کدام معامله‌گران بیشتر از همه زیان کردند؟ + نمودار

بررسی‌ها از رفتار ربع سکه نشان می‌دهد که ربع سکه بیشترین ضرر را متوجه دارندگان خود کرده است و صاحبان ربع سکه زیان شش درصدی را در تیرماه متحمل شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، قیمت دلار در ابتدای تیرماه رشد کرد زیرا در آن زمان وقوع هرگونه توافق میان ایران و آمریکا تکذیب شد و اعلام شد که هر توافقی میان دو کشور باید در مجلس نمایندگان تصویب شود.

در ادامه شورش گروه واگنر در روسیه بازار ارز ایران را متلاطم کرد. روسیه پس از جنگ اوکراین به یکی از شرکای ایران تبدیل شده و تحریم های غرب باعث اتحاد ایران و روسیه برای دورزدن تحریم ها شده است. چنین شورشی در یک متحد نگرانی ها در بازار ارز را برانگیخت و قیمت دلار را صعودی کرد.

استراتژی ایالات متحده در برابر ایران در این مدت دیپلماسی و فشار بوده است. یعنی همزمان با مذاکرات، فشارها نیز بر ایران افزایش یافت، به همین خاطر تناقض اخبار گاهی دلار را بلاتکلیف می کرد.

البته مواردی هم اتفاق افتاد که بدبینی نسبت به آینده دلار را تحریک کرد. اولین خبر رشد نرخ خوراک پتروشیمی ها تا محدوده ۷۰۰۰ تومان بود که دولت هم از آن کوتاه نیامد، برخی تحلیلگران مدعی بودند که چنین اصراری از طرف دولت نشان می‌دهد که احتمالا مشکلات بودجه ای جدی است.

خبر انتشار میزان سهم پول از نقدینگی هم از چشم معامله گران دور نماند و معامله گران هشدار دادند با این میزان پول پر قدرت، هر خبر منفی می تواند در بازار تأثیر قابل توجهی بگذارد.

شرط درهم برای پایان نزول

بررسی ها از حباب درهم نشان میدهد که درهم در دو روز متوالی رکورد کمترین و بیشترین قیمت ماهانه را ثبت کرده است.

IMG_20230723_064313_309

ولی بررسی ها از روند حباب درهم نشان میدهد که میزان حباب درهم در طول ماه جاری افزایشی بوده است،در حالی که میانگین حباب درهم در دهه اول تیر ۵۸۷ تومان بوده این میانگین در دهه دوم به ۷۵۷ تومان و در دهه سوم به ۸۰۳ تومان رسیده است. که فعلا نشان میدهد معامله گران درهم در حال مقاومت در برابر کاهش بیشتر هستند و اگر حباب درهم به روند کاهشی برنگردد محدوده های فعلی می تواند کف جدید درهم باشد و افت بیشتر دلار را متوقف می‌کند.

حباب سکه نزولی شد

در معاملات سکه ولی شرایط عکس حباب درهم است و روند حباب سکه در این ماه نزولی بود.

IMG_20230723_064313_116

نوسانات سکه در این ماه افزایش یافته و فاصله سقف و کف حباب سکه در این ماه بالای ۶ درصد است، معاملات کاهشی و انتظارات نزولی بازار ارز، انتظارات در بازار سکه را نیز نزولی کرده است. حباب سکه از سقف حدود ۲۳ درصدی تا کف ۱۶.۸ درصدی نوسان داشته و در نهایت در محدوده ۱۷.۴ درصدی به کار خود پایان داده است.

بازار در تیر ماه رنج شد

بررسی ها از معاملات‌ارز و طلا نشان دهنده رنج شدن قیمت ها در بازه یک‌ماهه است،دلار آزاد و طلای آب شده در طول یک ماه گذشته بازدهی منفی و کمتر از یک درصد داشته آمد.

قیمت سکه در پایان تیر ماه نسبت به آخرین روز خرداد تغییری را ثبت نکرده و بازدهی سکه در تیرماه صفر است، ولی بررسی ها از رفتار ربع سکه نشان می‌دهد که ربع سکه بیشترین ضرر را متوجه دارندگان خود کرده است و صاحبان ربع سکه زیان شش درصدی را در تیرماه متحمل شدند.

۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 45191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha