شرایط جدید و عجیب خانه‌دار شدن در تهران

این روزها آگهی‌های فروش آپارتمان در شمال تهران تا حدی عجیب شده است که نه تنها سرمایه هنگفت بلکه داشتن یک شغل خاص و ویژه از شروط مالکیت خانه در این مناطق به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، پس از افزایش تورم و رشد بی‌حد و مرز قیمت‌ها در بازارها شاهد اتفاقات جالب و البته عجیب و غریب بودیم. همانند سایر بازارها، بازار مسکن نیز از قافله گرانی‌ها عقب نماند و با رشد سرسام آور قیمت واحدهای مسکونی حسابی دل مردم را به درد آورد طوری که پس از این گرانی‌ها کمتر کسی قادر بود صاحب خانه شود.

این روزها، خرید خانه که بجای خود، حتی اجاره یک واحد کوچک آپارتمان نیز برای خیلی‌ها تبدیل به آرزو و خیال محال شده است، موضوعی که برخی مسئولان رده بالای دولتی نیز به آن اشاره و از آشفته بازار مسکن انتقاد شدید کردند.

افزایش بی‌رویه قیمت مسکن به خودی خود امری غیرمنطقی و ناراحت‌کننده است. اما این موضوع وقتی عجیب و فاجعه بار می‌شود که سراغ آگهی‌های فروش آپارتمان در مناطق ۱ و ۲ تهران می‌رویم و چشم هایمان به عدد و رقم هایی برمی خورد که هیچ جوره هضم آن برایمان شدنی نیست. رقم‌های نجومی آپارتمان‌های شمال تهران به حدی بالاست که اگر یک کارگر ساده تا آخر عمرش کار کند و حتی اگر همه حقوق و پس انداز خود را خرج نکند بازهم نمی‌تواند حتی از پس رهن یک واحد آپارتمان در منطقه ۱ تهران بربیاید.

موضوع جالب تر اینجاست که اگر به فرض مولتی میلیاردر هم باشید و خرید واحدهای لوکس تهران برایتان مثل آب خوردن باشد بازهم یک مشکل بسیار بزرگ و البته خنده‌دار برای خرید آپارتمان در مناطق شمال شهر در پیش رو دارید. آن مشکل بزرگ این است که شما نه تنها پول کافی برای خرید بلکه باید فرهنگ کافی و متناسب برای سکونت در آپارتمان‌های مدرن بالای شهر را نیز داشته باشید! درغیر این صورت پول هنگفت به هیچ دردتان نمی‌خورد.

اخیرا به آگهی‌های فروش آپارتمان در مناطق شمالی تهران سری زدیم و به مورد عجیبی برخوردیم. شخصی در یکی از شبکه‌های اجتماعی، آگهی فروش پنت هاوس در خیابان فرشته را منتشر کرد و در آن از متقاضیان خواست درصورت درخواست بازدید از آپارتمان، رزومه شغلی خود را به همراه داشته باشند. فرد دیگری نیز در توضیح این آگهی نوشت: «می‌دونستید برای خرید یا اجاره یک سری خونه‌های منطقه ۱ و ۲ که گرونند باید رزومه شغلی بفرستید قبلش تا ببینند به فرهنگ او ساختمون می‌خورید یا نه..»

موضوع اینجاست که در بسیاری از برج‌های لوکس بالای شهر، فقط از یک یا چند قشر خاص متقاضی می‌پذیرند و این قانون ظاهرا برای حفظ آرامش و امنیت بیشتر ساکنان درنظر گرفته شده است. پس درنتیجه مستاجر نه تنها پول کافی بلکه باید دارای شغل و حرفه‌ای خاص باشد تا مورد تایید مدیریت برج و ساکنان قرار بگیرد تا در نهایت بتواند در آن برج صاحب خانه شود.

البته پیش از این نیز بارها شنیده‌ایم که در برخی از برج‌های لوکس مناطق شمالی تهران که بسیار معدود هم هستند تنها سلبریتی‌ها و ستاره‌های سینما و تلویزیون سکونت دارند و غیر از فعالان این حوزه کس دیگری نمی‌تواند در آنجا سکونت داشته باشد.

اگرچه با درست یا غلط بودن این موضوع کاری نداریم ولی در عجیب و غریب بودن آن شکی نیست، به قطع همچین قوانین شهرنشینی را برای نخستین بار در ایران مشاهده می‌کنیم و بعید است حتی کشورهای توسعه یافته و مدرن همچین قوانینی را برای شهروندان خود وضع کرده باشند چراکه تامین آرامش و امنیت شهروندان و به خصوص ساکنان یک آپارتمان مستلزم رعایت موارد به خصوص و نیاز به آموزش‌های ابتدایی دارد.

در نهایت موضوع را از چند کارشناس املاک واقع در منطقه ۱ تهران جویا شدیم و از قرار معلوم این چنین قوانینی به ندرت برای آپارتمان‌ها گذاشته می‌شود.

یک کارشناس املاک در همین منطقه به خبرنگار تیترکوتاه گفت: «ما تا بحال با این موضوع روبه‌رو نشدیم اما در برخی موارد سازندگان به این جهت همچین قوانینی تعیین می‌کنند که مشاوران تازه کار املاک، سراغ مشتری‌های بی‌هدف که قصد جدی برای خرید ندارند، نیز نروند»

در پایان نتیجه می‌گیریم اتفاقاتی که مشاهده می‌کنیم برخلاف انتظارات خیلی صحت ندارند. اگرچه در برخی آگهی‌ها همچین موضوعی دیده شده اما به گفته کارشناسان املاک این اقدامات تنها به منظور جلوگیری از ورود متقاضیان بی‌هدف به منازل صورت می‌گیرد.

۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۳
کد خبر: 44943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha