آزاد سازی ارزهای مسدود شده زمینه ساز افزایش قدرت خرید کشور شده است/معادل ریالی ارزهای بلوکه شده مثل پول های ایران در کره جنوبی توسط دولت قبل گرفته و خرج شده است!

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: با توجه به تزریق احساس امنیت به جامعه در تامین کالای اساسی و اولویت های کشور قطعا این جنس اقدامات و توافقات مطلوب بازارهاست، بخصوص در صورت استمرار از روند واکنشهای آتی می توان انتظارات مثبتی داشت.جدای از موضوعی که در بخش فنی آزاد سازی ارزهای بلوکه شده باید مورد نظر قرار داد چرا که معادل ریالی ارزهای بلوکه شده مثل پول های ایران در کره جنوبی توسط دولت قبل گرفته و هزینه شده است باید به این نکته مهم اشاره کرد که آنچه در این موضوع حائز اهمیت است بحث اثرات روانی است که روی انتظارات جامعه به جا می گذارد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص اثرات آزاد سازی ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آرامشی که این موضوع روی بازار و ایجاد اطمینانی که در فعالین اقتصادی نسبت به اتخاذ تصمیمات درست اقتصادی و سیاسی می گذارد، گفت: جدای از موضوعی که در بخش فنی آزاد سازی ارزهای بلوکه شده باید مورد نظر قرار داد چرا که معادل ریالی ارزهای بلوکه شده مثل پول های ایران در کره جنوبی توسط دولت قبل گرفته و هزینه شده است باید به این نکته مهم اشاره کرد که آنچه در این موضوع حائز اهمیت است بحث اثرات روانی است که روی انتظارات جامعه به جا می گذارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که علی رغم اینکه به دلیل مسائل مختلفی مثل محدودیت های شیوع کرونا، بدهی یا تحریم ارزهای بلوکه شده ایران منابع ارزی بلوکه شده در اختیار بانک مرکزی قرار نگرفت اما آزاد سازی ارزهای مسدود شده زمینه ساز افزایش قدرت خرید کالاهای مورد نیاز کشور شده است.

وی در خصوص بخش سیاست خارجی این موضوع تصریح نمود: اینکه منابع ارزی کشور بعد از پیگیری های مکرر آزاد شد و به سرانجام مورد نظر رسید و اتفاقات خوبی که در کاهش نوسانات نرخ ارز از روز گذشته تا کنون شاهد آن هتسیم ناشی از تحولات در مسائل مرتبط با سیاست خارجی کشور است که نرخ ارز را از خود متاثر کرده است.

ایمان زنگنه معتقد است: با توجه به اینکه نرخ ارز در اقتصاد ایران لنگر تورم است و نوسانات نرخ ارز بخصوص افزایش قیمت ارز اقتصاد و بازارهای مختلف را متلاطم می کند و روی پسرفت شاخص های اقتصادی تاثیر گذار است بنابراین آزادسازی ارزهای مسدود شده که ماحصل فعالیت دستگاه سیاست خارجی و بانک مرکزی است از جهات مختلفی امیدوار کننده است و دورنمای روشنی را پیش روی فعالان اقتصادی می گشاید.

ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی توضیح داد: از این جهت این خبر دورنمای روشنی به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران می دهد چرا که نسبت به این موضوع خشنود می شوند که حلقه سخت مسائل مرتبط با تحریم ها مثل مسدود سازی ارزهای ایران شکست، لذا این گام به عنوان یک گام مثبت رو به جلو می تواند زمینه ساز حذف محدودیت های بعدی تجاری برای اقتصاد ایران باشد، چرا که حلقه سخت تحریم ها توامان با حفظ مصلحت و عزت کشور شکسته شد بنابراین نشر این خبر منجر به تنزل نرخ ارز و مثبت شدن دورنمای کاهش نرخ ارز شده است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی بیان داشت: آنچه طی سال های گذشته روند مسائل تاثیر گذار بر اقتصاد ایران را به نوعی تعیین کرده بحث انتظارات است. به بیان دیگر می توان گفت انتظارات مردم عامل اصلی تعیین کننده وقایع آتی از جمله نوسانات نرخ ارز است، چرا که هر گاه مردم احساس کردند وقایع مثبت می شود مثل گشایش در مذاکرات، با مشاهده بارقه های امید نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفته است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: در حالی که وقتی نسبت به اخبار و رویدادهای مثبت ناامید می شوند این ذهنیت منفی روی بازار بخصوص نرخ ارز تسری می یابد و زمینه را برای افزایش های بی دلیل و هیجانی باز می کند، پس آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده ایران از جهت کارکرد اثر گذار انتظارات مثبت خوب است و منجر به حصول اطمینان خاطر بیشتری در فعالان اقتصادی نسبت به تامین ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی می شود.

ایمان زنگنه معتقد است: زمانی که فعالان اقتصادی و بازرگانان و وارد کنندگان مطمئن شوند از این محل ارز مورد نیاز واردات تامین می شود و در بخش دارویی و غذایی وکالای اساسی دسترسی ها آسان تر خواهد شد با توجه به تزریق احساس امنیت به جامعه در تامین کالای اساسی و اولویت های کشور قطعا این جنس اقدامات و توافقات مطلوب بازارهاست، بخصوص در صورت استمرار از روند واکنشهای آتی می توان انتظارات مثبتی داشت.

۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 46050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
      0 0
      چقدر ساده لوحانه تحلیل کردی ... آزاد سازی ارزهای مسدود شده زمینه ساز افزایش اعمال فشار بر مردم است.