ولنجک همسایه شیرآباد! /مردم مناطق محروم زاهدان نان را به نرخ منطقه یک تهران خریداری می‌کنند

آلونک‌نشین‌های زاهدان نان را گران‌تر از مردم شمال شهر تهران می‌خرند! اینجا در شیرآباد و کریم‌آباد، جایی که زباله‌گردها در آلونک‌های مخروبه بدون برق، آب و گاز زندگی می‌کنند، حدود هفت تا هشت نانوایی آزادپز فعالیت می‌کنند و در مقابل، تقریبا یک‌پنجم نانوایی‌های سنگکی دولتی که در تهران فعالیت دارند و بیشترین یارانه آرد را دریافت می‌کنند، در شمال پایتخت مستقر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از روزنامه شرق؛ آلونک‌نشین‌های زاهدان نان را گران‌تر از مردم شمال شهر تهران می‌خرند! اینجا در شیرآباد و کریم‌آباد، جایی که زباله‌گردها در آلونک‌های مخروبه بدون برق، آب و گاز زندگی می‌کنند، حدود هفت تا هشت نانوایی آزادپز فعالیت می‌کنند و در مقابل، تقریبا یک‌پنجم نانوایی‌های سنگکی دولتی که در تهران فعالیت دارند و بیشترین یارانه آرد را دریافت می‌کنند، در شمال پایتخت مستقر هستند. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و بنا به اعلام اتحادیه خبازان زاهدان ۷۷ نانوایی مستقر در مناطق حاشیه‌ای این شهر، حداقل سهمیه آرد یارانه‌ای یعنی ۸ تا ۱۰ تن در ماه را دریافت می‌کنند و درست در شرایطی که وزارت بهداشت نسبت به تشدید سوءتغذیه در سیستان‌وبلوچستان هشدار داده است، سرانه آرد یارانه‌ای مردم زاهدان به اندازه سرانه آرد یارانه‌ای مردم تهران شده و به ۹.۵ کیلوگرم در ماه کاهش  داشته است.

فرمانداری زاهدان سال گذشته اعلام کرد که تقریبا نیمی از مردم این شهر حاشیه‌نشین و آلونک‌نشین هستند.

«شما در تهران چند وعده غذای نان‌دار می‌خورید؟... من نمی‌دانم! اما اینجا مردم جایگزین دیگری جز نان ندارند. برنج کیلویی ۲۰۰ هزار تومان شده، قیمت ماکارونی سر به فلک کشیده و قیمت حبوبات دست‌کمی از گوشت ندارد. اینجا مردم برای هر سه وعده خود نان می‌خرند...».

این جملات را اسماعیلی، نانوای زاهدانی می‌گوید و تأکید می‌کند که بخش زیادی از مردم زاهدان افراد بدون شناسنامه هستند که با «جراحی اقتصادی دولت سیزدهم» دیگر نمی‌توانند نان یارانه‌ای بخرند؛ چراکه آنها نه شماره ملی و شماره شناسنامه دارند و نه حساب بانکی.

بنا بر گزارش ایسنا ابوذرمهدی نخعی، فرماندار زاهدان در ششم شهریور سال گذشته گفته بود که ۴۴ درصد مردم زاهدان حاشیه‌نشین و آلونک‌نشین هستند و وزارت بهداشت نسبت به دوبرابرشدن سوءتغذیه در سیستان‌وبلوچستان هشدار داده است.

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به ایلنا گفته است شاخص سوءتغذیه کودکان در سیستان‌وبلوچستان که پیش از سال ۹۹، شش درصد بوده، اکنون به ۱۲ درصد رسیده است.

او از استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی به‌عنوان استان‌هایی نام برده که وضعیت نگران‌کننده‌ای از نظر امنیت غذایی دارند و تأکید کرده است که جهش قیمت مواد غذایی استان‌های محروم را از نظر تغذیه زیر فشار مضاعف گذاشته و دولت باید برای تغذیه مردم این استان‌ها یارانه و سبدهای حمایتی غذا در نظر بگیرد اما دولت نه‌تنها به این توصیه وزارت بهداشت عمل نکرده است که حالا یارانه آرد زاهدان را کاهش داده و برخلاف انتظار مردم محلات فقیرنشین زاهدان نان را گران‌تر از مردم شمال شهر تهران می‌خرند!

سهمیه آرد یارانه‌ای زاهدانی‌ها کم شد

قیمت هر کیسه آرد نانوایی‌های دولتی حدود ۴۰ هزار تومان است و نرخ هر کیسه آرد در نانوایی‌های آزادپز به ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

درحال‌حاضر در نانوایی‌های ایران بهای هر قرص نان سنگک دولتی حداقل سه‌ هزار تومان است و بهای هر قرص نان سنگک در نانوایی‌های آزادپز حداقل پنج تا هفت هزار تومان بوده و حداکثر به حدود ۱۰ هزار تومان می‌رسد.

نانوایی‌های زاهدان می‌گویند توزیع یارانه آرد در ایران متوازن نیست و گاهی مردم مناطق محروم یارانه آرد کمتری نسبت به شهروندان محلات ثروتمندنشین دریافت می‌کنند. آن‌هم درحالی‌که نان غذای اصلی و قوت لایموت است و با جهش قیمت مواد غذایی، اهالی مناطق محروم ایران جایگزین غذایی به‌جای نان ندارند.

محمد خدابخشی، رئیس اتحادیه خبازان زاهدان به «شرق» می‌گوید در ابتدای دهه ۹۰ سرانه آرد یارانه‌ای هر شهروند زاهدانی بین ۱۲ تا ۱۳ کیلوگرم در ماه بود و حالا با وجود جهش قیمت انواع مواد غذایی و کاهش شدید قدرت خرید مردم، سرانه آرد یارانه‌ای شهروندان زاهدانی به ۹.۵ کیلوگرم در ماه کاهش داشته است. او ادامه می‌دهد که مصرف نان در استان‌های محرومی مانند سیستان‌وبلوچستان بیشتر است و در دو سال گذشته و با افزایش قیمت مواد غذایی، مصرف نان در زاهدان افزایش داشته است.

خدابخشی تأکید می‌کند: علاوه بر تعداد بالای فقرا در سیستان‌وبلوچستان، تعداد زیادی از افراد بدون شناسنامه در این استان زندگی می‌کنند یا پناهنده و مهاجر افغانستانی به‌شمار می‌آیند. به‌طوری‌که در برخی محلات زاهدان تعداد مهاجران و پناهنده‌های افغانستانی از جمعیت ایرانی‌ها بیشتر است اما دولت این افراد محروم را در محاسبات خود به حساب نیاورده و سرانه آرد یارانه‌ای که به مردم زاهدان اختصاص داده به اندازه سرانه آرد یارانه‌ای مردم تهران است.

یک‌پنجم نانوایی‌های سنگکی دولتی،  در شمال تهران

در شهری که حدود نیمی از جمعیت آن آلونک‌نشین هستند، تقریبا ۴۰ درصد نانوایی‌ها آرد دولتی نمی‌گیرند! بنا بر اعلام اتحادیه خبازان زاهدان حدود ۴۰ درصد نانوایی‌های زاهدان آرد دولتی دریافت نمی‌کنند و آزادپز هستند.

جالب اینجاست که توزیع جغرافیایی نانوایی‌های آزادپز و دولتی در ایران هیچ حساب‌وکتاب منطقی و اقتصادی نداشته است و درحالی‌که مردم ولنجک، الهیه، جردن و... می‌توانند نان را با قیمت دولتی بخرند، مردم آلونک‌نشین و فقیرترین شهروندان زاهدانی در شیرآباد و کریم‌آباد گاهی ناچار هستند نان خود را از نانوایی‌های آزادپز بخرند.

محمد خدابخشی، رئیس اتجادیه خبازان زاهدان به «شرق» می‌گوید که توزیع نانوایی‌های آزادپز در زاهدان هم هیچ منطقی نداشته و هفت تا هشت نانوایی آزادپز در دو محله فقیرنشین شیرآباد و کریم‌آباد فعالیت می‌کنند و ۷۷ نانوایی محلات آلونک‌نشین زاهدان، کمترین سهمیه آرد دولتی یعنی هشت تا ۱۰ تن در ماه را دریافت می‌کنند.

این در حالی است که اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایی‌های سنتی و سنگکی تهران به «شرق» توضیح می‌دهد که از حدود هزار نانوایی سنگکی تهران حدود ۲۰۰ نانوایی دولتی است و از ۲۰۰ نانوایی دولتی حدود ۳۰ تا ۴۰ نانوایی در محلات شمال شهر تهران واقع شده‌اند و به عبارتی حدود یک‌پنجم نانوایی‌های دولتی سنگکی، در محلات ثروتمندنشین پایتخت هستند!

محمدرضا نظرنژاد، رئیس سابق اتحادیه نانوایان سنگکی به «شرق» می‌گوید که بازار نانوایان تهران اشباع شده و حدود ۷۰۰ نانوایی اضافه در پایتخت فعالیت می‌کنند. او ادامه می‌دهد مجوز فعالیت بسیاری از نانوایی‌ها بر اساس رانت بوده و با هدف دریافت یارانه آرد ایجاد شده‌اند و بسیاری از این نانوایان هیچ‌گونه تخصص قبلی و سابقه‌ای در این صنف و صنعت نداشته‌اند.

دولت ایران اخیرا اعلام کرده که اصلاح ساختار توزیع یارانه نان را کلید زده و یارانه آرد و نان را به‌جای نانوایی‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

بر اساس اعلام دولت هر شهروند ایرانی می‌تواند با کارت بانکی که بر اساس شماره ملی او ایجاد شده ماهانه حدود ۹.۵ کیلوگرم نان یارانه‌ای بخرد که اگر میانگین وزن نان را حدود ۳۰۰ گرم در نظر بگیریم، سهم هر شهروند ایرانی از نان یارانه‌ای روزی یک عدد قرص نان می‌شود.

بر اساس اعلام دولت یارانه نان به تمام شهروندان ایران اعم از غنی و فقیر یکسان تعلق می‌گیرد اما فعالان بازار نان می‌گویند که با جهش قیمت انواع مواد غذایی در ایران و سه‌رقمی شدن تورم قیمت برخی اقلام غذایی، مصرف نان در مناطق محروم بالا رفته و سرانه یارانه نان مردم آلونک‌نشین استان‌های محروم نباید با ثروتمندان کلان‌شهرها برابر باشد.

به‌جز این بسیاری از فقرای ایران و پناه‌جویان و مهاجران که فاقد شناسنامه و کارت بانکی هستند، ناچار می‌شوند نان مورد نیاز خود را گران‌تر از ثروتمندان تهیه کنند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران میانگین رشد ماهانه تورم مواد غذایی در خرداد امسال ۲۵.۹ درصد بود. وزارت کار اعلام کرده است که هرگاه میانگین رشد ماهانه تورم از دو درصد عبور کند وضعیت تورم بحرانی شده است.

۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 30848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha