در حوزه نفت و گاز نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم/ اقتصاد تحریمی ایران برای نجات از مشکلات باید شاهد افزایش مراودات اقتصادی در سطح بین الملل باشد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران و کارآفرین گفت: امیدواریم طی حضور آقای رئیسی در نیویورک شاهد دیدار و رایزنی رئیس جمهور و هیئت همراه با سران سایر کشورها بر سر مبادلات اقتصادی باشیم، یعنی فرصت ایجاد شده نباید در حد تعارفات دیپلماتیک از دست برود و به یک تفاهم بیانی منتهی شود؛ بلکه وضعیت به گونه ای مدیریت شود که در آینده ای نه چندان دور شاهد کلید خوردن فعالیت های اقتصادی و تجاری بین ایران با کشورهای مختلفی باشیم.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اهمیت توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف به مناسبت سخنرانی آقای رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: با توجه به اینکه آقای رئیسی در سفر به نیویورک می تواند با روسای کشورهای مختلف دنیا دیدار و رایزنی کند استفاده از این فرصت در راستای افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری ایران بسیار مهم است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دولتمردان به خوبی می دانند اقتصاد تحریمی ایران که نسبت به دهه های گذشته بسیار کوچک شده است نیازمند از سرگیری و افزایش مراودات اقتصادی و تجاری در سطح بین الملل است، توسعه ارتباطات تجاری و بازرگانی روی ارز آوری بیشتر، کاهش نرخ تورم و افزایش ثبات اقتصادی کمک می کند پس باید به این سمت حرکت کنیم.

حمید رضا صالحی گفت: امیدواریم طی حضور آقای رئیسی در نیویورک شاهد دیدار و رایزنی رئیس جمهور و هیئت همراه با سران سایر کشورها بر سر مبادلات اقتصادی باشیم، یعنی فرصت ایجاد شده نباید در حد تعارفات دیپلماتیک از دست برود و به یک تفاهم بیانی منتهی شود؛ بلکه وضعیت به گونه ای مدیریت شود که در آینده ای نه چندان دور شاهد کلید خوردن فعالیت های اقتصادی و تجاری بین ایران با کشورهای مختلفی باشیم.

این فعال تجاری و کارآفرین معتقد است: دولت باید نظر کشورهای دارای سرمایه و ثروت را برای سرمایه گذاری در ایران جلب کند، یعنی باید پیشنهادات جذابی به آنها بدهد تا خواهان سرمایه گذاری در ایران شوند.

حمید رضا صالحی در خصوص نیاز به سرمایه گذاری در بخش های مرتبط با انرژی گفت: در میدان های مشترک بسیار ضعیف عمل کرده ایم و در حوزه نفت و گاز نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری و در حوزه برق ۵ تا ۲۰ میلیارد دلار باید سرمایه گذاری شود. در بخش انرژی تجدید پذیر که تحریم نیست نیز نیازمند سرمایه گذاری کلانی هستیم.

صالحی معتقد است: تیم همراه رئیس جمهور باید شم اقتصادی قوی داشته باشند تا برای تولیدات ایرانی بازاریابی کنند تا زمینه برای صادرات وفروش کالای ایرانی باز شود، البته آنچنان که گفته می شود آسان نیست چرا که وجود تحریم ها بخصوص تحریم های بانکی موانع بسیاری پیش روی تجات خارجی و سرمایه گذاری در ایران قرار داده است.

وی در ادامه بحث تصریح کرد: بسیاری ازکشورهای دنیا علاقمند به سرمایه گذاری در ایران هستند اما وقتی قادر به باز کردن حساب بانکی و انجام فعالیت های بانکی به دلیل تحریم ها هستند سرمایه خود را به کشورهای دیگری هدایت می کنند که مشکلات ما را ندارند.

حمید رضا صالحی با تاکید بر اینکه تحریم ها باید لغو شود تا اقتصاد ایران جان تازه ای بگیرد، گفت: لغو تحریم ها اولین گام بلند برای به حرکت درآمدن سرمایه ها برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است؛ یعنی باید به این سمت حرکت کنیم و دولت تلاش لازم را برای تسریع فرآیند مذاکره و به نتیجه رساندن آن انجام دهد تا بعد از بازسازی اقتصاد طی دو سه سال امکان عملیاتی کردن برنامه های توسعه ای و سرمایه گذاری در آنها فراهم شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در صورت عدم سرمایه گذاری در اقتصاد ایران نوشتن برنامه های توسعه ای جز کاغذ بازی و خط خطی کردن کاغذ نیست مثل برنامه هفتم توسعه، چرا که می دانیم اقتصادی که در آن سرمایه گذاری نمی شود هر روز نسبت به روز قبل وضعیت بدتری پیدا می کند.

حمید رضا صالحی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: توافق با دنیا که کلید توسعه تجارت و مراودات اقتصادی است و منجر به افزایش بده بستان بین ایران با کشورهای مختلف می شود، یعنی در این روند با حفظ چارچوب های تجاری با تعهد مالی که طرفین نسبت به هم پیدا می کنند سرمایه ها راهی اقتصاد ایران می شوند و از آن زمان به بعد شاهد امنیت اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم خواهیم بود.

۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 47242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha