در بازار گوشت قرمز چه خبر است؟

بسیاری از دست اندرکاران حوزه گوشت براین باورند که علی رغم ماندن مازاد دام روی دست دامداران، اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا بازار به دلیل نابه سامانی شبکه توزیع بالاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد بازار گوشت قرمز از اوایل بهمن سال گذشته به دلایل متعدد دچار نوسان شد که مسئولان با واردات و ممنوعیت صادرات بدنبال تنظیم بازار داخل بودند و وعده کاهش قیمت همزمان با عرضه انبوه دام در داخل را دادند که متاسفانه به رغم کاهش قیمت دام نسبت به اواخر سال گذشته و انباشت دام در واحدهای دامداری، اختلاف قیمت گوشت همچنان بالاست که دست اندرکاران این حوزه ، اعمال سلیقه ای قیمت و توزیع نابه سامان بازار را از علل اصلی اختلاف قیمت اعلام می کنند.

بنابر آمار اعلامی سالانه ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز اعم از دام سبک و سنگین در کشور تولید می شود که رقم تولید گوشت دام‌ سبک وابسته به شرایط اقلیمی و جوی است و همین امر منجر به نوسانات بازار می شود، اما گوشت گوساله در تمامی فصول موجود است.

آقای علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: با توجه به بهبود شرایط جوی در غرب و قرار گرفتن در آستانه عید قربان، دامداران تعجیلی در عرضه دام ندارند تا بتوانند در موقعیت بهتر دام خود را عرضه کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می گوید: با کاهش مصرف پروتئین در فصل گرما، در صورت مهار قاچاق دام و عدم‌ مجوز برای صادرات دام نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم. هرچند با از سرگیری صادرات، بازار متشنج می شود.

در چند روز گذشته بنابر مصوبه جدید دولت، نرخ گمرگی گوشت قرمز از ۴ به یک درصد کاهش یافت. هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند ب تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ دو ردیف تعرفه مربوط به قیمت گوشت قرمز گوساله و گوسفند کشتاری را مشمول کاهش نرخ حقوق ورودی کرد.

اعلام مصوبه جدید دولت با واکنش شدید تولیدکنندگان روبرو شد چراکه کاهش تعرفه واردات اقدامی ضد تولید و برخلاف شعار سال است که بسیاری از فعالان این حوزه اعلام کردند که با انباشت دام روی دست دامدار انتظار می رود دولت اقدام به خرید تضمینی و تامین ذخایر از محل تولید داخل کند.

سیستم نامناسب توزیع علت اصلی اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا بازار

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: با احتساب ۱۲ کیلو سرانه مصرف گوشت قرمز به ازای هر نفر کمبود عرضه داریم، اما بنابر آمار اعلامی مرکز آمار سرانه مصرف گوشت کمتر از ۶ کیلوگرم است که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

به گفته او، در شرایط کنونی حمایت از دامداران امری ضروری است چراکه در یک برهه زمانی با زیان مواجه شدند و از طرفی به سبب سیستم نامناسب توزیع، حمایت جدی باید از دامپروران باید صورت گیرد.

قاسمی ادامه داد: دولت در لیست کالابرگ اعلامی گوشت قرمز را حذف کرده است، درحالیکه رقم بزرگی از نقدینگی را می توانست وارد صنعت کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، سیستم نامناسب توزیع را علت اصلی اختلاف چشمگیر قیمت گوشت در دامداری و بازار اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو دام زنده ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است که متاسفانه با اختلاف چند برابری گوشت از دامداری تا بازار توزیع می شود.

گرچه به نظر می رسد که نیازی به واردات گوشت قرمز نیست، چنانچه نیاز باشد برای تنظیم بازار داخل، وارد کنند بهتر است که در راستای حمایت از تولید داخل خرید گوشت داخل به منظور ذخیره سازی انجام شود.

بی توجهی به امر خرید تضمینی دام‌ منجر به کشتار دام های مولد می شود

آقای افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: قیمت کنونی هر کیلو دام زنده ۱۵۰ تا ۱۵۵ هزار تومان در سطح کشور بوده که نسبت به اسفند به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است.

به گفته او، علی رغم فصل تولید و انباشت دام در واحدهای دامداری، واردات گوشت کماکان در حال انجام است که این اقدام غیرضروری است.

صدردادرس ادامه داد: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، دولت در راستای افزایش توان خرید و تامین نقدینگی دامدار به منظور کاهش قیمت تمام شده تولید باید تدابیری اتخاذ کند.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک‌گفت: گرچه آمار دقیقی از مازاد دام کل دامداری های کشور نداریم، اما بنابر آمار اعلامی مرکز آمار، جمعیت دامی همانند سال قبل است.

به گفته او، علی رغم واردات گوشت و ممنوعیت صادرات دام، هنوز بازار گوشت به تعادل نرسیده که این امر نشان می دهد مشکل کار جای دیگری است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: با توجه به خشکسالی شدید در برخی مناطق، بی توجهی مسئولان به امر خرید تضمینی منجر به کشتار بی رویه دام‌های مولد یا قاچاق دام‌ می شود که در نهایت منجر به کمبود دام و افزایش سرسام آور قیمت در نیمه دوم سال می شود و بعد مسئولان مقصر را دامداران می دانند، درحالیکه این طور نیست.

بنابر اذعان بسیاری از دست اندرکاران سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی در خصوص گوشت و میزان انباشت دام آمار اشتباه داد که همین امر منجر به کمبود عرضه دام و برهم زدن نظم بازار می شود.

خودکفایی گوشت در داخل شدنی است

آقای مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: طبق روال همه ساله قیمت دام سبک و سنگین در آستانه عید قربان افزایش یافته به طوریکه نرخ هرکیلو بره به حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته او، با توجه به نرخ کنونی دام زنده، قیمت منطقی هر کیلو گوشت ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار تومان است.

عالی با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم، گفت: بنابر آمار سالانه ۹۸۰ هزار تن تا یک میلیون تن گوشت در داخل مصرف می شود که ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن از این میزان در داخل تامین می شود که با برنامه ریزی مدون امکان خودکفایی در داخل وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ادامه داد: وزارت جهاد به جای واردات گوشت قرمز باید دام زنده وارد کند که پروار آن در داخل انجام شود.

او با بیان اینکه کیفیت گوشت های وارداتی با تولید داخل قابل قیاس نیست، گفت: با توجه به کیفیت بالای تولید داخل همانند سال گذشته پشتیبانی امور دام باید اقدام به خرید و ذخیره سازی از ذخایر داخل کند.

با توجه به افزایش عرضه دام در برابر تقاضا و همچنین مازاد دام روی دست دامدار انتظار می رفت که نوسانی در بازار گوشت قرمز نداشته باشیم که متاسفانه به سبب مشکلات سیستم توزیع، اعمال قیمت های سلیقه ای و سودجویی دلالان اختلاف قیمت به چندبرابر نرخ منطقی از دامداری تا بازار می رسد که این امر نشان می دهد واردات گوشت هم‌ نتوانسته مرهمی برای این موضوع باشد و آرامش بازار تنها نیازمند نظارت همه جانبه دستگاه های متولی است.

۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
کد خبر: 43777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha