منابع ارزی آزادشده کجا باید هزینه شود؟ /دولت،سرمایه گذار خوبی نیست/دور زدن تحریم ها هزینه های بسیاری به ما تحمیل کرده است/چاله ها در کشور آنقدر بزرگ است که منابع مالی را به سادگی می بلعد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت:در صورت آزاد سازی ارزهای بلوکه شده، بهترین راه استفاده هر پولی در اقتصاد کشور، سرمایه گذاری است چرا که متاسفانه دولت بیشتر متمرکز بر بخش مصرف است تا سرمایه گذاری یعنی نگاه توسعه ای در دولت دیده نمی شود، فقط نگاه تامین معاش و روزمرگی حاکم است. اگر قرار است سرمایه گذاری در کشور صورت بگیرد باید بخش خصوصی واقعی آن را مدیریت و مالکیت کند؛ بدون دخالت دولت.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مرتضی عزتی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص رسیدن به ثبات ارزی و راهکارهای تامین مالی بخش های مولد و توسعه ای کشور از راه درآمدهای ارزی بلوکه شده ایران گفت: به دلیل تحریم ها و سیاست گذاری های غلط طی سال های گذشته کشور به لحاظ اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار ندارد، یعنی با اطمینان نمی توان گفت بعد از آزاد سازی ارزهای بلوکه شده، پول ها کجا باید خرج شود چرا که انتخاب راحت نیست و متاسفانه دولتمردان نیز اعتنایی به سخنان کارشناسان بخش اقتصاد و حوزه ارز نمی کنند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم گذران روزمره است، یعنی روزمرگی در بخش های مختلف مدیریت کشور دیده می شود، به این معنا که دولت تلاش می کند تا حداقل های ممکن را در تامین نیازهای خود و جامعه رعایت کند، به این خاطر نمی توان آنچنان به فکر توسعه و گسترش زیر ساخت ها بود؛ چرا که درآمد ۵۰ میلیارد دلاری در سال یا درآمد ناشی از صادرات ما آنقدر بزرگ نیست که برای آن بتوانیم برنامه ریزی مشخص توسعه ای داشته باشیم.

مرتضی عزتی استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: متاسفانه به دلیل تحریم ها و دور زدن هایی که هزینه های بسیاری به ما تحمیل کرده است، مسائلی بسیار ضروری داریم که نیازمند تامین مالی است، آن هم تامین مالی بزرگ، یعنی آنقدر مسائل داریم که بیشتر از منابع ارزی آزاد شده هزینه بردارست، لذا مجبوریم تا جای ممکن در این بخش ها ثبات ایجاد کنیم، هزینه کنیم تا ذره ای از فشار مشکلات را کاهش دهیم.

مرتضی عزتی تصریح کرد: در برخی حوزه ها متاسفانه ها وضعیت به قدری نابسامان است که تصمیم‌گیری درباره عدد های بسیار کوچک اهمیتی ندارد، چرا که ارزهای بلوکه شده رقم های بزرگی برای اقتصاد ایران به شمار نمی روند که درباره آن بتوان برنامه ریزی های توسعه ای داشت.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل اثرات تحریمها در طی سال های گذشته و البته نامدیریتی ها چاله ها آنقدر بزرگ است که منابع مالی را به سادگی می بلعد و آن چیزی که باقی می‌ماند برای سرمایه گذاری کافی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: گذشته از آنچه درباره نابسامانی وضعیت اقتصاد کشور گفته شد در صورت آزاد سازی ارزهای بلوکه شده، بهترین راه استفاده هر پولی در اقتصاد کشور، سرمایه گذاری است چرا که متاسفانه دولت بیشتر متمرکز بر بخش مصرف است تا سرمایه گذاری در بخش های مختلف، یعنی نگاه توسعه ایی در دولت دیده نمی شود، فقط نگاه تامین معاش و روزمرگی و پوپولیستی در این فضا حاکم است.

وی توضیح داد: امروز اقتصاد ایران به شدت نیازمند سرمایه است، جذب سرمایه اعم از داخلی یا خارجی، در هر بخشی سرمایه‌گذاری صورت بگیرد خوب و مفید است، مشروط به اینکه پول به دست بخش خصوصی کارا داده شود چرا که دولت به هیچ وجه توان سرمایه گذاری ندارد و ناکارا عمل می کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر قرار است سرمایه گذاری در کشور صورت بگیرد باید بخش خصوصی واقعی آن را مدیریت و مالکیت کند؛ بدون دخالت دولت، دولت نهایتا وام و تسهیلاتی به بخش خصوصی اعطا کند ورود دولت در این حد خوب است، اما متاسفانه در یکی دو سال گذشته بانکها تسهیلاتی به بخش های اقتصادی نمی دهند، بنابراین برای تامین مالی بخش های مولد نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم، از سوی دیگر اگر ارزهای آزاد شده به دست دولت و بانک مرکزی رسید بهتر است بخش خصوصی فعال که تولید خوبی دارد از این منابع برای تولید بیشتر استفاده کند نه اینکه پول ها به نام اشتغال زایی بین واحدهای کوچک پخش شود و هدر داده شود.

مرتضی عزتی خاطر نشان کرد: وام هایی که برای خود اشتغالی به بخش های کوچک داده می شود در وضعیت فعلی مفید نیست و کارایی لازم را ندارد، لذا باید زیر ساخت های تولید گسترش داده شود ومنابع ارزی کشور در این بخش ها هزینه شود تا از این محل به تدریج زمینه ثبات اقتصادی و ارزی ایجاد شود.

۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 44062

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha