نماد دیگنیتی را از تابلو بورس پایین کشیدند! + جزئیات

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: «عرضه خودرو در بورس‌کالا غیرقانونی است؛ خودروسازان باید از دستورالعمل‌های شورای رقابت پیروی کنند و قیمت‌گذاری خودروها در شورای رقابت صورت گیرد.» آدم از این گفته‌ها سرش سوت می‌کشد. مگر تا همین چند وقت پیش خودروها در بورس‌کالا به فروش نرفتند؛ پس چطور به یکباره این موضوع غیرقانونی شد!‍

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از هفت صبح نماد معاملاتی خودروی دیگنیتی پرستیژ که قرار بود در بورس کالا عرضه شود، از تابلوی این بورس حذف شد. روز دوشنبه ۲۹ خردادماه، خبر تعویق عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ که قرار بود در بورس‌کالا عرضه شود، رسانه‌ای شد. شورای رقابت هرگونه عرضه خودرو در بورس‌کالا را غیرقانونی دانسته و تاکید کرده تنها مرجع عرضه خودرو، سامانه یکپارچه است.

ایسنا در گزارشی درخصوص حذف اطلاعیه عرضه روز دوشنبه بهمن موتور نوشت: « اطلاعات رسیده حاکی از آن است که با توجه به قرائت‌های مختلف بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از قوانین و مقررات موجود و نظر به تصمیم‌گیری واحد درخصوص عرضه و همچنین ابهام ایجاد شده درخصوص انحصار بازار خودرو، مقرر شد عرضه خودرو به تعویق افتد.»

براساس این گزارش، پس از آنکه اطلاعیه عرضه منتشر شد، شورای رقابت عرضه خودرو در بورس را تخلف دانست و اعلام کرد ‌ باید متوقف شود.همچنین معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل گروه صنعتی بهمن‌موتور، ضمن تاکید بر اینکه عرضه‌ خودرو تنها باید از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودروها باشد، اعلام کرد ‌ باید عرضه ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ در بورس‌کالا لغو شود.

ورطه عجیب سامانه فروش‌خودرو
تمام این اخبار را خواندید حالا به سردرگمی مشتریان و حتی خود خودروسازان داخلی و مونتاژکاران فکر کنید. ورطه عجیبی در حوزه فروش اتومبیل‌ها به وجود آمده است. یک منبع آگاه به هفت‌صبح می‌گوید:« مونتاژکاران را به سمت فروش در سامانه یکپارچه سوق دادند؛ این موضوع در حالی است که این سامانه در نابسامانی کامل به‌سر می‌برد.

هنوز خودروهای دور اول و دوم تحویل داده نشده‌اند که می‌خواهند دور سوم را شروع کنند.بیش از توانایی خودروساز و مونتاژکار، درخواست عرضه خودرو دارند. از سوی دیگر این موضوع در حالی است که قیمت خودروها واقعا مشخص نیست. می‌خواهند قیمت خودرو را در بازار آزاد پایین بیاورند، آن‌ وقت مونتاژکار را مورد فشار قرار می‌دهند در صورتی که وقتی خودرو در بورس‌کالا به فروش می‌رفت، قیمت‌ها واقعی بود. خریداران مشخص بودند و زمان تحویل خودرو نیز معلوم بود.

از همه این موارد مهم‌تر، خدمات پس از فروشی بود که می‌شود به خریداران ارائه کرد و همه از این موارد راضی بودند؛ زیرا خریدار به‌طور مستقیم با کارخانه محصول را معامله می‌کند و ورطه‌ای به اسم سامانه فروش وجود نداشت. در این میان فقط تعدادی از دلالان خودرو که از فروش در سامانه سود می‌برند، از فروش خودرو در بورس کالا ناراضی هستند.»

سردرگمی مشتریان و محصولات بی‌قیمت
بستری که در آنجا در حال فروش خودرو هستند بسیار عجیب است. انگار در یک خلأ خودرو انتخاب می‌کنید و منتظر می‌شوید تا تحویل بگیرید. سردرگمی خریداران ۴ محصول بدون قیمت سایپا هم از این موارد است. عدم اعلام قیمت محصولات سایپا شرایط پیچیده‌ای را برای مشتریان ایجاد کرده است؛ چراکه مجبورند اقدام به ثبت‌نام خودروهایی کنند که قیمتشان مشخص نیست.

به گزارش تسنیم، دومین مرحله طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه برمبنای فرآیند نوبت‌دهی برای محصولات خودروسازان داخلی از 3 تا 10 خردادماه‌ آغاز و 24 خردادماه نیز نتایج قرعه‌کشی محصولات منتشر شد. اما نکته اینجاست هنوز مشتریان 4 محصول سایپا شامل کوییک GX، ساینا GX، شاهین اتوماتیک و اطلس اطلاعی از قیمت این خودروها ندارند و نمی‌دانند خودروهای ثبت‌نامی را باید با چه قیمتی خریداری کنند. عدم اعلام قیمت محصولات سایپا شرایط پیچیده‌ای را برای مشتریان ایجاد می‌کند.

آنها اقدام به ثبت‌نام خودروهایی می‌کنند که قیمتشان مشخص نیست. علاوه‌بر این با توجه به نوسانات لحظه‌ای بازارها، امکان پیش‌بینی میان‌مدت و حتی کوتاه‌مدت قیمت خودرو امکان‌پذیر نیست. به عبارت دیگر، پیش‌ثبت‌نام این خودروها برای مشتریان با ریسک همراه است.نکته دیگر اینجاست که عدم اعلام قیمت محصولات سایپا باعث شده تا بازار حدس و گمان‌ها برسر قیمت این محصولات داغ شود.

بنابراین متقاضیان ترغیب می‌شوند تا به‌جای انصراف، برای تحویل خودروها صبر کنند. بااین‌حال امکان دارد در زمان اعلام قیمت نهایی این خودروها، متقاضیان غافلگیر شوند و امکان تهیه وجه موردنیاز را نداشته باشند. وضعیت بررسی قیمت ۴ محصول سایپا حکایت از آن دارد که بخش‌های متولی از جمله سازمان حمایت و شورای رقابت همچنان در حال ارزیابی اطلاعات تعیین قیمت نهایی این خودروها هستند و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند؛ در این شرایط خریداران این خودروها همچنان بلاتکلیف بوده و باید منتظر اعلام قیمت نهایی ‌باشند.

عرضه خودرو در بورس‌کالا غیرقانونی است!
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: «عرضه خودرو در بورس‌کالا غیرقانونی است؛ خودروسازان باید از دستورالعمل‌های شورای رقابت پیروی کنند و قیمت‌گذاری خودروها در شورای رقابت صورت گیرد.» آدم از این گفته‌ها سرش سوت می‌کشد. مگر تا همین چند وقت پیش خودروها در بورس‌کالا به فروش نرفتند؛ پس چطور به یکباره این موضوع غیرقانونی شد!‍

پس تکلیف آن خودروهای فروش رفته که هنوز برخی را ایران‌خودرو تحویل نداده چه می‌شود! نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره تخطی خودروسازان از دستورالعمل‌های شورای رقابت گفت: «از لحاظ قانونی باید تمام افراد از دستورالعمل‌ها تمکین کنند و قانون پشتیبان این موضوع است.

شورای رقابت باید درباره این موضوع همراهی کند و قیمت‌گذاری در این شورا باید صورت گیرد و عرضه در بورس‌کالا وجاهت قانونی ندارد، ما در کمیسیون اصل نود این موضوع را بررسی کردیم. اگر روند عرضه خودرو در بورس‌کالا ادامه داشته باشد، محاسنی دارد و اگر در قالب قانون قرار گیرد طوری که طرحی ارائه و در جلسه سران سه قوه مصوب شود مسیری مجزا دارد اما عرضه شدن خودروها بدون نگاه به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت مشکلاتی را ایجاد می‌کند و این امر غیر قانونی است.عرضه خودرو در بورس‌کالا محاسنی دارد، بررسی و تلاش می‌کنیم در کمیسیون و مجلس مسیری را برای این امر ایجاد کنیم.»

شورای رقابت و نهاد بورس‌کالا دو نهاد هم‌تراز یکدیگر محسوب می‌شوند و در واقع هیچ کدام نهاد بالادستی دیگری نیستند اما شورای رقابت با پشتوانه‌ای که خب هیچگاه کسی به‌طور دقیق نمی‌داند چه نهادی‌ست برای خودروها قیمت‌گذاری کرده و بستر فروش تعیین می‌کند. اما درباره موانعی که این بستر فروش به وجود آورده هیچ پاسخی نمی‌دهد. عرضه ۶۰۰ دیگنیتی فعلا به تعویق افتاده تا مشخص شود بالاخره حرف چه کسی به کرسی می‌نشیند و مردم چه سودی خواهند کرد.

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 43944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha