با مراحل دریافت گذرنامه آشنا شوید

افرادی که قصد دریافت گذرنامه دارند، گزارش زیر را بخوانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، برخی از هموطنان قصد دریافت گذرنامه دارند، اما نمی‌دانند که برای انجام این کار باید چه مدارکی را به همراه داشته باشند یا اینکه چه اقداماتی را باید انجام دهند تا گذرنامه هایشان به راحتی به دستشان برسد؛ به همین منظور در این گزارش روش اخذ گذرنامه را تشریح کردیم.

در وهله اول حضور شخص متقاضی یا همان صاحب گذرنامه در همه گروه‌های سنی در محل اخذ گذرنامه که همان دفاتر ارائه خدمات الکترونیک انتظامی «پلیس + ۱۰»، الزامی است.

نرخ این ارائه این خدمت در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی با احتساب هزینه پستی مبلغ ۷۳۱ هزار و ۵۲۴ ریال است که از طریق دستگاه‌های کارتخوان موجود در دفاتر پلیس + ۱۰ از متقاضیان دریافت خواهد شد.

متقاضیان دریافت گذرنامه باید در ادامه نسبت به تهیه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی اقدام کنند که هزینه اخذ شناسه برای هر فرد ۱۷ هزار و ۳۷۵ ریال است.

هموطنان این نکته را مد نظر خود داشته باشد که برای دریافت خدمات در دفاتر پلیس + ۱۰ فقط باید در همان محل و از طریق دستگاه کارتخوان مستقر در دفاتر مبالغ مربوط به انجام این خدمت رسانی را پرداخت کنند؛ لذا واریز از طریق اینترنت، عابر بانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

موارد مشترک دریافت گذرنامه بین آقایان و خانم‌ها

برای صدور گذرنامه باید اصل شناسنامه و کارت ملی یا تائیدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان الزامی است، همچنین ارائه اصل آخرین گذرنامه در صورت معتبر بودن و تصویر بیومتریک که در دفتر پلیس+۱۰ از متقاضیان اخذ می‌شود و اخذ می‌شود و هزینه گرفتن این نوع از عکس مبلغ ۱۳۰ هزار و ۶۶۰ ریال است.

متقاضیان آقا این نکته را مد نظر داشته باشند که در زمان گرفتن عکس بیومتریک بدون کلاه، عینک، زیور آلات و آرایش مو و محاسن به طوری که پیشانی و گوش‌ها مشخص شده، باشند؛ همچنین رنگ لباس افراد در زمان گرفتن عکس با زمینه نباید یکسان باشد. در زمان اخذ تصویر بیومتریک برای خانم‌ها و دختران بالای ۶ سال نیز افراد باید با حجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات باشند.

در ادامه اجازه محضری برای افراد زیر ۱۸ سال از سوی پدر و یا قیم قانونی، ارائه شناسنامه عکس دار توسط افراد بالای ۱۵ سال به متصدی صدورگذرنامه در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی الزامی است، همچنین افراد زیر ۱۵ سال ضمن حضور در دفتر باید گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکس دار را به متصدی مربوطه ارائه کنند.

افراد زیر ۶ سالی که تقاضای گذرنامه دارند باید در محل دفاتر پلیس + ۱۰ حضور داشته باشند و ولی کودک نیز باید یک قطعه عکس از کودک خود را به متصدی مربوطه برای صدور گذرنامه ارائه کند.

بازنشستگان نظامی که ۵ سال تمام از بازنشستگی آن‌ها نگذشته است در کنار مدارک دیگر که باید نسبت به جمع آوری آن اقدام کنند، باید از اداره حفاظت یگان محل خدمتشان نیز نامه بیاورند و سپس نسبت به دریافت گذرنامه اقدام کنند.

بازنشستگان نظامی که ۵ سال از بازنشستگی آن‌ها می‌گذرد نیز باید اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را به متصدی مربوطه صدور گذرنامه ارائه دهند، همچنین برای این افراد نیازی به ارائه گواهی از سازمان متبوع نیست.

نظامیان شاغل باید نامه موافقت حفاظت یگان مربوط به محل خدمتشان را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه کنند و پس از ثبت آن، این نامه را به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه کنند.

مواردی که خانم‌ها باید در زمان دریافت گذرنامه آن‌ها را رعایت کنند

اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر الزامی است و همچنین بانوان مقیم خارج از کشور در صورتی که همسر خارجی اختیار کرده باشند نیازی به اجازه محضری همسر ندارند، همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی برای این افراد قابل قبول است.

بانوانی که همسر آن‌ها فوت کرده باید اصل گواهی فوت همسر یا اصل شناسنامه باطل شده همسرشان و بانوان مطلقه نیز باید اصل طلاق‌ نامه رابرای دریافت گذرنامه به متصدی این امر ارائه کنند.

مواردی که آقایان باید در زمان دریافت گذرنامه آن‌ها را رعایت کنند

ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفا کارت هوشمند چرا که کارت‌های قدیمی در این باره اعتباری ندارند، همچنین موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولان متقاضی گذرنامه باید ارائه شود.

کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند کردند، بعد از گذشت ۲۴ ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارائه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه خود را بدهند.

آقایان بالای ۵۰ سال احتیاج به ارائه کارت پایان خدمت برای دریافت گذرنامه را ندارند. همچنین دانشجو یا دانش آموز مذکر برای خروج از کشور باید نامه‌ای از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل دهند، همچنین برای متولدین خارج از کشور ارائه مدرک نحوه ورود الزامی است.

نحوه اقدام برای افرادی که گذرنامه معتبر آن‌ها مخدوش بوده و یا آن را مفقود کردند

شهروندان تهرانی برای اعلام فقدان و تعویض گذرنامه مخدوش و بررسی ممنوعیت فقط باید به اداره گذرنامه تهران بزرگ مراجعه کنند.

افرادی که اعتبار گذرنامه آن‌ها به اتمام رسیده و مفقود یا مخدوش شده است نیازی به اعلام فقدان نداشته و می‌توانند به صورت مستقیم به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنند. همچنین برای ابطال گذرنامه‌هایی که بالای یک سال اعتبار دارند ارائه نامه از ادارات گذرنامه الزامی است.

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 20227
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha