نمودار | کدام استان‌ها از اختلاف طبقاتی بیشتری برخوردارند؟

ضریب جینی که بعنوان شاخصی از اختلاف طبقاتی قلمداد می‌شود در سال گذشته در مناطق شهری بهبود یافته است. سیستان و بلوچستان بالاترین و کرمان پایین‌ترین سطح این شاخص را در سال ۱۴۰۱ به نام خود زده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، در سال ۱۴۰۱ ضریب جینی در کل کشور بهبود یافته است. این ضریب به عنوان شاخصی برای سنجش نابرابری و اختلاف طبقاتی در نظر گرفته می‌شود و کاهش آن عمدتا به معنای کمتر شدن نابرابری است.

بالاترین ضریب جینی مناطق شهری در میان استان‌های کشور در سیستان و بلوچستان مشاهده شده است. گلستان و فارس نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. پایتخت‌نشینان از نظر اختلاف طبقاتی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده‌اند. در مقابل، کرمان کمترین ضریب جینی شهری را در سال گذشته به ثبت رسانده است. در این گزارش، تصویری کلی از ضریب جینی مناطق شهری استان‌های کشور در سال گذشته ارائه شده است.

کاهش اختلاف طبقاتی در سال گذشته

ضریب جینی یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش اختلاف طبقاتی در کشور است. این شاخص بین صفر و یک تعریف می‌شود و هرچه به صفر نزدیک‌تر باشد به معنای نابرابری کمتر و هر چه به یک نزدیک‌تر باشد به معنای نابرابری بیشتر است. کاهش نابرابری نباید با کاهش فقر یکسان در نظر گرفته شود چرا که ممکن است همراه با فقیرتر شدن جامعه ضریب جینی کاهش یابد و اصطلاحا مردم در فقر با هم برابرتر شوند.

آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت توزیع درآمد در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ضریب جینی کل کشور در مناطق شهری بهبود یافته است. این شاخص از ۰.۳۷۵۷ در سال ۱۴۰۰ به ۰.۳۶۹۶ رسیده است.

photo_2023-09-11_18-30-59

«کمترین» و «بیشترین» استان‌ها در ضریب جینی ۱۴۰۱

در مناطق شهری استان‌های کشور، سیستان و بلوچستان بالاترین ضریب جینی ۱۴۰۱ را به ثبت رسانده که معادل با ۰.۴۶۴۷ است. با توجه به این که این شاخص در سال ۱۴۰۰ برابر با ۰.۴۹۲۹ بوده می‌توان گفت که ضریب جینی شهری سیستان و بلوچستان در سال گذشته کاهش یافته و وضعیت نابرابری در آن بهتر شده است.

پس از آن استان‌های گلستان و فارس قرار گرفته‌اند که ضریب جینی مناطق شهری در هر دو استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ترتیب برابر با ۰.۴۲۰۶ و ۰.۳۸۹۱ شده است.

بنظر می‌رسد نابرابری در استان تهران افزایش یافته و ضریب جینی آن از ۰.۳۶۱۸ در سال ۱۴۰۰ به ۰.۳۶۴۴ در سال گذشته رسیده است.

کمترین سطح برای این شاخص نابرابری نیز در استان کرمان دیده شده است. ضریب جینی این استان در سال گذشته معادل با ۰.۲۷ بوده است.

۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
کد خبر: 46976
منبع: اکو ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha