والیبال ایران برای المپیکی شدن چند رقیب دارد؟

وضعیت برای المپیکی شدن تیم ملی والیبال با توجه به رنگینگ فعلی جهانی بسیار سخت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، با تمام‌شدن رقابت‌های والیبال انتخابی المپیک، چهره تیم‌های صعودکننده به المپیک پاریس از طریق سهمیه مستقیم مشخص شد. بر این اساس شش تیم لهستان، آمریکا، برزیل، ژاپن، آلمان و کانادا موفق شدند جواز حضور در بازی‌های ۲۰۲۴ را دریافت کنند و فرانسه هم به دلیل میزبانی یک سهمیه را دارد.

به این ترتیب وضعیت هفت سهمیه المپیک پاریس مشخص شده و تنها پنج سهمیه دیگر باقی مانده است که پس از دور مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ و بروزرسانی رنکینگ جهانی، مشخص می‌شود؛ به این صورت که ۶ تیمی که از طریق مسابقات انتخابی المپیک سهمیه را کسب کرده‌اند و فرانسه هم به عنوان میزبان، کنار می‌روند.

پنج سهمیه باقی مانده را از بین تیم‌های برتر باقی‌مانده در رنکینگ انتخاب می‌کنند. البته با توجه به این شرط که همه قاره‌ها باید در المپیک نماینده داشته باشند، در صورتی که قاره آفریقا بین تیم‌های برتر نباشد یک سهمیه از پنج سهمیه به بهترین تیم رنکینگ قاره آفریقا تعلق می‌گیرد و ۴ سهمیه باقیمانده به تیم‌های برتر رنکینگ جهانی می‌رسد.

تیم ملی والیبال ایران که در رقابت‌های انتخابی المپیک حضور داشت با عملکردی ضعیف به شش باخت و تنها یک پیروزی رسید و با سقوط در رنکینگ جهانی در جایگاه ۱۵ دنیا ایستاد تا صعود به المپیک بیش از پیش سخت شود.

در حال حاضر هفت تیم در رنکینگ جهانی جایگاه بالاتری از ایران دارند که بین آنها تیم آفریقایی نیست، پس با توجه به قانون حضور همه قاره‌ها در المپیک یک سهمیه قاره آفریقا را باید کنار گذاشت. به این ترتیب هفت تیم بالاتر از ایران شانس بیشتری برای رقابت و کسب چهار سهمیه باقی مانده دارند.

در بین تیمهای بدون سهمیه، ایتالیا (رتبه سوم جهان و ۳۴۲.۴۳ امتیاز)، آرژانتین (رتبه ششم و ۳۱۴.۳۵ امتیاز) و اسلوونی (رتبه هفتم و ۳۰۷.۱۲)، سه تیمی هستند که با توجه به اختلاف امتیاز ایجاد شده کار راحتی برای صعود دارند و گرفتن آنها به ویژه ایتالیا تقریبا عملی نیست. بنابراین تنها یک سهمیه در دسترس برای ایران (۲۰۷.۸۲ امتیاز) باقی می‌ماند و آن هم رتبه نهمی و رسیدن به صربستان (۲۵۳.۲۲ امتیاز) است.

از طرفی کوبا (۲۳۶.۹۶ امتیاز)، هلند (۲۱۴.۵۸ امتیاز) و ترکیه (۲۱۰.۷۳ امتیاز) نیز در رنکینگ بالاتر از ایران هستند ضمن اینکه اوکراین و بلژیک هم که بعد از ایران به ترتیب رتبه‌های ۱۶ و ۱۷ را به خود اختصاص داده‌اند، خطری جدی محسوب می‌شوند. بنابراین ایران ۶ رقیب برای رتبه نهمی دارد و گرفتن سه تیم ایتالیا، آرژانتین و اسلوونی هم نشدنی به نظر می‌رسد.

بنابراین تیم ملی ایران که امتیازات حساسی را در مصاف با تیمهایی مانند اوکراین، چک و کوبا از دست داد، تنها در صورتی می‌تواند المپیکی شود که بین ۹ تیم برتر جهان حضور داشته باشد و باید در رنکینگ تا رتبه ۹ بالا بیاید در غیر این صورت یکی از غایبان بزرگ کاروان ایران در بازی‌های پاریس خواهد بود. ایران تا پیش از لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ رتبه دهم جهان را داشت؛ مسیر مستقیمی که به المپیک می‌رسید با سرمربیگری بهروز عطایی و اصرار عجیب فدراسیون برای استفاده از مربی داخلی به کور راهه‌ای پرپیچ و خم تبدیل شده که معلوم نیست مربیان بزرگ هم بتوانند در فرصت زمان باقی مانده آن را طی کنند.

تیم‌هایی که برای چهار سهمیه باقی‌مانده المپیک رقابت دارند به شرح زیر هستند: (اعداد نشان‌دهنده جایگاه فعلی تیم‌ها در رنکینگ جهانی و امتیازات تیمها است)

۳ - ایتالیا (۳۴۲.۴۳)

۶ - آرژانتین(۳۱۴.۳۵)

۷ - اسلوونی (۳۰۷.۱۲)

۹ - صربستان (۲۵۳.۲۲)

۱۱ - کوبا (۲۳۶.۹۶)

۱۳ - هلند (۲۱۴.۵۸)

۱۴ - ترکیه (۲۱۰.۷۳)

۱۵ - ایران (۲۰۷.۸۲)

۱۶ - اوکراین (۱۹۷.۶۰)

۱۷ - بلژیک (۱۸۲.۲۰)

سه تیم برتر قاره آفریقا در رنکینگ جهانی که یک سهمیه به آنها اختصاص داده می‌شود، به شرح زیر هستند:

۱۸ - مصر

۲۵ - تونس

۲۹ - کامرون

۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 47860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha