فقدان نظارت، شهریه مدارس را به ۷۰ میلیون تومان رساند

هنوز دو هفته‌ای تا پایان کار مدارس باقی مانده بود که متولیان مدارس غیر انتفاعی والدین را از افزایش شهریه در مهر ۱۴۰۲ مطلع کردند. رقمی بیش از دو برابر آنچه تا به حال به مدرسه پرداخت کرده بودند را باید برای تحصیل ۹ ماه فرزند شان در سال آینده کنار می‌گذاشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گروه ایرنا زندگی - هنوز دو هفته‌ای تا پایان کار مدارس باقی مانده بود که متولیان مدارس غیر انتفاعی والدین را از افزایش شهریه در مهر ۱۴۰۲ مطلع کردند. رقمی بیش از دو برابر آنچه تا به حال به مدرسه پرداخت کرده بودند را باید برای تحصیل ۹ ماه فرزند شان در سال آینده کنار می‌گذاشتند. اعتراض وارد نبود. متولیان مدارس غیر انتفاعی با خونسردی می‌گفتند این شهریه منهای هزینه ناهار و سرویس بچه‌ها در نظر گرفته شده و والدین می‌توانند آن را در ۴ قسط پرداخت کنند. البته در ادامه از والدین خواسته می‌شد که زودتر تکلیف را روشن کنند چرا که افراد دیگری در نوبت ثبت نام هستند و در صورت انصراف دانش آموز آن ها از مدرسه باید جایگزین شوند.

فقدان نظارت، شهریه مدارس را به ۷۰ میلیون تومان رساند

کسی برای این تعرفه ها تره خرد نمی‌کند

شهریه‌های نجومی مدارس پای معاون بازرسی و برنامه‌ریزی سازمان تعزیرات را به این ماجرا باز کرده است. از نظر متولیان این معاونت، تخلف در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی آشکار است اما با روشن شدن تعرفه‌ها هم امید به اصلاح آنها نیست.

«غلامرضا صفری» از کارشناسان این سازمان می‌گوید: «مدارس زیادی بدون ضابطه مشخص اقدام به اعلام شهریه می کنند. وقتی به این مدارس مراجعه می‌شود فلان امکانات را به ما نشان می‌دهند و می‌گویند دلیل مبلغ بیشتر این موارد هستند و والدین هم به آن اعتراضی ندارند چرا که خودشان خواسته‌اند تا فرزندان‌شان در محیط مدرسه از این امکانات برخوردار باشند. این موارد چالش برانگیز هستند و به همین دلیل نمی‌توان با برخی از این تخلفات مقابله کرد.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از مدارس ابتدایی شهریه‌ای بین ۶۰ تا ۷۵ میلیون تومان برای تحصیل ۹ ماه دانش آموزان در این مراکز در نظر گرفته‌اند، توضیح داد که «برخی از مدارسی که نام آنها بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده گاهی درخواست مبالغ بیشتر از این هم دارند. به همان بهانه کلاس‌های فوق برنامه والدین مجبور به پرداخت این رقم‌ها می‌شوند. به زودی این مدارس مکلف به رعایت تعرفه‌ها می‌شوند. اما از آن جایی که وزارت آموزش پرورش نظارت درستی بر این رویه ندارد عملا این تعرفه گذاری‌ها عقیم بی‌حاصل باقی می‌ماند.»

تنها ۵۰ درصد مدارس شهریه مصوب را رعایت می‌کنند

نظارتی دقیق بر گردش مالی مدارس غیرانتفاعی وجود ندارد با این حال سال گذشته این رقم بیش از ۹ هزار میلیارد در طول ۹ ماه سال تحصیلی اعلام شد. متولیان وزرات آموزش و پرورش می‌گویند بیش از ۵۰ درصد از این مدارس طبق تعرفه‌های اعلام شده اقدام به جذب و نام نویسی دانش آموزان می‌کنند و برای رسیدگی به تخلفات دیگر مدارس نیاز به گزارش مستقیم از سوی والدین دانش آموزان داریم. اما آیا اعتراض به این شهریه‌های بالا راه به جایی می‌برد؟ چرا والدین با وجود این میزان از شهریه باز هم اقدام به نام نویسی فرزندان‌شان در این مدارس می‌کنند؟

فقدان نظارت، شهریه مدارس را به ۷۰ میلیون تومان رساند

مدارس غیرانتفاعی همیار مادران شاغل بودند

با وجود شهریه‌هایی که هر سال تا میزان دو برابر افزایش پیدا می‌کنند، باز هم نیمکت‌های این مدارس از دانش آموزان خالی نمی‌ماند. «سمانه بزرگ نیا» دو فرزند دانش آموز دارد. یکی از آنها امسال به کلاس دوم می‌رود. فرزند بزرگترش امسال باید در پایه چهارم تحصیل کند. بزرگ نیا می‌گوید که شهریه مدرسه از مبلغ ۱۸ میلیون تومان به ۴۵ میلیون تومان رسیده است. ثبت نام دختر دیگرش در پایه دوم هم چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه دارد: «همه والدین از میزان شهریه امسال شوکه شدند .من و همسرم متقاعد شدیم که بچه ها را در مدرسه دیگری ثبت نام کنیم اما پس از سه روز سر زدن به مدارس دیگر منطقه‌مان متوجه شدیم شهریه‌های آنها که بیشترشان در محدوده فلکه اول تا دوم تهرانپارس بودند بیش از این میزان است.»

مادر این دو دانش آموز ابتدایی می‌گوید شاغل است و تنها در صورتی می‌تواند به کارش ادامه دهد که فرزندانش تا زمان رسیدن او به منزل در مدرسه باشند: «بچه‌ها هنوز کوچک هستند. مدارس غیر انتفاعی راس ساعت ۱۵ تعطیل می‌شود و این کمک بزرگی به والدین شاغل است اما با این میزان از شهریه‌ها واقعا شاغل بودن مادران دیگر صرفه‌ای ندارد چرا که عملا حقوق یک سال خود را باید باید هزینه مدرسه، ناهار، تغذیه و سرویس بچه‌ها کنند.»

فقدان نظارت، شهریه مدارس را به ۷۰ میلیون تومان رساند

مدارس دولتی پاسخگو نیستند

وقتی از دلیل ثبت نام فرزندش در مدارس غیر انتفاعی سوال می‌کنم به پاسخگو نبودن متولیان مدارس دولتی اشاره می‌کند. «سارا قدیانی »پسر ۹ ساله‌اش را امسال در پایه چهارم ثبت نام می‌کند: «من تجربه تحصیل در مدارس دولتی را داشته‌ام. پسرم سال اول و دوم را در مدارس دولتی گذرانده است. بنابراین با وضعیت این مدارس در همین سال‌ها هم آشنایی دارم. متاسفانه کادر این مدارس انتقاد پذیر نیستند. به هیچ عنوان اگر مسئله‌ای پیش بیاید خودشان را موظف به پاسخگویی نمی‌بینند. رسیدگی معلم‌ها به دانش آموزان ضعیف‌تر است. کنترلی بر جمعیت کلاس‌ها وجود ندارد. سال دوم همراه با پسر من آن هم در شرایطی که هنوز اپیدمی وجود داشت ۳۵ دانش آموز دیگر در یک کلاس بودند. ما علاقه‌ای به پرداخت هزینه‌های بالا نداریم اما برای این که شرایط بهتری برای تحصیل فرزندان‌مان مهیا باشد تن به پرداخت این شهریه‌ها که هر سال دو برابر می‌شود، می‌دهیم.»

نحوه اعتراض نسبت به شهریه نامتعارف مدارس غیردولتی

دانش آموزان یا والدینی که قصد ثبت شکایت از شهریه مدارس غیر دولتی را دارند ابتدا باید به سایت Mosharekatha.ir وارد شوند و گزینه پاسخگویی به شکایات را انتخاب کنند. مرحله بعدی انتخای گزینه ثبت شکایت است.در مرحله بعد اطلاعاتی از مومضوع شکایت را وارد می‌کنید و در نهایت بر روی گزینه درخواست ثبت شکایت کلیک کنید. سایت به شما کد رهگیری ارائه می‌کند و پس از گذشت یک هفته تا ۱۰ روز می‌توانید شکایت خود را پیگیری کنید.

۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 44066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha