عربستان و کویت از اتباع خود خواستند لبنان را ترک کنند

در پی تشدید درگیری‌ها در اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» در جنوب لبنان عربستان و کویت از اتباع خود خواستند این کشور را ترک کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، سفارت عربستان در بیروت از اتباع کشورش در لبنان خواست به مناطقی که صحنه درگیری‌های مسلحانه است نزدیک نشوند. این سفارت همچنین از شهروندان سعودی خواست هرچه زودتر خاک لبنان را ترک کنند.

در همین حال، سفارت کویت در بیروت از کویتی‌های حاضر در لبنان خواست جانب احتیاط را رعایت کنند و از مناطقی که صحنه آشوب‌های امنیتی است دوری گزینند.

طی روزهای گذشته در گیری و تیراندازی در اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» در شهر «صیدا» واقع در جنوب لبنان ادامه داشته است. چهارشنبه شب و پس ۴ روز تنش در این اردوگاه که ساکنان آن را فلسطینیان تشکیل می‌دهند توافق آتش‌بس در این اردوگاه اجرا شد. اما صبح پنجشنبه خبرگزاری رسمی فلسطین از کشته شدن یک نیروی فتح و زخمی شدن دو فرد دیگر با ازسرگیری درگیری‌ها در این اردوگاه خبر داد. بدین ترتیب شمار قربانیان درگیری‌ها در این اردوگاه به ۱۲ کشته و بیش از ۶۰ زخمی رسیده است. در این درگیری‌ها از مسلسل و راکت استفاده می‌شود و گاهی گلوله‌ها به بیرون اردوگاه در خیابان‌های شهر صیدا پرتاب می‌شود.

در همین حال برخی از رسانه‌ها مدعی شدند عوامل تیراندازی در این اردوگاه برخی گروه‌های لبنانی از جمله حزب الله لبنان هستند که با هدف خارج کردن فلسطینی‌ها از لبنان در بحبوحه بحران اقتصادی این کشور صورت می‌گیرد. این در حالی است که سید حسن نصر اللهُ دبیرکل حزب الله لبنان روز پنجشنبه ضمن رد این اتهام گفته بود«همان کسانی که در جریان انفجار بندر بیروت، حزب الله را متهم کردند، می‌گویند که عامل رخدادهای اردوگاه آوارگاه فلسطینی عین الحلوه در لبنان، حزب الله است. ما مسئول درگیری در عین الحلوه نیستیم، بلکه به دنبال راه حلی برای آن هستیم. از همه طرف‌های مسئول می‌خواهیم که این درگیری را متوقف کنند.»

بیش از ۵۴ هزار آواره فلسطینی ثبت‌شده در اردوگاه عین الحلوه سکونت دارند که در سال‌های اخیر فلسطینیان فراری از بحران سوریه نیز به آن‌ها اضافه شده‌اند. این اردوگاه تاکنون بارها شاهد درگیری‌های مشابه بوده است.

گفتنی است که ارتش لبنان وارد اردوگاه‌های فلسطینیان نمی‌شود و امنیت این اردوگاه‌ها توسط خود فلسطینیان تأمین می‌شود.

همزمان با درگیری در این اردوگاه خانواده‌های افراد کشته یا زخمی شده در انفجار سه سال پیش در بندر بیروت دیروز تظاهرات کردند. هیچ مقامی در ارتباط با یکی از بزرگ‌ترین انفجارهای غیرهسته‌ای در جهان مجازات نشده است. این انفجار، مناطق وسیعی از پایتخت لبنان را تخریب کرد، جان بیش از ۲۲۰ نفر را گرفت و بیش از شش هزار زخمی برجای گذاشت. این انفجار ناشی از آتش سوزی در یک انبار بود جایی که نیترات آمونیوم سال‌ها در آن ذخیره شده بود.

۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 45659
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha