بازگشت تورم به کانال ۳۰ درصد/تورم نقطه‌ای به کمترین رقم در ۱۴ ماه اخیر رسید/سمنان و تهران کم‌تورم‌ترین استان‌های ایران + نمودار

بررسی تورم در استان‌های کشور نشان می‌دهد در تیر ماه امسال کمترین تورم ماهانه با ۰.۶ درصد متعلق به استان سمنان بوده است. این استان همچنین صاحب کمترین تورم نقطه به نقطه در تیر ماه با ۳۴.۵ درصد بوده است. در شاخص تورم سالانه اما استان تهران با ثبت تورم ۴۳ درصد، کمترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده است.همچنین استان یزد با ثبت تورم نقطه به نقطه ۵۰.۱ درصد و سالانه ۵۷.۹ درصد، بالاترین رقم را در این دو شاخص در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در تیر ماه با ثبت عدد ۱.۹۵ درصد، کمترین تورم ماهانه ۱۶ ماه اخیر را به خود اختصاص داده و همچنین تورم نقطه به نقطه با ۳.۲ واحد درصد کاهش، از ۴۲.۶ درصد در خرداد امسال به ۳۹.۴ درصد در تیر ماه کاهش یافته که به معنای بازگشت این شاخص به کانال ۳۰ درصدی پس از ۱۴ ماه است. منظور از تورم ماهانه در تیر ماه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در پایان این ماه نسبت به پایان ماه قبل است. منظور از تورم نقطه به نقطه در تیر ماه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در پایان تیر ماه امسال نسبت به پایان تیر ماه سال قبل است. همچنین منظور از نرخ تورم سالانه، میانگین تورم‌های نقطه به نقطه در ۱۲ ماه منتهی به تیر ماه امسال است. طبق گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف‌کننده به ۱۹۳ در تیر ماه امسال رسیده که نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در تیر ماه امسال، ۱.۹۵ درصد بوده که کمترین رقم در ۱۶ ماه اخیر است. براساس گزارش

مرکز آمار، تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ١.٢ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٤ درصد بوده است.

بازگشت تورم به کانال ۳۰ درصد/تورم نقطه‌ای به کمترین رقم در ۱۴ ماه اخیر رسید/سمنان و تهران کم‌تورم‌ترین استان‌های ایران + نمودار

تورم ماهانه و نقطه به نقطه کمتر برای دهک‌های کم‌درآمد
در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار، نرخ تورم برای دهک‌های مختلف هزینه محاسبه شده است. بر این اساس نرخ تورم ماهانه در تیر ماه، از ۱.۶۸ درصد برای دهک اول (کم درآمدترین خانوار) تا ۲.۱۱ و ۱.۹۹ درصد برای خانوارهای دهک‌های ۹ و ۱۰ (ثروتمندترین خانوارها) گزارش شده است. این موضوع نشان می‌دهد در تیر ماه امسال، خانوارهای کم‌درآمد، تورم کمتری نسبت به خانوارهای پردرآمد تحمل کرده‌اند. این وضعیت برای شاخص تورم نقطه‌ای هم به همین شکل است. تورم نقطه به نقطه برای دهک اول معادل ۳۳.۶ درصد بوده در حالی که برای دهک دهم ۴۲.۲ درصد گزارش شده است.

سمنان و تهران کم‌تورم‌ترین استان‌های ایران
بررسی تورم در استان‌های کشور نشان می‌دهد در تیر ماه امسال کمترین تورم ماهانه با ۰.۶ درصد متعلق به استان سمنان بوده است. این استان همچنین صاحب کمترین تورم نقطه به نقطه در تیر ماه با ۳۴.۵ درصد بوده است. در شاخص تورم سالانه اما استان تهران با ثبت تورم ۴۳ درصد، کمترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده است. در مقابل اما استان با ۲.۹ درصد، رکورددار بیشترین تورم ماهانه در تیر ماه است. همچنین استان یزد با ثبت تورم نقطه به نقطه ۵۰.۱ درصد و سالانه ۵۷.۹ درصد، بالاترین رقم را در این دو شاخص در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

کاهش تورم ادامه‌دار می‌شود؟

مسیر طی‌شده در کاهش تورم را می‌توان بخش آسان کنترل تورم در ایران نامید. در صورت تداوم وضع فعلی و تحقق هدف‌گذاری اعلام‌شده از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی به نقطه‌ای خواهیم رسید که می‌توان آن را هسته سخت تورم ایران نامید. هسته سخت تورم را می‌توان با اغماض همان میانگین بلندمدت سطح تورم در ایران نامید و در گذشته معمولا روند کاهش تورم با رسیدن به این سطح متوقف شده یا تغییر جهت داده است. تداوم روند کاهش تورم در کشور منوط به فراهم آوردن برخی پیش‌نیازهاست. به طور خلاصه، محور این پیش‌نیازها را می‌توان در سه بخش «ثبات ارزی»، «تداوم روند کاهش رشد متغیرهای پولی» و «کنترل ریسک‌های سیاسی» خلاصه کرد. اهمیت ثبات ارزی به مساله حفظ شرایط فعلی انتظارات تورمی بازمی‌گردد. باید توجه کرد که این پیش‌نیازها برای افت تورم تا سطح ۳۰درصدی می‌تواند مفید باشد و حداکثر نرخ رشد سطح قیمت‌ها را تا سطح ۲۰درصدی می‌تواند کاهش دهد. در واقع با این اقدامات می‌توان به هسته سخت تورم نفوذ کرد. بااین‌حال تحقق کاهش بیش از ۲۰درصدی نیازمند اصلاحات عمیق‌تر از سوی سیاستگذاران کشور است.

۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 45368

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
      0 0
      این آمارها واقعی نیستند...
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
      0 0
      این چه بازگشتی است که افزایش قیمت انواع خوراکیها متوقف نشده و همچنان تداوم دارد؟