‌بازار خودرو چطور شد پس از چندین ماه آرامش دوباره متلاطم شد؟

چندی پیش ادعایی مطرح شد مبنی بر اینکه خودروسازان می‌توانند مازاد تولید خود را با نرخی کمتر از ۵ درصد حاشیه بازار بفروشند، باوجود رد این ادعا از سوی دستیار ویژه معاول‌اول رئیس‌جمهور، اما به گفته فعالان بازار، با طرح این ادعا بازار آرام خودرو دچار نوسان شد و روند صعودی گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: در روزهای گذشته بازار آرام خودرو به‌ هم ریخته و قیمت انواع خودرو در بازار افزایش قابل توجهی داشته است، این افزایش قیمت خودرو در حالی رخ داد که در ۶ ماه گذشته در برخی محصولات خودروسازان داخلی، هیچگونه افزایش قیمتی در بازار تجربه نشده بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران بیان داشت: با طرح مسأله عرضه مازاد تولید خودروسازان‌ با نرخی کمتر از ۵ درصد حاشیه بازار، بلافاصله قیمت برخی خودروهای داخلی بین ۵ تا ۱۵ درصد افزایش یافت‌ و قیمت خودروهای مونتاژی نیز افزایش قابل توجهی یافته است، به عنوان مثال قیمت کوئیک ساده از ۳۵۰ میلیون تومان به حدود ۳۹۰ میلیون تومان و قیمت دنا اتوماتیک نیز از ۸۱۰ میلیون تومان به بیش از ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین قیمت خودروهای مونتاژی مانند لاماری از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان و هایما از یک میلیارد ۴۳۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

موتمنی تأکید کرد: ‌انتشار خبر عرضه ۱۲۰ هزار خودرو با قیمتی ۵ درصد زیر نرخ بازار، بلافاصله ‌موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شد، اخبار مثبت و منفی تاثیر خود را برای روی کالاهای سرمایه‌ای می‌گذارد، حتی باوجود آنکه این مصوبه تکذیب شد، ‌شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم.

وی اضافه کرد: البته ما ‌تجربه عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار در سال ۹۷ را داشتیم، ‌در آن زمان نیز این شیوه عرضه موجب افزایش قیمت خودرو بود و اجرای آن به جای مهار قیمت‌ها موجب جهش قیمت در بازار خودرو شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: بازار پیش از این به دلیل رشد بی‌رویه قیمت‌ها در عرضه کم خودروسازان راکد بود، اما با این خبر باز افزایش قیمت را تجربه کرد و در عین حال کماکان راکد مطلق است‌ و خرید و فروش بسیار محدودی در بازار انجام می‌شود.

‌مؤتمنی با انتقاداز اینکه ‌خودروسازان عرضه را کاهش داده اند، اظهار داشت: در بازار انحصاری، کاهش عرضه، به افزایش تقاضا و شکل‌گیری بازار دلالی می‌انجامد، اگر شرایط بازار رقابتی نباشد نمی توان به خودروساز اجازه داد تا قیمت‌ها را افزایش دهد، قطعا آزاد سازی قیمت خودرو در شرایطی امکان‌پذیر است که خودرو به اندازه نیاز متقاضی تولید و وارد شود.

۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 51409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha