انتقال آب ‌دریای عمان به این استان آغاز شد + فیلم

رئیس‌جمهوری از مرحله اول انتقال آب از دریای عمان به اصفهان بازدید و و دستور آغاز اجرای مرحله دوم این طرح را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آیت الله سیدابراهیم رئیسی ضمن بازدید از روند اجرا و پیشرفت مرحله نخست خط انتقال آب دریای عُمان به اصفهان، با حضور وی گام(فاز) دوم عملیات اجرایی این طرح انتقال آبی بزرگ آغاز شد.

تجلیل از پیمانکاران و کارکنان طرح انتقال آب به استان اصفهان

رئیس‌جمهوری در این بازدید ضمن گفت‌وگوی صمیمی با پیمانکاران و کارگران این پروژه از تلاش‌های آنها برای اجرای انتقال آب به استان اصفهان قدردانی کرد و گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که زمان اجرای این طرح به یک سوم کاهش پیدا کرده است و این کار آب‌رسانی مسئله بسیار مهمی است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با ‌بیان اینکه آزادکردن منابع آبی که بتواند به کار کشاورزی، صنعت و شرب استان اصفهان کمک کند اهمیت بسیاری دارد، اظهارکرد: ۲۸ جبهه کاری در این طرح فعال هستند؛ از همه پیمانکاران، مهندسان و کارگران پروژه آبرسانی از دریای عمان به استان اصفهان تقدیر و تشکر می‌کنم.

جزییات طرح انتقال آب به استان اصفهان

۷۰ میلیون مترمکعب در مرحله نخست و در مرحله بعد ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق اجرای این پروژه به اصفهان انتقال داده می‌شود. عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد که در دولت سیزدهم و هم‌اینک در ۲۴ نقطه فعال با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است.

طول مسیر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر آن انجام و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لوله‌گذاری شده است.

انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط‌زیست به مصرف خواهد رسید.

اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتیِ آب در دستور کار نیست.

در این سفر فاز اول از سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ و ۱۴ شهرستان استان اصفهان با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح می‌شود.هزینه اجرای فاز اول این طرح تا کنون حدود ۵ هزار میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سامانه اول آبرسانی به اصفهان بزرگ از سال ۱۳۵۲ آغاز شد که با احداث سد چم آسمان، تونل‌ها، تصفیه‌خانه بابا شیخعلی و خطوط انتقال و مخازن ذخیره آب در شهر اصفهان و شهرستان‌ها از ۱۳۶۵ به‌صورت مرحله‌ای تا اواسط دهه ۱۳۷۰ به بهره‌برداری رسید و ظرفیت اسمی آن ۱۲.۵ مترمکعب بر ثانیه است.

معاون عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است گفت: تا کنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر انجام و ۴۲۰ کیلومتر هم حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن لوله‌گذاری شده است.

مهران زینلیان هزینه اجرای مرحله نخست طرح را ۲۵ و نیم هزار میلیارد تومان و مرحله دوم را ۱۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تمامی هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تامین خواهند کرد.

زینلیان با اشاره به این مرحله نخست طرح از مهر پارسال آغاز شده ادامه داد: هم اکنون در ۲۴ جبهه کاری در این فاصله ۵۲۰ کیلومتری ۱۴ پیمانکار در حال فعالیت هستند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مرحله نخست اجرایی شود.

وی یادآور شد: انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای زاینده رود است که با اجرای مرحله نخست برداشت آب از زاینده رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر تامین آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط‌زیست مصرف خواهد شد.

زینلیان گفت: اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتیِ آب بر در دستور کار نیست.

معاون عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: استان اصفهان با اجرای این طرح آب روستاها و شهرهای مسیر را هم تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: در اجرای انتقال از دریای عمان آب در مبدا شیرین و سپس به استان منتقل خواهد شد.

۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 47499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha