طرحی تازه برای نظارت مردم بر نانوایی‌ها | کاهش سهمیه آرد دولتی و سهمیه بندی نان تکذیب شد

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: نانوایانی که عملکرد متعهدانه داشته و نان باکیفیت به مردم عرضه می‌کنند، می‌توانند به کمک‌هزینه و آرد یارانه‌ای بیشتری دسترسی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: محمد جلال سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از افزایش کمک‌هزینه نانوایان از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد خبر داد. وی همچنین اعلام کرد در صورتی که هزینه‌های نانوایان جبران نشود، به کارگروه آرد و نان استان‌ها امکان اصلاح نرخ نان داده شده تا در کارگروه آرد و نان که خود اتحادیه نانوایان هم عضویت دارد در این باره تصمیم‌گیری شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در واکنش به این اخبار به همشهری آنلاین گفت: نرخ نان در سال‌های گذشته از سوی ستاد تنظیم بازار بررسی و اعلام می‌شد که در ۲ سال اخیر این وظیفه به کارگروه‌های آرد و نان محول شده اما در این مدت نرخ‌گذاری جدیدی انجام نشد.

بیژن نوروزمقدم ادامه داد: الان اعلام شده است اختیار اصلاح نرخ نان به کارگروه آرد و نان هر استان داده شده که در مورد شهر تهران، ما منتظر تصمیمات معاون اقتصادی استانداری تهران هستیم و اعلام شده است قرار است با اتحادیه‌ها جلسه برگزار شود که ما امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد تا از فشار بر نانوایان کاسته شود.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی درباره اینکه افزایش کمک‌هزینه نانوایان از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد چقدر می‌تواند هزینه‌های نانوایان را پوشش دهد؟ گفت: با وجود اینکه نرخ جدید نان در ۲ سال گذشته اعلام نشده و امسال هم ۴ ماه از سال گذشته است فقط ۱۰ درصد کمک‌هزینه نانوایان افزایش یافته است که این ۱۰ درصد دردی از نانوایان درمان نخواهد کرد برای همین ما درخواست تغییر نرخ نان یا افزایش میزان کمک‌هزینه را داریم.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در مورد رقم مدنظر اتحادیه برای اصلاح نرخ نان گفت: فعلا نمی‌شود رقمی را اعلام کرد چون ممکن است مورد سوء‌استفاده برخی‌ها قرار گیرد اما حرف ما این است که هزینه‌ها ۱۴۰ درصد افزایش یافته و باید طبق آن تصمیم‌گیری شود.

بیژن نوروزمقدم ادامه داد: علاوه بر این، از زمان آغاز طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، نانوایان با مشکلاتی مواجه شده‌اند. برای مثال، سقف فروش نان به ما اعلام نشده اما سهمیه آرد برخی نانوایان تحت عنوان تراکنش‌های نامتعارف کاهش یافته است یعنی برخی نانوایان نمی‌توانند نان را به تعداد بالا به مردم بفروشند و یا استفاده از کارت‌های بانکی تکراری برای خرید نان باعث دردسر برای نانوایان می‌شود در حالی که نانوا در این زمینه مقصر نیست.

صاحبان کسب‌وکارها اطلاعات خود را ثبت کنند

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در پاسخ به اینکه آیا برای خرید نان از نانوایی‌ها سقف وجود دارد؟ به همشهری آنلاین گفت: هیچ سقف و محدودیتی برای عرضه نان به مردم وجود ندارد.

محمد جلال ادامه داد: سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان کاملا هوشمند است و امکان دخل و تصرف و اعمال سلیقه در آن وجود ندارد. این سامانه، تعداد زیادی الگوی تراکنش‌های غیرواقعی را شناسایی کرده که یکی از آنها استفاده از کارت‌های بانکی تکراری است.

جلال ادامه داد: برای مثال، اگر در یک روز با یک کارت بانکی ۶ مرتبه خرید نان سنگک به تعداد بالا (مثلا ۳۰ عدد) انجام شود، سامانه این را به‌عنوان تقلب شناسایی می‌کند چون این تعداد نان در روز برای مصرف خانوار طبیعی نیست مگر اینکه صاحب کارت بانکی، کسب‌وکاری مانند رستوران و یا کبابی داشته باشد که در این زمینه، بر روی کارتخوان هوشمند نانوایی‌ها، گزینه کسب‌وکارها وجود دارد. یعنی صاحبان کسب‌وکارها ابتدا باید در سامانه هوشمند، اقدام به ثبت اطلاعات و کارت بانکی خود کنند، سپس در هنگام خرید نان، بر روی کارتخوان هوشمند نانوایی، گزینه کسب‌وکارها را انتخاب کرده و با همان کارت بانکی که قبلا آن را ثبت کرده، اقدام به خرید نان کنند.

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان تاکید کرد: اگر سامانه، صاحب کارت بانکی را به‌عنوان کسب‌وکار بشناسد، تراکنشی که آنها روی کارتخوان نانوایی ثبت می‌کنند به رسمیت شناخته می‌شود و مشکلی در عرضه و فروش نان پیش نمی‌آید ولی اگر کسی صاحب کسب‌وکار نباشد و در یک روز چند بار با یک کارت بانکی به تعداد غیرمتعارف اقدام به خرید نان کند این تراکنش از سوی سامانه هوشمند، نامعتبر شناسایی می‌شود و منجر به کاهش دسترسی نانوایی به آرد یارانه‌ای خواهد شد.

جلال با بیان اینکه این مسائل به نانوایان اطلاع‌رسانی شده است، افزود: همانطور که اشاره شد، سامانه آرد و نان هوشمند است و حتی الگوهای منطقه‌ای مصرف نان را هم شناسایی می‌کند یعنی اینکه در چه ساعت‌هایی خرید نان بیشتر و یا کمتر است، برای همین هرگز اینطور نبوده که سهمیه آرد نانوایی‌هایی که به مردم نان می فروشند، کم شود بلکه در معدودی از نانوایی‌ها، به همان میزان آردی که نان پخته نمی‌شود، سامانه از سهمیه کسر می‌کند. در واقع، نانوایی هر میزان نان پخت کرده و به مردم بفروشد، به‌علاوه درصدی بیشتر، می‌تواند برای دوره بعدی به آرد یارانه‌ای دسترسی پیدا کند.

نظارت مردم بر نانوایی‌ها

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در ادامه، با بیان اینکه به زودی اپلیکیشن نظرخواهی از مردم رونمایی خواهد شد، گفت: با هدف افزایش کیفیت نان و از آنجایی که یک‌سری مولفه‌ها را نمی‌توان از طریق سامانه هوشمندسازی آرد و نان رصد کرد برای همین ما به زودی اپلیکیشنی را به مردم معرفی خواهیم کرد که آنها از طریق آن می‌توانند برای هر بار خرید از نانوایی نظراتشان را درباره کیفیت و عملکرد نانوایان ثبت کنند.

جلال ادامه داد: استفاده از این اپلیکیشن به این صورت است که در مرتبه اول پس از ورود به اپلیکیشن، مردم اطلاعات فردی و کارت بانکی خود را ثبت می‌کنند و بعد از خرید نان و انجام هر تراکنش، بلافاصله می‌توانند وارد اپلیکیشن شوند و فرم نظرسنجی را پر کنند. در فرم نظرسنجی مواردی مانند ثبت تراکنش غیرواقعی، فروش اجباری نان کنجدی، کیفیت نان، عدم رعایت بهداشت، برخورد نامناسب، عدم رعایت صف، عدم رعایت قیمت مصوب و عدم رعایت وزن چانه نان قابل ثبت است. همچنین، افزون بر نقاط ضعف، نقاط قوت نانوایی مانند برخورد مناسب نانوا، رعایت قیمت مصوب و رعایت بهداشت قابل ثبت است.

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با بیان اینکه در این اپلیکیشن امکاناتی مانند موقعیت نانوایی‌های اطراف، نوع نان و ساعت پخت هم قابل رویت است، گفت: این اپلیکیشن کاملا متصل به سامانه هوشمند است و مردم در هر جای کشور از هر نانوایی‌ای خرید کنند می‌توانند نظرات خود را ثبت کنند.

جلال در مورد تاثیر این نظرسنجی‌ها هم بیان کرد: سامانه هوشمند، نظرات مردم را جمع‌بندی و تحلیل و پردازش می‌کند و برایند نظرات مردم در دوره بعدی پرداخت کمک‌هزینه و تخصیص آرد یارانه‌ای به نانوا تاثیر داده خواهد شد به این معنا که نانوایان متوجه می‌شوند نظارت لحظه‌ای و دائم بر عملکرد آنها وجود دارد و برخی از تخلفات و کم‌کاری‌هایی که از طریق سامانه قابلیت شناسایی ندارد از طریق نظارت لحظه‌ای مردم قابل پیگیری خواهد بود و این موضوع می‌تواند کاملا منجر به افزایش کیفیت نان شود. در عین حال، نانوایانی که عملکرد متعهدانه داشته و نان باکیفیت به مردم عرضه می‌کنند، می‌توانند به کمک‌هزینه و آرد یارانه‌ای بیشتری دسترسی داشته باشند.

سهمیه آرد دولتی به هیچ وجه کاهش نیافته است

در روزهای اخیر، صحبت از تشکیل صف و کاهش سهمیه آرد دولتی در برخی استان‌ها شد. سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان گفت: مطابق گزارش نهادهای نظارتی هیچ صف معناداری در هیچ‌کدام از استان‌های کشور وجود ندارد.

جلال بیان کرد: فاز اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان شامل نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌های کشور بود و در فاز دوم که از بهمن‌ماه ۱۴۰۱ آغاز شد شناورسازی سهمیه آرد انجام شد و بر اساس آن، توزیع آرد بین نانوایی‌ها مبتنی بر عملکرد آنها شد یعنی هر نانوایی هر میزان نان پخته و به مردم فروخته باشد همان میزان را به‌علاوه چند درصد بیشتر برای دوره جدید آرد یارانه‌ای دریافت می‌کند.

سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان ادامه داد: از زمان شناورسازی سهمیه آرد نانوایی‌ها، سهمیه آرد ۷۵ درصد نانوایی‌های کشور یا ثابت بوده یا افزایش پیدا کرده و فقط ۲۵ درصد نانوایان با کاهش دسترسی به آرد یارانه‌ای مواجه شدند که این تعداد نانوایی‌ها هم می‌توانند با بهبود عملکرد خود، دسترسی خود به آرد یارانه‌ای‌ را افزایش دهند.

جلال با تاکید بر اینکه عرضه آرد دولتی به هیچ وجه دچار اختلال نشده است، افزود: اخیرا ابلاغیه‌ای از سوی دولت به مدیران استانی داده شده و طی آن به آنها اختیارات لازم داده شده که در کنار توزیع آردی که از طریق سامانه هوشمندسازی انجام می‌شود، به صورت مقطعی و موردی درباره توزیع آرد تصمیم‌گیری شود چون ما در تابستان و در مناسبت‌های خاص یکسری جابه‌جایی‌های جمعیتی و فصلی داریم که در این مواقع طبیعی است به‌صورت مقطعی در نانوایی‌های برخی استان‌ها شاهد تشکیل صف باشیم اما با ابلاغیه اخیر دولت به مدیران استانی، اختیارات لازم جهت مدیریت این موضوع به مدیران استانی و شوراهای آرد و نان استان‌ها داده شده است.

۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 44548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha