وعده خودرویی دولت چپ کرد + نمودار

طبق آمار تولید خودرو در کشور، با وجود رشد تولید در سال گذشته اما دولت سیزدهم در تحقق وعده خود از رسیدن به ظرفیت تولید در بازار خودرو ناکام بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، طبق آخرین آمار منتشر شده توسط وزارت صمت از تولید سالانه خودرو در کشور، تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ به ظرفیت خود نرسید. بر اساس نقشه راه اقتصادی منتشر شده توسط دولت سیزدهم در خرداد سال ۱۴۰۰، قرار بر این بود که از سال ۱۴۰۱ ظرفیت تولید خودرو عملیاتی شود و به عبارت دیگر تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه برسد؛ اما طبق آمارها، تولید خودرو در سال قبل معادل یک میلیون و ۳۴۸ هزار خودرو بوده که حدود ۱۵ درصد آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

با اینکه تعداد خودروهای تولید شده در کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل خود ۳۹ درصد رشد داشته، اما وعده دولت سیزدهم مبنی بر عملیاتی شدن ظرفیت تولید، محقق نشده است. این در حالی است که تولید خودرو نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش ۱۸.۵ درصدی داشته است.

خودرو

لمس مرز تولید بهینه در سال ۹۰ و ۹۶

تولید خودرو طی ۱۲ سال اخیر، در سال ۱۳۹۰ بالاترین سطح را داشته و در ادامه تا حدی در سال ۱۳۹۶ به ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه نزدیک شده است. بعلاوه تولید خودرو در سال‌های ۹۲ و ۹۸ کمترین میزان خود را تجربه کرده است.

به عبارت دیگر هرگاه بازار خودرو به ظرفیت تولید خود نزدیک شده، پس از دو سال به کمترین مقدار رسیده است. باید دید در سال‌های پیش رو اتفاق مشابه سال ۹۲ و ۹۸ رخ خواهد داد یا خیر.

۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 45111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha