پای شرکت آمریکایی به ماجرای VAR باز شد / تحریم ها کنار می رود؟

به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال ایران و فیفا برای تامین سیستم کمک‌ داور ویدیویی(VAR) و کنار زدن موانع موجود به راهکار مشترکی رسیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بیست‌وسومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از هفته آینده آغاز می‌شود که بر خلاف وعده‌های داده شده باز هم جای VAR خالی است.

فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین راهکار خود برای دور زدن تحریم‌ها و آوردن VAR می‌خواهد از فیفا کمک بگیرد و در حال مذاکره با این نهاد برای حل مشکلات مربوط تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکاست.

مذاکرات مثبت فدراسیون فوتبال با شرکت آمریکایی

مذاکرات فدراسیون فوتبال با شرکت EVS در مراحل خوبی قرار دارد و هزینه کل دستگاه‌های VAR برای همه ورزشگاه‌های تیم‌های لیگ برتری ایران حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو برآورد شده است که این پول از طریق فدراسیون فوتبال و یا از طریق درآمدهای فوتبال ایران در فیفا به این شرکت پرداخت خواهد شد.

از آن‌جایی که حدود ۱۲ درصد از سهام شرکت EVS آمریکایی است، این شرکت حاضر نیست ریسک معامله با ایران را انجام دهد و بدون در نظر گرفتن تحریم‌ها با ایران معامله کند. در این مسیر فیفا و فدراسیون فوتبال برای دور زدن تحریم‌ها و معامله با این شرکت به راهکاری دست یافته‌اند. یکی از گزینه‌های موجود خریداری این دستگاه‌ توسط فیفا و نگهداری آن برای مدت زمانی مشخص در اختیار فیفاست. سپس فیفا این دستگاه را در قالب پروژه توسعه فوتبال در کشورها، به ایران تحویل می‌دهد و این مبلغ را به صورت مستقیم از ایران و یا از طریق پاداش‌های ذخیره شده در حساب فیفا دریافت می‌کند.

البته فیفا هنوز این راهکار را تایید نکرده و به تفاهم قطعی با ایران نرسیده اما توافق شفاهی و ضمنی بین فدراسیون فوتبال ایران و فیفا صورت گرفته است و بعید است مشکلی در این فرآیند پیش بیاید.

نحوه پرداخت پول VAR به ایران چگونه است؟

در وهله اول، فدارسیون فوتبال باید این پول را مستقیما به فیفا پرداخت کند و مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال برای تهیه این پول دست به دامان دولت و مجلس شده است. رییس فدراسیون فوتبال از طریق صحبت با وزارت ورزش و مسئولان دولتی در تلاش است برای توسعه فوتبال این بودجه را بگیرد و اگر دولت دست رد به سینه او زد، مجلس دومین گزینه پیش‌روی تاج برای رسیدن به این منبع مالی است که بتواند از طریق کمیته تلفیق، بودجه‌ای را ذیل برنامه هفتم توسعه به نفع فوتبال و VAR دریافت کند.

اگر این دو نهاد داخلی درخواست فدراسیون فوتبال را قبول نکنند، فدراسیون فوتبال ایران مجبور است ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو را از محل درآمدهای خود در فیفا پرداخت کند؛ درآمدهایی که در سالیان اخیر به دلیل وجود تحریم‌ها در حساب فیفا مانده و فدراسیون بین‌المللی فوتبال نتوانسته آن‌ها را به حساب فدراسیون فوتبال ایران واریز کند.

باید دید آخرین راهکار تاج و فدراسیون فوتبال برای آوردن VAR به ایران چه سرانجامی خواهد داشت و بالاخره داوران داخلی می‌توانند در لیگ کشور از این تکنولوژی استفاده کنند یا خیر؟

۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 45627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha