خبر جعلی، بازار سکه را به هم ریخت

​اکوایران: روز گذشته در معاملات پشت‌خطی سکه یک خبر جعلی منتسب به علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات احیای برجام مورد توجه عده‌ای از معامله‌گران سکه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ، روز یکشنبه با وجود تعطیل رسمی بودن، روز پرخبری برای معاملات پشت‌خطی ارز و سکه بود. دیروز یک توییت جعلی منتسب به علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکره با آمریکا در فضای مجازی منتشر شد که توجه عده‌ای از معامله‌گران سکه را به خود جلب کرد.

طبق این خبر، علی باقری در صفحه شخصی خود نوشته بود که گفت‌وگوهای غیرمستقیم و مثبتی با آمریکا داشتیم و اکنون طرف مقابل پیام‌هایی فرستاده که مذاکرات را جدی‌تر ادامه دهیم و قرار است نماینده ارشد مذاکرات در وین با نماینده‌های دخیل در مذاکرات گفت‌وگو کند.

اما مدت‌زمان زیادی نگذشته بود که روابط‌عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تصویر منتشر شده، ساختگی بوده و مربوط به‌حساب کاربری دکتر علی باقری نیست.

از سوی دیگر، یک خبر که برای اواسط اسفند سال ۹۹ بود، بین معامله‌گران پشت‌خطی به نقل از «دنیای اقتصاد»، درباره احتمال تصویب مشروط FATF دست‌به‌دست می‌شد. در این خبر دو تن از اعضای مجمع تشخیص از احتمال تصویب مشروط لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF خبر می‌دادند.

از اخبار فیک و قدیمی که بگذریم، به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی سکه بازان به یک نشست مهم چشم دوخته‌اند. قرار است امروز دوشنبه ۳ مهرماه، شصت و هفتمین جلسه سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شود. آن‌طور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

در این بین، در روزهای اخیر نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور در مجموعه دیدارهای خود با برخی از مقامات خارجی از آمادگی ایران جهت صورت بخشیدن به توافق‌های بیشتر خبر داد. امیرعبداللهیان در این رابطه گفت: «باتوجه به تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در هفته گذشته، ما فکر می‌کنیم اگر طرف آمریکایی از برخورد چندگانه خود خارج شود و نیت و اراده واقعی خود را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.» فعالان بازار نیز با دنبال کردن اخبار مرتبط با این سفر درصدد آنند که درصورت انتشار سیگنال جریان‌ساز جدید با آن همراهی کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد که در سومین روز هفته سکه‌بازان علاوه بر اینکه به قیمت دلار توجه کنند به مذاکرات آژانس در وین هم نیم‌نگاهی داشته باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت سکه امامی روز گذشته نسبت به اولین روز مهر تغییر چندانی نکرد و در حول‌وحوش ۲۷ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به فروش رسید.

تحلیلگران فنی می‌گویند در شرایط کنونی دو محدوده ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان برای سکه مهم است و اگر بالای این دو محدوده تثبیت دهد می‌تواند به‌تدریج به سمت مرز ۲۸ میلیون تومان حرکت کند.

اما اگر تا ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کند احتمال کاهش تا کف کانال یاد شده وجود دارد که این اتفاق مستلزم وجود فاندهای خبری بسیار مثبت است.

ارزش ذاتی سکه امروز دوشنبه ۳ مهرماه در حدود ۲۲ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان است که نسبت به قیمت نقدی در بازار ۵ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان فاصله دارد.

۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 47357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha