قیمت واقعی گوشت قرمز ۴۰۰ هزارتومان است!

دولت برای حفظ ذخایر و تأمین بازار داخلی واردات گوشت گرم و منجمد را همچنان در دستور کار دارد و با وجود مشکلات عدیده در این صنعت تولید داخل نیز در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و نابسامانی بازار این محصول طی ماه‌های اخیر، دولت با سیاستگذاری افزایش تأمین و واردات گوشت سعی در تنظیم بازار این محصول داشته است که تاحدودی موفقیت‌آمیز بوده اما همچنان برخی فروشندگان این محصول را با قیمت‌هایی بیش از ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزارتومان نیز به فروش می‌رسانند که به اعتقاد رئیس شورای تأمین دام کشور قیمت این محصول در محدوده ۴۰۰ هزارتومان باید به دست مصرف کنندگان برسد.
منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی درباره وضعیت تولید و بازار گوشت قرمز، افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم دام زنده به طور متوسط در سراسر کشور بین ۱۷۰ تا ۱۹۵ هزارتومان به فروش می‌رسد که با توجه به نرخ دام زنده باید قیمت این محصول برای گوشت گوسفندی و گوساله با نرخی در محدوده ۴۰۰ هزارتومان عرضه شود.
وی اظهارداشت: با توجه به شرایط فصلی و قیمت دام زنده و گوشت قرمز با رکود در بازار هر دو محصول روبه‌رو هستیم و دام زنده داخلی تقاضای چندانی ندارد اما گوشت به وفور در بازار موجود است و کمبود در این زمینه نداریم.
رئیس شورای تأمین دام کشور تصریح کرد: با توجه به شرایط حاکم بر صنعت دامی کشور دامداری‌ها و پرواربندی‌ها مشکلات تولیدکنندگان زیاد است و هنوز به طور کامل رفع نشده اما با وجود این تولیدکنندگان سعی دارند شرایط تولید داخلی را به حالت اولیه بازگردانند تا تولید تداوم پیدا کند. پوریان گفت: در حال حاضر به دلیل دو نرخی بودن گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در داخل کشور، هنوز قیمت اصلی گوشت داخلی مشخص نشده است اما با وجود این در ایام اربعین حسینی با افزایش آنچنانی قیمت‌ها روبه‌رو نبودیم و بعد از این ایام نیز شاهد ثبات نسبی در دام زنده هستیم و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده با توجه به افزایش عرضه دام زنده قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرد.
وی به رکود در بازار گوشت قرمز نیز اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به سیاست گذاری‌های اخیر در تأمین گوشت قرمز مورد نیاز کشور، گوشت زیادی به خصوص گوشت منجمد در بازار موجود است.
این مقام صنفی درباره اینکه چرا با توجه به حجم واردات قیمت این محصول در بازار کاهش محسوسی نداشته است گفت: برخی فروشندگان به شکل خودسرانه قیمت‌هایی برای عرضه گوشت قرمز در بازار اعلام می‌کنند اما این قیمت‌ها واقعی نیست بلکه نرخ واقعی هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی و گوساله برای مصرف کنندگان باید در محدوده ۴۰۰ هزارتومان باشد و نرخ‌های بیش از این به طور حتم کاذب است.
وی ادامه داد: دولت تلاش دارد روز به روز میزان تأمین و عرضه گوشت گوسفندی و گوساله را از محل واردات افزایش دهد و تا ذخایر کافی در این زمینه داشته باشیم.
پوریان براین باور است که گوشت وارداتی با حجم گسترده در حال تأمین است تا کشور کمبودی در این زمینه نداشته باشد که البته به نسبت تأمین این محصول تقاضا برای آن نیز زیاد است.
وی افزود: اکنون بخش عمده گوشت وارداتی در بخش‌های خاص از جمله مراکز دولتی و درمانی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های بسته‌بندی عرضه می‌شود که بیشتر آن مربوط به استان تهران است اما به برخی استان‌ها تخصیص داده نمی‌شود در حالی که برای تنظیم بازار این محصول باید گوشت گوسفندی و گوساله به طور گسترده و مستمر در بطن بازار عرضه شود تا قیمت‌ها روند کاهشی به خود بگیرد و جلوی گران فروشی برخی گرفته شود
رئیس شورای تأمین دام کشور ادامه داد: در واقع باید گوشت وارداتی به استان‌های سراسر کشور تخصیص یابد تا قیمت واقعی گوشت تولید داخل مشخص شود که همین امر می‌تواند در روند کاهشی قیمت این محصول در بازار اثرگذار باشد در غیراین صورت ما باید همچنان شاهد بالا بودن قیمت گوشت قرمز در بازار باشیم.
این کارشناس صنعت دامی کشور درباره بازار گوشت قرمز در ماه‌های آینده گفت: دولت برای حفظ ذخایر و تأمین بازار داخلی واردات گوشت گرم و منجمد را همچنان در دستور کار دارد و با وجود مشکلات عدیده در این صنعت تولید داخل نیز در حال انجام است بنابراین ما در ماه‌های آینده با مشکلی روبه‌رو نخواهیم شد. وی اظهارداشت: در ماه‌های آینده جمعیت دام داخلی کشور نیز کاهشی نخواهد بود بنابراین کمبودی در گوشت قرمز نخواهیم داشت و کفاف نیاز داخلی را تأمین می‌کند. پوریان گفت: هر ساله در ابتدای مهرماه شرایط تولید دام زنده بهتر از فصل تابستان است بنابراین نگرانی برای تولید جمعیت دامی کشور نداریم.

۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 46872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha