پایان حکومت کره با شمشیر یک ایرانی؛شاهکار پاکدامن با طلای آسیا

هرچند فخر ورزش ایران یک‌سالی است کنار تیمش نیست. اما علی پاکدامن شاگرد خلفش دیروز بهترین اتفاق را در ووجی چین رقم زد. با طلای انفرادی‌اش در شهر ووجی چین، که انگار برای شمشیربازی سابر ایران، خوش یمن است و خاطره‌ساز.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اتفاقی که باید می‌افتاد، افتاد. پایان حکومت ۲۲ ساله کره در شمشیربازی سابر آسیا. اتفاقی که پیمان فخری سرمربی سابق تیم ملی شمشیربازی سابر، بعداز نایب قهرمانی دوره قبل تیمش در آسیا، نویدش را داده بود. همان موقع که تیمش به یک قدمی قهرمانی آسیا رسیده بود، گفت: «بالاخره نوبت شکست کره هم می‌رسد و ما شکستش می‌دهیم.»
هرچند فخر ورزش ایران یک‌سالی است کنار تیمش نیست. اما علی پاکدامن شاگرد خلفش دیروز بهترین اتفاق را در ووجی چین رقم زد. با طلای انفرادی‌اش در شهر ووجی چین، که انگار برای شمشیربازی سابر ایران، خوش یمن است و خاطره‌ساز.
اما چطور علی پاکدامن با مدال طلا در آسمان ووجی چین درخشید. کاپیتان تیم ملی شمشیربازی سابر ایران، با اینکه نفر ۱۶ رنکینگ جهانی است اما طبق قانون قهرمانی آسیا دور مقدماتی مسابقه داد. او کارش را از دسته ۶ شروع کرد و هر ۶ رقیبش را از پا درآورد. کریشنای هندی هم در مرحله یک سی‌ودوم از دست ضربه‌های شمشیر پاکدامن در امان نماند و ۱۵-۶ باخت. در مرحله یک‌شانزدهم هم چی چانگ هنگ‌کنگی حرفی برای گفتن نداشت، او هم ۱۵-۶ مقابل پاکدامن زانو زد. با این برد علی پاکدامن در مرحله یک هشتم ۱۵-۱۱ محمد الفضلی کویتی را برد و در یک‌چهارم نهایی دوئل سختی با کنتو یوشیدای ژاپنی داشت. شمشیربازی که قبلاً به او باخته بود، اما این‌بار پاکدامن که هم فکر و ذکرش فینال بود و مدال طلای آسیا در بازی انتقامی به شمشیرباز ژاپنی مهلت نداد و با نتیجه ۱۵-۱۳ برد و به نیمه‌نهایی رسید. او در نیمه نهایی باز هم شمشیرباز هنگ‌کنگی حریفش شد که قاطعانه با نتیجه ۱۵-۱۰ برنده شد و به فینال رسید. علی پاکدامن که در بازی‌های قبلی روبه‌روی هیچ کره‌ای قرار نگرفته بود، بالاخره به حریف کره‌ای رسید. نفر ۱۷ رنکینگ جهانی به جان هو کیم که در مرحله نیمه‌نهایی و بازی سخت با محمد رهبری دیگر شمشیرباز ایرانی را با اختلاف ۳ امتیاز یعنی ۱۵-۱۲ برد و خودش را با زور و بلا به فینال رساند. فینالی که یک پای آن، باز ایران بود. علی پاکدامن با اینکه اوایل بازی و امتیاز ۱۰-۶ عقب بود اما وقتی امتیاز ۷ را گرفت و کیم کره‌ای ۱۱ شد، تازه موتورش روشن شد و با ضربه‌هایش کار را برای حریف سخت کرد و نفسگیر. دو شمشیرباز تعقیب و گریز میلیمتری داشتند و در امتیاز ۱۴-۱۴ برابر شدند که علی پاکدامن ضربه آخر را زد و با امتیاز ۱۵-۱۴ برد. پیروزی که هم انتقام باخت قبلی‌اش در قهرمانی آسیا و شکست محمد رهبری را از حریف کره‌ای گرفت و هم بعداز ۲۲ سال دوباره قهرمانی آسیا را به نام ایران زد. درخششی که به حکومت کره‌ای‌ها در آسیا پایان داد.
محمد رهبری هم برای دومین بار مدال برنز مشترک قهرمانی آسیا را گرفت. مدال برنز او کنار طلای کاپیتان پاکدامن، رکورد جدیدی برای شمشیربازی سابر ایران در قهرمانی آسیا رقم زد. او هم با ۶ پیروزی و بدون باخت به جدول حذفی رسید. رهبری در مرحله‌های بعدی به ترتیب شمشیربازان ازبکستان، اردن، محمد فتوحی و ازبکستان را شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید و مدال برنزش را حتمی کرد. رهبری اما در نیمه نهایی از پس جان هو کیم کره‌ای برنیامد و باخت ۱۵-۱۲ او را همانجا متوقف کرد و برای دومین بار صاحب مدال برنز مشترک قهرمانی آسیا کرد.
شمشیربازان سابر ایران با پایان خوش رقابت‌های انفرادی، با انگیزه بیشتری، آماده دوئل سخت تیمی می‌شوند. چرا که به گفته امین قربانی سرمربی تیم آنها برای تکرار سهمیه تیمی المپیک همه تمرکزشان روی مسابقه تیمی است. مسابقه‌ای که امتیاز با ضریب ۵/۱ برای سهمیه المپیک دارد. البته ملی‌پوشان ایران برای اینکه نصف راه را برای سهمیه تا قبل از قهرمانی جهان طی کنند، باید در مسابقه تیمی ژاپن را قلع و قمع کنند و بقیه کار می‌ماند برای قهرمانی جهان میلان ایتالیا که امتیازش ضریب ۳ است.

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۷
کد خبر: 43832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha