بازار خودرو پیام منفی جدید دریافت کرد

بررسی صورت های مالی خودروسازی سایپا در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد این خودورساز پیام منفی جدیدی را به بازار خودرو مخابره کرده است. چالش عرضه خودرو به بازار، اتفاقی است که با توجه به آرامش نسبی بازار ارز هنوز اثر خود را روی بازار نگذاشته اما می تواند محرکی برای افزایش قیمت بازای خودرو باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکو ایران، صورت های مالی خودروسازی سایپا نشان می دهد این خودروساز در مرداد سال جاری به رغم تولید نزدیک به دو هزار و ۵۷۰ دستگاه شاهین، تنها حول و حوش ۶۹۰ دستگاه از این خود را فروخته است. افت عرضه شاهین به بازار خودرو در دومین ماه از تابستان امسال در حالی رقم خورده است که تولید و عرضه سوگلی سایپا در ماههای پیش از روالی معمول پیروی می کرد.

به طور معمول خودروسازان همیشه تمام تولید ماهانه خود را برای مشتریان فاکتور نمی کنند. بررسی صورت های مالی خودروسازان نشان می دهد همواره تعدادی از خودروها در پارکینگ ها می ماند. البته ماههایی هم بوده که تعداد عرضه از تعداد تولید پیشی گرفته است.

طی پنج ماهی که از سال جاری سپری شده غول نارنجی جاده مخصوص نزدیک به ۲۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه شاهین تولید کرده است و در همین بازه زمانی حدود ۱۸ هزار و ۱۵۰ دستگاه برای مشتریان فاکتور شده است.

بنابراین سایپایی ها حدود سه هزار دستگاه شاهین را در پارکینگ های خود نگه داشتند.

از این تعداد شاهین در پارکینگ دپو شده، حول و حوش هزار و ۹۰۰ دستگاه آن، مربوط به مرداد ۱۴۰۲ می شود. به عبارت دیگر بیش از ۶۰ درصد شاهین های فروخته نشده در مرداد به پارکینگ ها منتقل شدند.

شاهین در فروردین امسال حدود دو هزار دستگاه فاکتور شد. این روند در اردیبهشت و خرداد صعودی بود. بیش از پنج هزار و دستگاه در دومین ماه از سال ۱۴۰۲ شاهین روانه بازار شد. در خرداد نیز حول و حوش پنج هزار و ۳۵۰ دستگاه شاهین به متقاضیان تحویل داده شد تا رکورد فروش شاهین در خرداد امسال رقم بخورد. اما در تیر افت فروش شاهین اتفاق افتاد. مدیران فروش سایپا حدود چهار هزار و ۹۵۰ دستگاه شاهین را به بازار تزریق کردند. اما مرداد کمتر عرضه شاهین در پنج ماه ابتدایی امسال ثبت شد و همین طور که اشاره شد نزدیک به ۶۹۰ دستگاه شاهین فروخته شد.

خودروسازی سایپا در فراخوان های اخیر خود برای شاهین نیز بازه تحویل را خرداد تا شهریور ۱۴۰۳ اعلام کرده است بنابراین به نظر می رسد درکوتاه مدت شاهینی به بازار عرضه نشود.

این اتفاق را می توان سیگنال منفی خودروسازی سایپا به بازار خودرو دانست. نمودار قیمتی بازار خودرو در سال جاری بیش از آنکه صعود را به خود دیده باشد، نزولی بوده است. دلیل اصلی این اتفاق را می توان در آرامش نسبی بازار ارز جست و جو کرد. دامنه محدود نوسان نرخ ارز سبب شده تا قیمت بازاری خودرو نیز نتواند با دوپینگ نرخ ارز صعودی شود. البته نباید فراموش کنیم که تیراژ عرضه خودرو، یکی از پارامترهای اثرگذار روی قیمت بازاری خودرو محسوب می شود چنانچه بار دیگر دامنه نوسان نرخ ارز در بازار بلند شود، با توجه به روند عرضه شرکت های خودروساز، شاهد رشد قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 46640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha