پکن: دیدار بایدن و شی مسیر همواری ندارد

وزیر امور خارجه چین، در سفر به واشنگتن با بایدن و دستیاران ارشدش ملاقات کرد و توافق کردند که برای دیدار دوجانبه مورد انتظار در حاشیه نشست مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در ماه نوامبر با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزیر امور خارجه چین، وانگ یی روز یکشنبه با اشاره به دیدار مورد انتظار بین شی جین پینگ رئیس جمهور چین و جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده، گفت: «مسیر تا اجلاس سانفرانسیسکو راهی هموار نخواهد بود.»

به گفته رویترز، وانگ در روزهای اخیر با بایدن و دستیاران ارشدش در واشنگتن ملاقات کرد و توافق کردند که برای دیدار دوجانبه مورد انتظار در حاشیه نشست مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در ماه نوامبر با یکدیگر همکاری کنند.

انبوهی از تعاملات دیپلماتیک دوجانبه در ماه‌های اخیر، عمدتاً به درخواست ایالات متحده، با هدف نجات روابطی که در اوایل سال، پس از سرنگونی بالون ادعایی جاسوسی چین توسط ایالات‌متحده به سرعت رو به وخامت بود، انجام شده است.

اما در اظهارات روز شنبه، وانگ هشدار داد که مسیر منتهی به دیدار دو رهبر راه همواری نخواهد بود.

ماه گذشته، آژانس امنیتی ارشد چین یادآور شد که هر گونه دیدار شی با بایدن در سانفرانسیسکو به «نشان دادن صداقت کافی» از سوی ایالات متحده بستگی دارد.

وانگ با اشاره به آخرین دیدار بین بایدن و شی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در جزیره تفریحی بالی اندونزی در نوامبر گذشته، که در آن درباره تایوان، رقابت و ارتباطات گفتگو کردند، گفت: چین و ایالات متحده باید «به بالی بازگردند.»

وانگ گفت که واشنگتن و پکن باید اجماع به دست آمده را عملی کنند، «مداخله را از بین ببرند، بر موانع غلبه کنند، اجماع را افزایش دهند و نتیجه را گردآوری کنند.»

او گفت: «هر دو طرف مشترکاً سیگنال‌های مثبتی را برای تثبیت و بهبود روابط ارسال کرده‌اند و معتقدند حفظ گفت‌وگو حتی با وجود اختلافات و تضادهای مختلف و مسائلی که باید حل شود، مفید و ضروری است.»

گفتگوهای روز شنبه همچنین شامل تبادلات جامع در مورد تعامل بین ارتش چین و ایالات متحده، امور مالی، علم و فناوری، چرخه سرمایه‌گذاری چین و دسترسی به بازار، و همچنین بحران خاورمیانه و اوکراین بود.

جو بایدن در جریان دیدار با وانگ‌یی، از این کشور خواست تا با ایالات متحده برای مدیریت «مسوولانه» روابط و همچنین «برای مقابله با چالش‌های جهانی» همکاری کند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید، بایدن گفت این دو قدرت بزرگ با وجود رقابت شدید، باید «خطوط ارتباطی» میان خود را حفظ کنند.

۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 48536
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha