شکاف درآمدی در شهرها کمرنگ شده است + نمودار

بنظر می‌رسد وضعیت نابرابری درآمدی در سال ۱۴۰۱ در مناطق شهری بهبود یافته است چرا که شاخص ضریب جینی کاهش یافته و همزمان نسبت هزینه دهک‌های پرهزینه به کم‌هزینه بعنوان نماگری برای شکاف درآمدی، نزولی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، آخرین آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که وضعیت توزیع درآمد بین دهک‌ها بهبود یافته است. در سال گذشته همراه با کاهش ضریب جینی در مناطق شهری، نسبت هزینه دهک دهم به دهک اول نیز کاهش یافته است. این نسبت نشان می‌دهد که پرهزینه‌ترین افراد جامعه چند برابر بیش‌تر از کم‌هزینه‌ترین اقشار هزینه می‌کنند.

کاهش این شاخص به این معناست که شکاف درآمدی دهک اول و دهم کمتر شده است. در این گزارش، وضعیت دو شاخص توزیع درآمد در مناطق شهری در سال ۱۴۰۱ بررسی شده است.

شاخص‌هایی برای سنجش اختلاف طبقاتی

ضریب جینی یکی از معیارهایی است که از آن برای سنجش اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی استفاده می‌شود. این عدد هر چه به صفر نزدیک‌تر باشد به معنای برابرترشدن جامعه است.

برای بررسی این که آیا وضعیت نابرابری درآمدی در یک جامعه کم شده است یا خیر نباید فقط به ضریب جینی اکتفا کرد. به بیان دیگر اگر ضریب جینی ثابت مانده باشد به معنای این نیست که اختلاف طبقاتی تغییر نکرده است؛ بلکه به دلیل روش محاسبه این شاخص ممکن است توزیع درآمد طوری بین دهک‌ها جابجا شده باشد که در نهایت ضریب جینی تغییر نکرده باشد.

برای رفع این چالش در کنار ضریب جینی شاخص‌های دیگر هم بررسی می‌شوند. یکی از این شاخص‌ها، نسبت هزینه دهک اول به هزینه دهک دهم است. این نسبت نشان می‌دهد که ثروتمندترین افراد جامعه چند برابر بیش‌تر از فقیرترین اقشار هزینه می‌کنند. کاهش این شاخص به این معناست که شکاف درآمدی دهک اول و دهم کمتر شده است. این نسبت برای دو دهک اول و آخر و چهار دهک اول و آخر نیز محاسبه می‌شود.

منظور از دهک هزینه‌ای این است که خانوارهای کشور را بر اساس هزینه‌ای که دارند از کم به زیاد ردیف کنیم و هر ده درصد آن‌ها را در یک دهک بگذاریم. در این دهک‌ها، از هزینه به عنوان تخمینی از درآمد استفاده می‌شود.

photo_2023-09-12_16-35-50

بهبود توزیع درآمد در مناطق شهری در ۱۴۰۱

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت توزیع درآمد نشان می‌دهد که در سال گذشته ضریب جینی در مناطق شهری بهبود یافته و از ۰.۳۷۵۷ در سال ۱۴۰۰ به ۰.۳۶۹۶ در سال گذشته رسیده است.

همچنین، نسبت هزینه دهک دهم به هزینه دهک اول نیز کاهش یافته است. در سال ۱۴۰۰ دهک دهمی‌ها ۱۱.۵۴ برابر دهک اولی‌ها هزینه می‌کردند اما این نسبت در سال گذشته به ۱۱.۲۳ کاهش یافته است. به عبارت دیگر، هزینه دهک‌ اولی‌ها بیشتر از هزینه دهک دهمی‌ها رشد کرده و نشان می‌دهد که کم‌هزینه‌ترین قشر جامعه در سال گذشته توانسته است تا در سطح بالاتری هزینه کند.

نسبت هزینه ۲۰ درصد پرهزینه‌ترین (دو دهک آخر) به ۲۰ درصد کم‌هزینه‌ترین (دو دهک اول) نیز کاهش یافته است. به طوری که هزینه دو دهک آخر در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ برابر دو دهک اول بوده که در سال گذشته به ۶.۸۲ کاهش یافته است.

نسبت هزینه ۴۰ درصد پرهزینه‌ترین (چهار دهک آخر) به ۴۰ درصد کم‌هزینه‌ترین (چهار دهک اول) نیز در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته و به ۳.۸ رسیده است.

بنابراین با توجه به این که همزمان با کاهش ضریب جینی، نسبت هزینه دهک‌های بالا به پایین نیز نزولی شده می‌توان گفت که توزیع درآمد در مناطق شهری در سال گذشته متوازن‌تر شده است.

۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 46975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha