پستونشینی برنج‌های ایرانی/۹۰ درصد برنج‌های امسال فروش نرفته است

در حالیکه کشت برنج در شالیزارهای شمال ۳ ماه دیگر آغاز می‌شود شالیکاران هنوز برنج‌های برداشت شده خود را نفروخته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان برنجکاری شغلی است مشقت بار همراه با رنج‌های فراوان که ماه‌ها کشاورز را در طول سال درگیر خود می‌کند، رنجی‌هایی که با خون و دل کشاورز به بار می‌نشیند و دلال یک شبه تمام مزیت‌هایش را مال خود می‌کند و روز به روز بر پینه‌های دست کشاورزان در مقابل ماشین و خانه‌های لوکس دلالان اضافه می‌شود، رنج‌هایی که هر ساله با فرا رسیدن فصل برداشت و چشیدن طعم شیرین دست‌رنجشان، مدتی به دست فراموشی سپرده می‌شود؛ تا آغازی دوباره.

اما این روزها که همان فصل برداشت و زمان چشیدن طعم خوش دست‌رنج می‌باشد به دلیل استقبال نکردن در خرید و کاهش محسوس قیمت برنج شاهد تلخی کام این قشر از زحمت‌کشانیم، موضوعی که با کاهش ۳۵ درصدی قیمت برنج نسبت به زمان برداشت محصولات و عدم خرید دسترنج‌هایشان با گذشت دو ماه از فصل برداشت زمینه‌ساز تبدیل مزارع یا فروش آن‌ها گردیده است.

رمضانی یکی از شالیکاران بابلی است می‌گوید: محصول کشت اول خود را دو ماه قبل برداشت کردم و کشت دوم هم اکنون برداشت شده است، اما هنوز یک کیلو برنج نفروختم.

او افزود: سه الی چهار ماه دیگر برای آغاز کشت برنج دوباره باید روانه شالیزارها شویم و برای شروع و آماده سازی زمین باید پول داشته باشیم تا هزینه تراکتور و کارگر و سموم کشاورزی را پرداخت کنیم.

محسنی یکی دیگر از کشاورزان بابلی است می‌گوید: وقتی قیمت نهاده‌های کشاورزی در یک سال چند برابر افزایش یافته است، قیمت برنج باید با این هزینه‌های تولید همخوانی داشته باشد.

او می‌گوید: پارسال هر کیلوگرم برنج را در آغاز فصل برداشت ۳۰ هزار تومان از کشاورز خریدند و کمتر از یک ماه بعد قیمت برنج را به ۱۲۰ هزار تومان رساندند.

پستونشینی برنج‌های ایرانی + فیلم
این کشاورز ادامه می‌دهد: امسال هم برخی دلالان با این بهانه که واردات در راه است و قیمت برنج‌های داخلی کاهش خواهد یافت می‌خواهند برنج طارم را ۷۰ هزار تومان بخرند، مگر می‌شود وقتی قیمت همه اجناس بالا رفته است قیمت برنج نسبت به پارسال کاهش داشته باشد.

او به فروش نرفتن برنج را ترفند دلالان دانست و گفت: آن‌ها می‌خواهند با این اقدام کشاورز را مجاب به فروش برنج با نرخی کمتر از پارسال کنند تا خودشان آن را بعدا با قیمت بالاتر بفروشند.

عمو رجب یکی دیگر از کشاورزان بابلی است می‌گوید: مسئولان جهاد کشاورزی در ابتدای فصل کشت با حضور در مزارع کشاورزان را ترغیب به کشت ارقام پرمحصول می‌کردند و کشاورزان هم به این خواسته عمل کردند، اما اکنون هیچ اهمیتی به آینده کشاورزان نمی‌دهند.

او افزود: قیمت برنج‌های پرمحصول ایرانی مانند فجر و ندا تفاوت چندانی با برنج‌های خارجی ندارد، اما دولت بجای اینکه تولید داخل را از کشاورزان بخرد، در پی واردات برنج است.

این شالیکار می‌گوید: چند تن برنج طارم هاشمی دارم و با قیمت هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان هم خریدار ندارد در حالیکه دوماه قبل قیمت همین برنج ۱۱۰ هزارتومان بود.

او با بیان اینکه پارسال کود ۶۹ هزارتومان بود و امسال ۱۵۴ هزار تومان شده است، افزود: آیا نظارت فقط برای برنج‌های داخلی باید باشد و نهاده‌های کشاورزی و هزینه‌های کشت از این قاعده مستنثی هستند؟

جولان برنج های خارجی در سرزمین برنج های داخلی

طاهری رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ورود برنج‌های خارجی یکی از دلایل کاهش قیمت برنج‌های ایرانی است، افزود: مصرف سرانه هر ایرانی بین ۳۶ الی ۴۰ کیلو است یعنی چیزی حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مصرف سالانه برنج در کشور است که حدود ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۲۰۰ تن در کشور تولید می‌شود و دولت کسری آن را با واردات تامین می‌کند.او افزود: بر اساس آمار امسال حدود یک میلیون تن برنج که خیلی بیشتر از کسری است وارد کشور شده است.


طاهری ادامه داد: ده‌ها کامیون برنج خارجی فقط وارد شهر بابل شده است تا بخشی از آن در فروشگاه‌های تعاونی مصرف توزیع شود، آیا ورود برنج‌های خارجی به مرکز تولید برنج هدفی جز ضربه زدن به تولید داخل است؟

پستونشینی برنج‌های ایرانی + فیلم
رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: روزانه بیش از ۲۰ کشاورز برای فروش برنج‌های خود به من مراجعه می‌کنند و می‌خواهند برنج هایشان را بفروشند، اما بازار کاملا راکد است.

او افزود: خرید تضمینی برنج یکی از اقداماتی است که دولت می‌تواند انجام دهد و با این اقدام بخش زیادی از محصولات به فروش می‌رسد و یخ بازار برنج هم آب می‌شود.

۹۰ درصد برنج‌ها فروش نرفته است

قربان زاده رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران شهرستان بابل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ۹۰ درصد برنج کشت اول در شالیکوبی‌ها وجود دارد و فروخته نشده است، گفت: چند ماه از برداشت کشت اول برنج گذشته است، اما تاجران تمایلی به خرید ندارند.

او افزود: در برخی شالیکوبی‌ها آنقدر برنج برای فروش عرضه شده است که جا برای تردد افراد هم وجود ندارد.

قربان زاده ادامه داد: برخی تجار در ابتدای فصل برداشت شروع به خرید کرده بودند، اما با افت یک باره خرید و فروش برنج امروزه در مرز ورشکستگی قرار گرفتند.

رئیس اتحادیه شالیکوبی داران بابل افزود: به نظر می‌رسد برخی‌ها به دنبال کاهش قیمت برنج حتی به قیمت از بین رفتن اقتصاد کشاورزی هستند.

او با بیان اینکه خرید تضمینی برنج‌های پرمحصول یکی از راهکارهای رهایی کشاورزان از انباشت برنج هایشان است، گفت: دولت تا دیر نشده باید فکری به حال کشاورزهای زحمتکش کند، چونکه با ادامه این روند بدون شک شاهد تبدیل مزارع کشاورزی به سایر کاربری‌ها خواهیم بود.

۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 35974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha