رئیسی: بانک‌های غیرقابل اصلاح را حذف می‌کنیم

ابراهیم رئیسی گفت: بانک‌ها سه دسته اند، یک بانک سالم و خوب دوم بانک‌هایی هستند که دارای مشکل هستند، ولی امکان اصلاح و احیا دارند سوم بانک‌های مشکل دار است که امکان اصلاح ندارند و این‌ها از گردونه نظام پولی بانکی حذف خواهند شد. با موسسه پولی و بانکی که به مقررات تن نمیدهد نمی‌توان مسیر را ادامه داد و باید این وضعیت متحول شد و این در برنامه کاری دولت تعریف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، سید ابراهیم رئیسی امروز یکشنبه (۲۸ خرداد) برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه وارد مجلس شورای اسلامی شد.

رئیس جمهور قبل از تقدیم لایحه برنامه طی سخنانی گفت: سیاست‌های ابلاغی در اواخر شهریور ۱۴۰۱ نسبت به برنامه هفتم از طرف مقام معظم رهبری به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد، اما آن زمان سازمان برنامه و بودجه در گیر بودجه ۱۴۰۲ بود بر همین اساس کار بر روی برنامه هفتم از دی ماه ۱۴۰۱ در سازمان برنامه آغاز و پیش نویس آن تا اسفند ماه تکمیل شد.

وی ادامه داد: برنامه پیشنهادی در فروردین و اردیبهشت در جلسات دولت مورد بحث قرار گرفت و بعد از رفت و برگشت‌هایی که انجام شد نهایتا تکمیل گردید و امروز تقدیم مجلس خواهد شد.

رئیسی با قدردانی از سیدمسعود میرکاظمی رییس پیشین سازمان برنامه و بودجه در تهیه پیش نویس لایحه، یادآور شد: مفاد این لایحه در کمیسیون‌های دولت مورد بررسی قرار گرفت و پس از رفت و برگشت‌هایی تکمیل شد که امروز تقدیم مجلس می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه از تجارب برنامه‌های گذشته نیز استفاده شده تا آسیب شناسی نسبت به ریشه یابی علل اجرایی نشدن این برنامه‌ها اقدام شود، اظهار داشت: در خوش بینانه‌ترین حالت ۳۵ درصد برنامه‌های گذشته اجرایی شده است.

رئیسی با یادآوری اینکه برنامه هفتم با دو نگاه محوری تدوین شده است، نگاه نخست را شامل توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور دانست و گفت: باید تمام ظرفیت‌های کشور اعم از بخش دولتی و خصوصی مورد توجه قرار گیرد و متناسب با آن برنامه نوشته شود.

وی نگاه دوم را توجه به چالش‌ها و رفع آن‌ها برشمرد و گفت: برنامه‌های توسعه باید در جهت رفع موانع رشد و توسعه حرکت کند که این نگاه مورد توجه برنامه هفتم قرار گرفته است.

رییسی تصریح کرد: ممکن است در بررسی برنامه، برخی از دستگاه‌های اداری کشور یا برخی از مناطق بگویند به مساله این شهر یا سازمان توجه نشده است که در پاسخ به آن باید گفت برنامه محلی برای اصلاح قانون جاری کشور نیست؛ اصلاح قوانین جاری کشور جای خود را دارد اگر قانونی نیاز به اصلاح دارد باید متناسب با خود آن پیشنهاد اصلاح داده شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخی از همکاران ما این توقع را داشتند که ما در برنامه این کار را انجام دهیم؛ حرفشان هم حرف حقی بود، اما جای آن در برنامه نبود لذا نتوانستیم درخواست آنان را برآورده کنیم.

رئیس قوه مجریه با یادآوری اینکه مسایل ریز و درشتی در کشور وجود دارد، اما اینکه ما به همه آن‌ها در برنامه اشاره کنیم، امکان پذیر نیست، افزود: در این برنامه دو ویژگی شامل مساله محوری و نگاه به اولویت‌ها مورد توجه است.

رئیسی مساله محوری را مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی دانست و نگاه به اولویت‌ها را دیگر ویژگی لایحه دولت برنامه هفتم برشمرد.

وی افزود: حتماً مسائلی که به ذهن برخی از دوستان در دولت و مجلس مسائل نادرستی نیست، اما باید توجه داشت که آیا این موارد دارای اولویت است یا نه.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این لایحه سه سند گنجانده شده است، اظهار داشت: در این برنامه سه سند را گنجانده ایم؛ یک سند مربوط به مستندات برنامه و تحلیل‌ها و آسیب شناسی و راهکارهای تحلیلی است که این مستندات مفصل و جامع است.

وی ادامه داد: سند دیگر، سند برنامه است که عبارت است از برنامه‌ها ومسائل و احکام و این سند لایحه برنامه هفتم را در برمی‌گیرد و این سند است که تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

به گفته رئیسی سند سوم مربوط به مقرراتی است که برداشت دولت این است که نیاز به قانون ندارد و مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی و وظایف دولت است و تقدیم مجلس برای کسب رای نخواهد شد، ولی به اطلاع مجلس خواهد رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه این برنامه با نگاه مسئله محوری تدوین شده است، گفت: از نکات مهم آن مردم پایه بودن برنامه است، با این‌نگاه که باید به مردم میدان داد و مشارکت مردمی را در تمام‌تصمیم‌ها داشت. باید به مردم و بخش خصوصی میدان داده شود.

وی تاکید کرد: از نکات مهم دیگر برنامه هفتم این است که مسئله محوری؛ واقف شدن نگاه دولت به مشکلات را در پی خواهد داشت تا ناترازی‌ها بیشتر دیده می‌شود، ناترازی‌هایی که سبب مشکلات جدی در حوزه‌های اقتصادی شده است، ناتوانی در بودجه و نظام بانکی و پولی و ناترازی در منابع و مصارف آب و انرژی و صندوق‌های بازنشستگی از جمله ناترازی‌هایی است که موجب مشکلات شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در آغاز دولت شاهد بودیم که تنش آبی فراوان در کشور وجود داشت و در کمتر استانی مشکل آب نبود، در بیشتر استان‌ها مشکل آب مطرح بود، ولی دولت همت خود را بر این گذاشت تا ناترازی‌ها را رفع کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۲۲هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که ۷ هزار مگاوات به شبکه سراسری وصل شد، خاطر نشان کرد: اکنون ۱۵ هزار مگاوات کسری در برق داریم و دولت برای تامین ۳۵ هزار مگاوات برق در این لایحه برنامه ریزی کرده است تا مشکلات برق در صنعت و کشاورزی و برق خانگی حل شود.

به گفته رئیسی، برنامه دولت بر این است که برق صنعت از برق خانگی جدا می‌شود تا شاهد کاهش تولید و قطعی برق نباشیم.

وی با یادآوری اینکه در دو سال گذشته کمتر شاهد خاموشی بودیم، افزود: تلاش دولت در جهت رفع ناترازی هاست.

رییسی، مسکن، سیاست جمعیتی و نظام سلامت و نظام ارجاع را از مهمترین موضوعات مطرح شده در برنامه هفتم توسعه برشمرد و گفت: ارتقای علم و نظام آموزشی از دیگر مواردی است که در دستور کار برنامه هفتم توسعه قرار گرفته است.

رئیس جمهور به اقدامات انجام شده در دولت در حوزه انرژی پرداخت و گفت که با اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، به مرور ناترازی‌های ناشی از احداث نشدن نیروگاه‌ها در حال جبران است.

رئیسی با یادآوری اینکه برخی طرح‌ها در استان‌ها با قدمت ۲۰ سال بر زمین مانده است در حالی که باید زودتر به سرانجام می‌رسید، اظهار داشت: در این دولت تصمیم ما اولویت بندی طرح‌های ناتمام و رفع ناترازی هاست.

وی به مقوله تولید در برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: در سال رشد تولید، توسعه زنجیره صنایع معدنی و پتروشیمی و پیشران‌های اقتصادی در این برنامه دیده شده است.

رئیس جمهور به مسأله ترانزیت و اقتصاد دریامحور هم گریزی زد و اظهار داشت: یکی از منابع درآمدزایی و افزایش سهم ایران از تجارت و اقتصاد دریامحور است به طوری که برخی کشورها که مسافت آن‌ها با دریا کمتر است، سهم خوبی از تجارت در این زمینه دارند در حالی که ایران تنها چهار درصد اقتصاد دریایی آن فعال است.

رئیسی خاطر نشان کرد که در برنامه هفتم به اقتصاد دریامحور توجه ویژه شده است.

رئیس جمهور امنیت غذایی و کشاورزی و استقلال کشور در تولید نهاده‌های دامی را از محور دیگر برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و گفت: نباید بخش قابل توجهی از نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور با واردات تامین شود در حالی که در کشور زمینه تولید آن وجود دارد تا خودکفا شویم.

توجه به مدیریت یکپارچه منابع آبی از دیگر موضوع مطرح شده توسط رئیس جمهور به عنوان یکی از محورهای لایحه برنامه هفتم توسعه بود.

وی در ادامه به موضوع مسکن نیز اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند که شما قول ساخت یک میلیون مسکن در سال را وعده دادید؛ ما بر اساس نیاز، وعده‌ای که دادیم را محقق می‌کنیم؛ آن‌هایی هم که در مقاطع مختلف باید می‌ساختند و نساختند، باید پاسخگو باشند.

رئیسی تاکید کرد: ساخت سالانه یک میلیون مسکن هم نیاز کشور و هم مصوبه قانونی است و هم در وعده‌ای که دادیم، به دنبال تحقق آن هم هستیم.

به گفته رئیس جمهور در این برنامه به مساله جمعیت و سیاست‌های جمعیت هم توجه شده و هم در حوزه سلامت و آموزش هم در نظام اجرا به مدرسه محوری و ارتقا و جایگاه بیشتر علم در کشور توجه ویژه شده است.

رئیسی تحول در نظام ارادی را از دیگر برنامه‌های مورد توجه در این طرح نام برد و گفت: اگر ادارت چابک و حرکت ادارات جهادی نباشد مصالبات اجرایی نمی‌شود.

رئیس قوه مجریه با اشاره به سه نکته مورد تأکید در لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت در توزیع منابع براساس سند آمایش سرزمینی از نکات مهم برنامه هفتم توسعه است که این پیشرفت دوپایه سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد. محور دیگر تحول علمی اجتماعی و فرهنگی است و نکته سوم ارتقا نظام‌مدیریت کشور و اصلاح نظام اداری است که با افزایش بهره بری امکان‌پذیر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در فرهنگ مسئله سبک زندگی ایرانی اسلامی حائز اهمیت است و از نکات مورد تأکید رهبری است، گفت: اولویت دار بودن مسائل اقتصادی نباید ما را از مسائل فرهنگی غافل کند.

وی با اشاره به نگاه برنامه هفتم‌توسعه به مهار تورم گفت: با توجه به نامگذاری شعار سال به مهارتورم و رشد این برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه شد با نگاه مهار تورم است و مهار تورم و رشد نقدینگی و کنترل پایه پولی را در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: بانک‌ها سه دسته اند، یک بانک سالم و خوب دوم بانک‌هایی هستند که دارای مشکل هستند، ولی امکان اصلاح و احیا دارند سوم بانک‌های مشکل دار است که امکان اصلاح ندارند و این‌ها از گردونه نظام پولی بانکی حذف خواهند شد. با موسسه پولی و بانکی که به مقررات تن نمیدهد نمی‌توان مسیر را ادامه داد و باید این وضعیت متحول شد؛ و این در برنامه کاری دولت تعریف شده است.

به گفته وی اقدامات دولت باکنترل رشد نقدینگی و کنترل پایه پولی است تا مهار تورم رخ دهد.

وی با اشاره به تلاش دولت برای همخوانی داشتن منابع و مصارف در بودجه، تاکید کرد: سال گذشته با همکاری مجلس تلاش شد تا منابع و مصارف با هم همخوانی داشته باشد و کسری نداشته باشیم و این‌کار با موفقیت انجام شد.

رییسی گفت: درسال ۱۴۰۰ با ۴۸۰ هزار میلیارد کسری بودجه مواجه بودیم، ولی بدون استفراض از بانک تلاش صورت‌گرفت تا این‌کسری جبران شود. امسال هم بنا بر این است که کسری بودجه نداشتیم.

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 43866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha