چند کلیک به جای ده‌ها بار مراجعه حضوری/ بانک مرکزی چگونه مراجعه به قوه قضاییه را کاهش می‌دهد؟

با راه اندازی سامانه سیاق مسدود کردن و رفع مسدودی حساب بانکی از ۲۰۰ روز به ۴ دقیقه کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی با هدف تسهیل و تسریع در اجرای احکام قضایی در شبکه بانکی و احقاق حقوق شاکیان محق مالی و همچنین دستیابی سریع و آسان و با کیفیت مردم به خدمات بین دستگاهی با همکاری قوه قضاییه و شبکه بانکی، مبادرت به ایجاد سامانه یکپارچه احکام قضایی (سیاق) کرده تا با بهره گیری از این سامانه، ابلاغ و اجرای احکام قضایی در شبکه بانکی به صورت برخط و لحظه‌ای انجام شود.

تغییر رویه بانک مرکزی در بخش‌های مختلف از ۶ماه پیش شروع شد و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کارشناسان نسبت به عملکرد این نهاد پولی و مالی ابراز رضایت کنند.

برهمین اساس بانک مرکزی به تازگی با همکاری قوه قضاییه سامانه‌ای به نام سیاق را راه اندازی کردند که سه‌شنبه هفته جاری از آن رونمایی خواهد شد و براساس آن مسدودی و رفع مسدودی حساب بانکی از حدود ۲۰۰ روز و حتی یکسال به ۴ دقیقه کاهش می‌یابد.

فرآیند مراجعه به شعبه اجرای احکام

در گذشته روال به این صورت بود که اگر فردی در دادگاه اثبات می‌کرد فردی که از او شکایت داشته خلاف قانون عمل کرده، باید منتظر حکم دادگاه می‌ماند و ماجرا تازه از اینجا شروع می‌شد. پس از دریافت حکم، فرد باید به شعبه اجرای احکام مراجعه می‌کرد که در این بخش باید نوبت گیری انجام شود و به طور معمول چهار روز کاری زمان می‌برد تا افراد بتوانند وقت مراجعه حضوری دریافت کنند.

در گام بعدی، نامه اجرای احکام قوه قضاییه برای استعلام باید به شبکه بانکی می‌رسید تا درخواست از هر بانک به صورت جداگانه انجام شود. البته که این اقدام مراجعه حضوری به بانک را بیشتر می‌کرد.

در مرحله بعدی، شعبه اجرای احکام با همه بانک‌ها نامه نگاری می‌کرد که آیا فرد متهم شده در پرونده در آن بانک حساب دارد یا خیر؟ در صورت دارا بودن حساب، پاسخ مربوطه به شعبه اجرای احکام ارسال می‌شد که البته همه این اقدامات با مراجعه فرد شاکی پرونده همراه بود و معمولا این پروسه حداقل یک هفته کاری زمان نیاز داشت.

پس از مشخص شدن حساب‌ها دوباره مراجعه به شعبه اجرای احکام توسط شاکی باید انجام می‌شد تا مسدودسازی حساب انجام شود. ضمن اینکه این اقدام تا ۷۰ روز کاری به طول می‌انجامید تا مبلغ مورد نظر در حساب فرد متهم مسدود شود.

معطلی ۱۰۰ روزه برای مسدودسازی

بعد از پایان این بخش پروسه دریافت مبلغ از دادگستری آغاز می‌شد چرا که به این دلیل که مبلغ از حساب فرد به حساب وزارت دادگستری منتقل می‌شد و باید اقداماتی برای دریافت مبلغ صورت می‌گرفت که این موضوع هم حدود ۱۴ روز کاری زمان نیاز داشت. به بیان بهتر برای مسدود کردن حساب ۱۰۰ روز زمان نیاز بود. از سوی دیگر فردی که با مسدودی حساب مواجه شده برای رفع مسدودی باید همین نامه نگاری‌ها را انجام می‌داد که این بخش هم سه ماه به طول می‌انجامید و جمعا ۲۰۰ روز همراه با حداقل ۳۰ مراجعه بود؛ اما با اقدامی که بانک مرکزی اکنون انجام داده همه این اقدامات برای مسدودی و رفع مسدودی حداکثر ۴ دقیقه با چند کلیک ساده قابل انجام است.

پشتیبانی شبانه روزی و حذف انسان و کاغذ

بر خلاف بخش‌های اداری که ساعت کار مشخصی دارند و اکنون برای مراجعه باید وقت قبلی گرفته شود پشتیبانی از سامانه سیاق در همه ساعات شبانه روز انجام خواهد شد. همچنین مکاتبات کاغذی بین دستگاهی کاهش یافته و نقش افراد در پرونده‌ها را بسیار کم اثر می‌کند. به این دلیل که افراد به صورت سیستمی این اقدام را انجام می‌دهند و اپراتور بانک و قوه قضاییه ملاقات چهره به چهره ندارند. از سوی دیگر با کاهش مراجعه به شبکه بانکی و دستگاه قضایی، به کنترل معضلات تعدد درخواست‌ها و مراجعات کمک می‌کند.

کمترین تاثیر این اقدام به کاهش هزینه انرژی و کاغذ منجر می‌شود و از طرفی کاهش اطاله دادرسی و صرفه‌جویی در بودجه در بخش قضایی و حتی شبکه بانکی را هم به دنبال دارد.

همانطور که پیشتر گفته شد؛ زمانی که یک فرد محق در دعاوی مالی برای اینکه بتواند به حق خود برسد حداقل باید ۱۰۰ روز تلاش می‌کرد که این موضوع ممکن بود به وضعیت شغلی و خانوادگی او نیز آسیب بزند. از سوی دیگر به دلیل طولانی بودن روند پرونده محکومان اقدام به تهدید نپرداختن مبلغ بدهکاری می‌کردند. در طول این مدت نیز ممکن بود فرد بدهکار اقدام به فرار یا کلاهبرداری جدید با همان حساب بانکی کند، اما با این رویه جدید وضعیت برای محکومان ناامن می‌شود و در مراودات مالی احتیاط بیشتری خواهند شد.

۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 44467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha