همه‌چیز درباره پروسه صدور گذرنامه‌های زیارتی اربعین

سخنگوی فراجا جزئیات کامل تمهیدات پلیس در خصوص خدمات گذرنامه‌ای برای زائران اربعین حسینی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به‌گفته سردار سعید منتظر المهدی، برای کسانی که اعتبار پنج ساله گذرنامه‌شان به اتمام رسیده و گذرنامه آنان پانچ نشده باشد صرفاَ با چسباندن برچسب در کمترین زمان ممکن، بدون محدودیت و برای یکبار خروج، تمدید میسر می‌شود و تا کنون نیز بیش از ۲۰۰ هزار گذرنامه که اعتبار آنها منقضی شده بود، تمدید شده است. درهمین راستا ۳۷۰ مرکز برای اخذ مدارک و ثبت نام گذرنامه زیارتی در سراسر کشور فعال شده‌اند. به طور مثال در میدان آزادی تهران این مهم انجام و از ساعت هفت عصر تا پاسی از شب صرفا مدارک متقاضیان اخذ و پس از چاپ به در منازل آنها ارسال می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا با اعلام این که بیش از نیم میلیون درخواست گذرنامه زیارتی در سامانه‌های پلیس ثبت شده، افزود: از این تعداد، بالغ بر ۴۰۰ هزار درخواست به صورت اینترنتی و از طریق برنامه کاربردی پلیس من به ثبت رسیده است.

منتظرالمهدی ضمن توصیه به متقاضیان برای بهره‌گیری از برنامه کاربردی پلیس من گفت: در این صورت نیاز به مراجعه حضوری نیست و چه بسا درخواست‌هایی که از طریق این برنامه، اقدام شود با سرعت بیشتری چاپ و ارسال می‌شود. برای متقاضیان گذرنامه عادی کماکان از طریق دفاتر پلیس+۱۰ یا برنامه کاربردی پلیس من درخواست صورت گرفته و فرآیند ثبت تا صدور گذرنامه عادی درحال حاضر ۱۰ تا ۱۵ روز است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش سه برابری دستگاه‌های پست، اختصاص حدود ۸۰ دستگاه چاپگر و تقویت ۳۰۰ درصدی تجهیزات و سالن‌های صدور گذرنامه در راستای تسهیل و افزایش سرعت این روند از سوی پلیس انجام شده است؛ البته چاپ گذرنامه مانند چاپ بلیط قطار و هواپیما نبوده و متفاوت و زمان‌بر است.

منتظرالمهدی با بیان این که در روزهای اخیر، شاهد افزایش جمعیت در مراکز گذرنامه و همچنین افزایش درخواست ها از طریق برنامه کاربردی پلیس من هستیم، گفت: این موضوع سبب شده که فرآیندِ ثبت تا صدور طولانی و این زمان گاهاً به حدود یک هفته برسد.

سخنگوی فراجا با تاکید بر این که گذرنامه یک سند امنیتی و یک سند معتبر جهانی است، گفت: برای صدور آن رفت و برگشت‌های متعدد در بستر سامانه‌های امن، بین سازمان‌های متعددی از جمله ثبت احوال و وزارت ارتباطات انجام می‌شود و خود این رفت و برگشت‌ها نیاز به بررسی و تأیید دارد که این امر فرآیند را طولانی کرده است ما در دریافت اطلاعات و ثبت نام، هیچ محدودیتی نداریم لیکن انجام تشریفات امنیتی زمانبَر است.

به گفته وی برنامه کاربردی پلیس من در این ایام برای ثبت درخواست گذرنامه زیارتی و عادی، به صورت ۲۴ ساعته فعال است و محدودیت زمانی نداشته و در تمام ایام سال این سامانه فعال خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس با اشاره به اختلال در سامانه پلیس من در اوایل هفته گذشته نیز گفت: این اختلال به سامانه‌های سایر نهادهای ذیربط نظیر ثبت احوال مربوط می‌شد که با پیگیری‌های لازم بخشی از این اشکالات برطرف شد و سرورهای سامانه نیز افزایش یافته و تقویت شد.

سخنگوی فراجا به تمهیدات ویژه برای بانوان، فرزندان زیر ۱۸ سال، سربازان حاضر و معاف از خدمت، دانشجویان و دانش‌آموزان و طلاب اشاره کرد و گفت: شهروندان گرامی از طریق سایت پلیس می‌توانند از جزئیات و ریز به ریز اطلاعات گذرنامه زیارتی آگاه شوند.

سخنگوی پلیس با تاکید بر این موضوع که بانوان، بر اساس قانون برای خروج از کشور نیاز به اخذ اجازه همسر دارند، افزود: اما اگر چنانچه قبلا گذرنامه داشته و اجازه‌نامه اخذ کرده بودند، نیازی به اجازه مجدد نیست، در غیر این صورت، این افراد باید ضمن مراجعه به ادارات گذرنامه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها و بعد از احراز زوجیت، نسبت به درخواست مجوز همسر اقدام کنند. فرزندان زیر ۱۸ سال هم برای دریافت گذرنامه نیاز به اجازه ولی یعنی (پدر یا قیم دارند که این افراد نیز باید به همراه ولی، به ادارت گذرنامه مراجعه کنند. البته اگر سابقه یک بار اجازه را داشته باشند، نیاز به اجازه و امضای مجدد ولی ندارند.

به گفته وی برای شهروندان گرامی که ممنوع الخروج باشند پیامک نقص مدارک ارسال می‌شود و بعد از مراجعه حضوری برای آنها توضیح داده می‌شود که علت ممنوع الخروجی آنان چیست.

منتظرالمهدی گفت:‌ افزایش ساعات کاری ادارات گذرنامه جهت صدور گذرنامه زیارتی از شش صبح تا ۱۹ عصر و فعالیت ۲۴ ساعته این مراکز برای چاپ و همچنین مهیا بودن شش مرز مهران، شلمچه، تمرچین، باشماق، خسروی و چذابه برای تردد زائران به صورت شبانه روزی، افزایش گیت‌های تردد به ۲۷۴ گیت از دیگر اقدامات پلیس برای راهپمیایی اربعین است. همچنین برای سهولت تردد زئران، رایزنی‌هایی با طرف عراقی انجام شده که منجر به افزایش دو برابری گیت‌های ورود به کشور عراق شده است.

۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 46168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha