کیسینجر: در صورت پیروزی اوکراین، بقای پوتین «غیر محتمل» است

هنری کیسینجر، پوتین را شخصیتی از نوع داستایوفسکی توصیف کرد که توسط دوگانگی‌ها و آرزوهای تحقق‌ناپذیر احاطه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، به عقیده وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، اگر ادامه جنگ در اوکراین، روسیه را مجبور به عقب‌نشینی از تجاوز نظامی و پذیرش توافق صلح با اروپا کند، ممکن است ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، برای حفظ قدرت با مشکل مواجه شود.

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده و معمار سیاست خارجه این کشور طی جنگ سرد، به سردبیر بلومبرگ گفت: «من روسیه‌ای را می‌پسندم که روابطش با اروپا را بر اساس توافق و اجماع تنظیم کند. این جنگ، اگر با شرایط مناسب پایان یابد، ممکن است این چشم‌انداز را قابل دستیابی کند». کیسینجر در پاسخ به سوال سردبیر بلومبرگ که آیا پوتین در صورت پایان جنگ با این شرایط می‌تواند در قدرت بماند، پاسخ داد: «غیر محتمل» است.

این دیپلمات کهنه کار گفت این بسیار مهم است که اوکراین به‌مثابه یک دموکراسیِ قوی از جنگ سربلند بیرون بیاید و مهم است که در آینده از ایده‌هایی چون «انحلال روسیه یا تضعیف شدید روسیه» که خطر دامن زدن به تنش‌های جدید را ایجاد می‌کند، اجتناب شود. او پوتین را شخصیتی از نوع داستایوفسکی توصیف کرد که توسط دوگانگی‌ها و آرزوهای تحقق‌ناپذیر احاطه شده است. به گفته او: «پوتین قادر بود به عنوان یک رهبر از قدرت خود بهره‌ مناسبی ببرد اما تمام آن را خرج تجاوز به اوکراین کرد».

پوتین بارها در دوران حکومت نزدیک به ربع قرن خود کیسینجر را در کرملین ملاقات کرده است. کیسینجر در نشستی در سال 2012 گفت که روابط او با پوتین به اواسط دهه 1990 زمانی که پوتین معاون شهردار سنت پترزبورگ بود، بازمی گردد. کیسینجر در مصاحبه خود با بلومبرگ گفت که پوتین وارث دیدگاه سنتی روسی است. او همچنین فردی است که در خیابان‌های لنینگراد، سنت پترزبورگ کنونی، آن هم در زمانی که بیش از نیمی از جمعیت آن در طول جنگ جهانی دوم از گرسنگی مردند و دائماً با تهدید مواجه بودند، بزرگ شده است.

کیسینجر در مصاحبه با سردبیر بلومبرگ گفت، تاثیر شرایط برآمده از جنگ جهانی دوم و مشاهده آثار این جنگ بر روسیه پوتین را به این فکر واداشت که هرگز اجازه ندهد مسکو و سن پترزبورگ در تیررس قوای نظامی اروپایی باشند.

کیسینجر گفت، در حالی که ایالات متحده و متحدانش در برابر حمله روسیه به اوکراین مقاومت می‌کنند، «به طور فزاینده‌ای مهم» است که طرف‌های درگیر در نظر بگیرند که چگونه می‌خواهند از طریق دیپلماسی به این جنگ پایان دهند. وی افزود، این خطر وجود دارد که مسائل نظامی بین قدرت‌ها بر تفکر ژئوپلیتیکی مسلط شود و رویکرد نظامی با جذب کشورهایی مانند چین به خود، جنگ را به یک درگیری جهانی تبدیل کند.

او گفت: «اروپا باثبات‌تر می‌شود، وقتی روسیه این واقعیت را بپذیرد که نمی‌تواند اروپا را فتح کند. جهان با ثبات‌تر می‌شود، اما روسیه باید با نوعی اجماع مانند سایر کشورها، بخشی از اروپا باقی بماند.»

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 43818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha