این هفته موفق شد ۴۹ هزار مخاطب را به سینماها بکشاند و در همین بازه زمانی ۴۸۰ هزار مخاطب برای فیلم «هتل» با بازی پژمان جمشیدی به سینماها رفتند. البته ظرفیت اکران دو فیلم هم قابل بررسی است. «گیجگاه» در همین بازه یک هفته‌ای تنها ۱۸۰۰ سانس اکران در اختیار داشته در حالی که سهم «هتل» بیش از ۷۳۰۰ سانس بوده است.

در گزارش هفتگی «فرارو» از وضعیت فروش فیلم‌های سینمای ایران، عملکرد پنج فیلم پرفروش هفته سوم آبان‌ماه ۱۴۰۲ را مرور می‌کنیم.

رتبه اول؛ هتل/ ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ تومان

هر چند فیلم «شهر هرت» با بازی پژمان جمشیدی در ماه‌های گذشت توان تقابل و رقابت با فیلم «فسیل» را پیدا نکرد، اما حالا فیلم «هتل» با نقش‌آفرینی همین بازیگر در حال تعقیب سایه به سایه «فسیل» است و دور از انتظار نیست که جایگاه اول این فیلم در جدول فروش سالانه سینما را هم تصاحب کند.

«هتل» به کارگردان مسعود اطیابی همچنان بهترین عملکرد هفتگی را در میان فیلم‌های روی پرده دارد و اتفاقا صعود فروش فیلم، شتاب بیشتری هم پیدا کرده است.

فیلم «هتل» در طول هفته گذشته با جذب ۴۸۰ هزار مخاطب به سالن‌های سینما، بیش از ۲۰ میلیارد تومان فروش داشت و بافاصله پرفروش‌ترین فیلم هفته بود.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون، این هفته از مرز ۱۰۰ میلیارد تومان عبور کرد.

رتبه دوم؛ بچه زرنگ/ ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

نه فقط در چرخه اکران عمومی و به استناد آمار و ارقام گیشه که در اکران‌های مردمی هم استقبال ویژه کودکان و نوجوانان به همراه خانواده‌های‌شان، نشان از توفیق جدی «بچه زرنگ» در ارتباط با مخاطبانش دارد.

این انیمیشن سینمایی که به تازگی عنوان پرفروش‌ترین فیلم کودک سینمای بعد از انقلاب را از آن خود کرد، هنوز برای به دست آوردن عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم کودک، مسیر دشواری پیش روی خود دارد.

انیمیشن «بچه زرنگ» این هفته ۱۹۰ هزار مخاطب را به سینماها کشاند و ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هم فروش کرد تا همچنان دومین فیلم پرفروش اکران هفتگی سینماها باشد.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون ۲۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان بوده است.

رتبه سوم؛ فسیل/ ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان

هر چند جایگاه اول و دوم در جدول فروش هفتگی را به رقبای خود واگذار کرده، اما استمرار حضورش در کورس رقابت و حفظ سفت و سخت جایگاه سوم طی هفته‌های اخیر، تحسین‌برانگیز است.

«فسیل» به کارگردانی کریم امینی با نقش آفرینی بهرام افشاری، همچنان مخاطبان بسیاری را به سینما می‌کشاند و با توجه به قیاس میان تعداد قطعه بلیت فروخته شده با میزان فروشی که داشته می‌توان این گزاره را مطرح کرد که حجم بالای فروش این فیلم در هفته‌های اخیر مربوط به شهرستان‌ها بوده که بلیت‌هایی ارزان‌تر از تهران دارند.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون ۲۷۹ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان بوده است.

رتبه چهارم؛ گیجگاه/ ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان

اولین فیلم عادل تبریزی هم همچنان عملکردی قابل قبول در گیشه دارد و با وجود برخی محدودیت‌های تبلیغاتی به‌واسطه حضور باران کوثری در فیلم این هفته توانست با یک پله ارتقا، به جایگاه چهارم جدول فروش هفتگی راه پیدا کند.

حامد بهداد بازیگر نقش اصلی این فیلم در کنار باران کوثری است که طی هفته‌های اخیر حضور پررنگی هم در اکران‌های مردمی و همراهی با کمپین‌های تبلیغاتی فیلم داشته است.

فیلم «گیجگاه» در هفته گذشته ۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان فروش داشت و ۴۹ هزار مخاطب را هم به سینماها کشاند.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران تا کنون ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

رتبه پنجم؛ نارگیل ۲/ یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان

فارغ از رقابت گرم فیلم‌های کمدی در صدر جدول، باید اذعان کنیم فرمان گیشه سینماها طی چند هفته اخیر در دستان کودکان بوده و حضوری تعیین کننده در وضعیت جدول فروش هفتگی داشته‌اند.

فیلم «نارگیل ۲» که چند هفته پیش از جدول پنج فیلم پرفروش هفته خارج شده بود، این هفته باردیگر به میدان رقابت بازگشت تا دومین فیلم مربوط به مخاطبان کودک و نوجوان در میان ۵ فیلم پرفروش هفته لقب بگیرد.

«نارگیل ۲» به کارگردانی داود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان، از معدود فیلم‌های عروسکی سینمای ایران در یک دهه گذشته است که حضوری موفق در گیشه را تجربه می‌کند.

این فیلم در هفته گذشته ۳۶ هزار مخاطب را به سینماها کشاند و یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان هم فروش داشت.

مجموع فروش این فیلم از ابتدای اکران ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 48911
منبع: فرارو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha