پخش زنده جلسه استیضاح وزیر صمت؛ پاسخ فاطمی امین و سخنان نمایندگان مجلس را ببینید + لینک و گزارش لحظه به لحظه

رسیدگی به استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس آغاز شد.ادامه جلسه استیضاح وزیر صمت از ساعت ۱۳ آغاز و از طریق همین پایگاه خبری دوباره پخش زنده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دقایقی پیش رسما آغاز شد.

لینک پخش زنده جلسه استیضاح فاطمی امین وزیر صمت

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت را در این جلسه همراهی می‌کنند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس دیروز از دعوت رئیس‌جمهور برای حضور در این جلسه خبر داده بود اما هم‌اکنون معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه حضور یافته است.

استیضاح فاطمی امین در روزهای اخیر با حرف و حدیث‌ها و حواشی زیادی همراه بود که اصلی‌ترین آن به ادعای یک نماینده مجلس درمورد رشوه خودرویی وزارت صمت در موعد قبلیِ استیضاح برمی‌گردد؛ ادعایی که با اصرار این نماینده و تکذیب دولت و هیات رئیسه مجلس همراه بود.

فاطمی امین استاد وعده‌هاست

در ابتدای بررسی استیضاح وزیر صمت، سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده موافق استیضاح، گفت: امروز استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال نارضایتی مردم از عملکرد این وزارتخانه است. بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یکجانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمی امین دفاع کرد، به شدت گلایه می‌کنم.

نماینده مردم دماوند در مجلس ادامه داد: محور اول استیضاح به خودرو باز می‌گردد براساس گزارشات، کل تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه می‌شود.

وی افزود: فاطمی امین وعده داد تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند اما کل آمار خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا در سال گذشته، ۹۰۱ هزار دستگاه بوده است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد؟ آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

صمت ژنرال می‌خواهد اما فاطمی امین سرجوخه هم نیست

همچنین سید ناصر موسوی لارگانی به عنوان موافق استیضاح فاطمی امین گفت: اگر قرار باشد که همچنان فاطمی امین در مسند وزارت باقی بماند کل دولت را زمین‌گیر می‌کند، کما اینکه اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.

نماینده مردم فلاروجان ادامه داد: من از همان زمان معرفی فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم. بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد؛ آقای فاطمی امین در زمان رای اعتماد قول داد و رای گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد. خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک‌تنه این همه نارضایتی ایجاد کند. این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست.

موسوی لارگانی با اشاره به برنامه‌های وزیر صمت خاطرنشان کرد: همه از گرانی خودرو می‌گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌هاست. آقای فاطمی امین بلایی سر زیرساخت‌ها و چارت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانه‌دار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن می‌رسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است؟

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سال گذشته؛ گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو می‌کنند در حالی که پول را از مردم می‌گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می‌خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد. دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروخته و پول آن را می‌گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده فروشی چه کردید؟

موسوی لارگانی اظهار کرد: آقای فاطمی امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد. بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

فاطمی امین در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است

همچنین الله وردی دهقانی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین گفت: در کشور ۲۹ میلیون خودرو در حال تردد داریم که اگر عمر مفید خودرو را ۷ سال در نظر بگیریم ۲۳ میلیون خودرو فرسوده است، در صورتی که اگر عمر مفید خودرو را به طور متوسط ۱۲ سال در نظر بگیریم باز هم حدود ۱۸ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم.

وی با اشاره به مصرف بنزین در کشور گفت: روزانه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر اگر باشد، مازاد مصرف ما ۶۰ میلیون لیتر معادل ۱۰۰۰ همت می‌شود که نصف بودجه عملیاتی کشور است. پس ما در مصرف بنزین در صنعت و ناوگان فرسوده خودرو در کشور سالانه ۱۰۰۰ همت از منابع ملی و بیت المال را هدر می‌دهیم که فاجعه ملی است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۷۰ درصد آلایندگی‌های کلانشهرها مربوط به خودروها است و همچنین اگر تصادفات جاده و هزینه‌های اورهال کردن آنها را در نظر بگیریم با توجه به تولید حدود ۱ میلیون خودرو در سال چگونه می‌توانیم خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم؟ از زمانی که آقای فاطمی امین وزارت را بر عهده گرفتند قیمت خودرو تاکنون سه برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۳ میلیون تومان به ۳۳۰ میلیون رسیده است که این فاجعه است.

دهقانی همچنین گفت: وزیر در برنامه خودشان گفتند ۱.۵ میلیون خودرو در سال تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، همچنین قول داده بودند قرعه کشی را حذف خواهند کرد که از آن هم خبری نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است، ایشان باید وزیر صنعت باید باشند نه وزیر دو خودروساز.

برای گرانی خودرو یقه چه کسی را بگیریم؟

هاجر چنارانی نیز در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ما در مجلس سوگند یاد کردیم نگهبان دستاوردهای انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی ایران باشیم و در انجام وظایف خود در قبال مردم امانت و تقوا را رعایت کنیم. دیگر نمی‌توانیم در چشم مردم حوزه انتخابیه خود به خاطر گرانی‌ها نگاه کنیم. در جلسه قبلی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا باقی نمانده است.

وی ادامه داد: خدا را شاکرم که وامدار کسی نیستم و به عنوان خادم مردم می‌گویم که از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمی امین توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد. دیگر جای بحثی در خصوص مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن و گرانی‌های افسارگسیخته نمانده است. درخواست دارم با تصمیم درست در مسیر تحقق شعار سال گام برداریم.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: امروز می‌گویند بازار خودرو به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتباطی ندارد. بنده سوال می‌پرسم که برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزاینده‌ای داشته است باید یقه چه کسی را گرفت؟

چنارانی با طرح قبلی استیضاح وزیر صمت، گفت: مجلس شورای اسلامی در شهریور ۱۴۰۱ بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ ۲۰۰۰ نفر منتظر یک مصوبه شورای عالی نظارت هستند که در این ۲۰ ماه یک جلسه هم نداشتند.

وی از وزیر صمت پرسید: ما واردات خودرو را در مجلس قبل تایید کردیم و مجدد در این مجلس به تصویب رسید، اما به کجا رسید؟ آقای فاطمی امین! اگر شما لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای کارکرده داشتید چرا در یک سال گذشته برای ساماندهی این بازار به مجلس شورای اسلامی ارائه نکردید؟ مجلس تصویب کرد به خانواده‌هایی که بالای دو فرزند دارند خودرو داده شود ولی خانواده‌هایی هستند که دارای چهار فرزند هستند و اکنون پنج ماه است که در انتظار دریافت خودرو به سر می‌برند.

فاطمی امین فرصت‌ها را از دست داد

همچنین صدیف بدری به عنوان موافق استیضاح فاطمی امین گفت: «مجلس از ابزار نظارتی استیضاح استفاده می‌کند تا به وزرا هشدار داده که به وعده‌هایشان عمل کند لذا استیضاح تهدیدی برای دولت نیست بلکه زمینه تقویت کابینه را فراهم می‌کند.»

وی ادامه داد: «فاطمی امین در ۲۰ ماه گذشته فرصت‌ها را از دست داد. ما استیضاح کنندگان در تابستان سال ۱۴۰۱ به آقای فاطمی امین سه ماه وقت دادیم بعد از آن در جلسه استیضاح آبان‌ماه سال گذشته باز هم به ایشان رای داده شد که وزیر بماند اما او حتی در وظایف اجرایی‌اش به ویژه در کنترل بازار، کیفیت خودرو و واردات خودرو کاری نکرد و وضعیت مدیریتش باعث تشدید مشکلات شد.»

نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «عملکرد وزیر رشد تورم و کنترل تولید را به دنبال داشت مگر تمام اختیارات شورای سران قوا به وزیر داده نشده بود که براساس ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو به وظایفش بپردازد پس چرا برای واردات خودرو کاری نکرد؟ چرا در زمان بررسی بخش مربوط به واردات خودرو در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیات نظارت مجمع تشخیص فاطمی امین حاضر نشد و از مصوبه مجلس شورای اسلامی دفاع نکرد. نسبت واردات خودرو صورت نگرفت و بعد از مطرح شدن استیضاح یک مرتبه به فکر ارائه لایحه دوفوریتی افتادند.»

بنا به گزارش ایسنا، بدری در ادامه گفت:« در ۲۰ ماه گذشته بی‌برنامه‌ترین بازار کشور مربوط به خودرو بود که مدل‌های مختلفی برای عرضه آن مشاهده شد این تصمیمات متناقض ناشی از اعمال نفوذ است.»

صدیف بدری همچنین گفت: «وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در شرایطی به افزایش تولید خودرو اشاره می‌کند که اثری از ارتقاء کیفیت و ثبات خودرو نیست اصلا وزیر می‌داند که سالانه چقدر مردم به دلیل تصادفات جان خود را از دست داده و یا با جراعات مختلفی روبه‌رو می‌شوند؟ ۱۰ تا ۱۵ درصد از بودجه کشور برای تصادفات هزینه می‌شود. خودروسازان داخلی از کیفیت کم می‌کنند و قطعات بی‌کیفیت از چین می‌آورند. آنها مونتاژکارند تا خودروساز.»

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: «مردم و جامعه انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارند».

نگاه فاطمی امین به مجلس توهین‌آمیز است

روح‌الله حضرت‌پور در موافقت با استیضاح فاطمی امین گفت: استیضاح این وزیر نه از سوی مجلس بلکه از جانب ملت ایران در حال انجام است. این استیضاح، استیضاح باندهای گردن‌کلفت بازار خودرو، استیضاح تولیدکنندگان تابوت‌های مرگ و استیضاح مسببین وضعیت فعلی خودرو است.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی بله قربانگوی کسی نیست. ما نه با نسبت و خویشاوندی وزرا و مسئولین کاری داریم و نه از فشارهای دوستان شما تأثیر می پذیریم. ما نمایندگان امروز وزیری ضد محرومان را استیضاح می‌کنیم که نگاه او و تیمش به مجلس نگاهی توهین‌آمیز است. آقای فاطمی امین به چه جرأتی سخنگوی شما عملا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام می‌کند؟ مگر چه رانتی به نمایندگان داده‌اید و چه کسی از شما چیزی خواسته است؟

وی افزود: امروز همین جا باید اعلام کنید که چه کسی از شما رانت خواسته است؟ چرا آبروی مجلس را بردید؟ اگر شما وزیر مردم هستید چرا باندهای مافیای خودرو هفته‌هاست خود را به آب و آتش می زنند و ده ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.

نماینده مردم ارومیه گفت: فاطمی امین وزیر خودروسازان است، چرا باید خبر استیضاح او قیمت دنا را ۷۰ میلیون پایین بیاورد، در حالی که رشد قیمت خودروها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت. مردم با این استیضاح به آینده امیدوار شدند.

حضرت پور خطاب به فاطمی امین بیان کرد: آقای وزیر شما خرید جهیزیه و لوازم خانگی و تشکیل خانواده را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کردید. شما در طول دوران وزارت خود، داشتن خودرو را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کردید. رانندگان تاکسی و سایر رانندگان با لاستیک‌های پاره و خودروهای فرسوده در حال گذران زندگی هستند. ۸۷ میلیون ایرانی می‌توانند شهادت بدهند که وزارتخانه شما در خصوص تنظیم و نظارت بر بازار چه عملکردی داشته است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: چطور وزارت صمت دولت محرومان با ضعف در نظارت بر بازار معیشت میلیون‌ها ایرانی را به جهنم تبدیل کرده است؟ بازارهای زیرمجموعه وزارت صمت بیشترین تورم را ایجاد کردند. امروز تابوی استیضاح وزیران شکسته خواهد شد و مردم خواهند فهمید مجلس مستقل است و از حقوق آنها کوتاه نخواهد آمد. اگر این فرصت را از دست بدهیم مردم ما را نخواهند بخشید. استیضاح آبان سال گذشته حق بود و اگر اجرا می‌شد امروز وضعیت کشور اینگونه نبود.

امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند

همچنین سیدغنی نظری به عنوان موافق استیضاح فاطمی امین گفت: این‌که رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح حضور پیدا نکرده نشان‌دهنده بی‌توجهی او به این جلسه یا بی‌توجهی به وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

وی ادامه داد: آقای فاطمی امین شخصیتی مومن و متواضع دارد اما بحث ما درمورد کارآمدی است. بنده تاکنون هیچ درخواست غیرقانونی و غیرمردمی از وزارتخانه‌ای نداشتم. استیضاح حق نمایندگان است و به معنای مخالفت با دولت نیست بلکه به دولت کمک می‌کند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: «امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند و مردم بین ناکارآمدی و نظارت مجلس شورای اسلامی انتخابگر هستند. امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام مجلس بوده که ما نماینده دو خودروساز بزرگی هستیم که با جان و مال مردم بازی می‌کنند و یا نماینده ۸۵ میلیون نفر از مردم هستیم.»

نظری ادامه داد: «امروز پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است، افکار عمومی منتظرند که آیا تغییری رخ می‌دهد یا خیر؟ مردم از ما می‌پرسند که ما در قبال این وضعیت چه کرده‌ایم نه فقط وضعیت خودرو که حتی وضعیت لوازم خانگی هم به گونه‌ای شده که ازدواج جوانان با مشکل مواجه است.»

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که مردم شایسته سوار شدن بهترین خودروی دنیا هستند، گفت: «چرا مردم باید گرفتار سایپا و ایران خودرو شوند ما باید مدافع انتخاب مردم باشیم و اجازه ندهیم عده‌ای دنبال منافع خود باشند. استیضاح حق نمایندگان است که ما به نمایندگی از مردم دنبال می‌کنیم. سوال این است که مردم از وضعیت فعلی راضی هستند؟»

وی با بیان این‌که چرا باید مصوبه مجلس شورای اسلامی در واردات خودرو زمین بماند و مجمع تشخیص جلوی آن را بگیرد، گفت: «این‌که در آستانه استیضاح لایحه دو فوریتی برای واردات خودرو ارائه می‌شود توهین به مجلس شورای اسلامی است. اگر استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رای نیاورد مردم می‌گویند که ما مدافع دولت و نه ملت هستیم. مردم بدانند که نمایندگان پشتیبان آنها هستند.»

نظری همچنین با انتقاد از افزایش قیمت فولاد ادامه داد:« مردم از وضعیت بازار راضی نیستند، امروز مجلس شورای اسلامی قاطعیت خود را نشان می‌دهد».

مابه‌التفاوت قیمت خودرو به جیب کدام نانجیبی می‌رود؟

سارا فلاحی در موافقت با استیضاح فاطمی امین گفت: امروز نوبت ماست که حافظان این مرز و بوم باشیم که ستون‌های ثروت آن در خون شهیدان و در راهبری‌های ولایی است. فلسفه استیضاح کمک به دولت بوده برای این‌که گلوگاه حساس آن از مدیران ناکارآمد پاک شود.

وی افزود: هرچند در فصل استیضاح، مجلس مورد آماج حملات قرار می‌گیرد، اما اینها باعث نمی‌شود که ما از انجام وظیفه خود عقب‌نشینی کنیم. امروز مردم منتظر هستند تا ببینند مجلس شورای اسلامی تصمیم تاریخی خود را بگیرد. کسانی که بانیان وضعیت موجود در عرصه خودروسازی هستند باید پای میز محاکمه پاسخگو باشند.

فلاحی با اشاره به گرانی قیمت خودرو، گفت: اگر قیمت برخی از خودروهای داخلی را با دلار ۵۰ هزار تومانی نیز حساب کنیم کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. سوال بنده این است که مابه‌التفاوت این قیمت با قیمت‌های بازار به جیب کدام نانجیبی می‌رود؟

وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید تولید ملی را ۴۰ درصد افزایش داده‌اند بنده می‌گویم چه کسی به شما اجازه داد ۴۰ درصد به قاتلان مردم اضافه کنید. شما از تولید ملی صحبت می‌کنید این چه تولید ملی است که هرگاه دشمن فیتیله تحریم‌ها را بالا می‌برد بازار از هم می‌پاشد؟

نماینده مردم ایلام با بیان اینکه تولید ملی ما تسلیحات نظامی است که در حصار تحریم‌ها، زمین، آسمان و دریا را از دشمن گرفته است نه خودروی بی‌کیفیتی که به قاتل مردم تبدیل شده است، گفت: شما از امتیازگیری نمایندگان صحبت کردید چگونه اجازه دادید سرمایه اجتماعی را فدا کنید و به هیچ جا پاسخگو نباشید. امروز صرفا استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت نیست بلکه استیضاح همه افرادی است که از وزیران ناکارآمد حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون صنایع با حضور فاطمی امین گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع اعلام کرد که بنده یکی از ۲۰۰۰ نفر تصمیم‌گیر در حوزه خودرو هستم، بنده می‌گویم شما که کاره‌ای نیستید چرا به صندلی قدرت تکیه زده‌اید؟ اجازه دهید مدیران کارآمد روی این صندلی بنشینند. ما مدیرانی می‌خواهیم که با بانیان وضع موجود مقابله کنند. ما کسانی را می‌خواهیم که بازار آشفته را ساماندهی کنند.

فلاحی ادامه داد: همراهی ما با دولت تا جایی است که مدیران کارآمد روی کار باشند. باید شرایطی ایجاد کنیم که مردم بپذیرند که ما مخالف آشفتگی بازار خودرو بوده و در مقابل مافیا قرار می‌گیریم. ما مدیرانی نیاز داریم که با مافیای خودرو برخورد کنند. این وهن جمهوری اسلامی است که با تمام قدرت که دشمنان خود را زمین‌گیر کرده است مافیای خودرو نفس آن را تنگ کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه امروز وضعیت بازار خودرو یکی از نمادهای تقلیل یا افزایش سرمایه اجتماعی است، گفت: ما بحث شخصی با کسی نداریم با کسی هم خُرده بُرده نداریم، امروز چشم مردم به مجلس است. ما باید حافظان امنیت و آرامش کشور باشیم.

وس افزود: بازار خودرو به یکی از عوامل انهدام سرمایه اجتماعی تبدیل شده است. از رئیس جمهور می‌خواهیم با مجلس شورای اسلامی همراهی کند و این حق را به مجلس بدهد تا به دولت کمک کند تا مدیرانی توانمند و کارآمد روی کار بیایند.

قانون تصویب می‌کنیم اما وزیر آیین‌نامه‌اش را تهیه نمی‌کند

احد آزادی‌خواه در موافقت با استیضاح فاطمی امین، از عدم ارائه آیین‌نامه‌های مربوطه توسط وزیر صمت به مجلس،‌ انتقاد کرد و گفت: طبق نامه‌ای که معاونت نظارت مجلس خطاب به فاطمی امین سه روز پیش تنظیم کرده است، پژمان پشمچی‌زاده خطاب به وزیر صمت گفته برابر قوانینی که مجلس تا الان تصویب کرده، موظف بودید ۱۹ فقره آئین‌نامه اجرایی در موعد مقرر تهیه کنید که تهیه نکردید.

وی افزود: ما نمایندگان در مجلس جان می‌کنیم و قانون تصویب می‌کنیم اما وزیر آیین نامه‌اش را تهیه نمی‌کند و من نماینده باید جواب مردم را بدهم. قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون جهش تولید مسکن، قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون جهش تولید دانش بنیان، ساماندهی صنعت خودرو و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور قانون هستند که وزیر باید آیین نامه اجرایی را به تصویب برسانند که ۱۱ فقره از آن اجرا نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به محورهای استیضاح وزیر صمت گفت: ما سه محور در استیضاح ایشان در نظر گرفتیم که ایشان در روز رأی اعتماد متعهد شدند بر بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مدیریت داشته باشند، اما ۶۸ درصد تورم در این حوزه داشته‌ایم.

نماینده مردم ملایر خطاب به نمایندگان مجلس گفت: با این اوضاع نمایندگان مجلس نمی‌توانند در حوزه‌های انتخابیه پاسخگو باشند. در حوزه راهبردها وزیر صمت موظف شد اصلاح ساختار تولید و تجارت با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان را انجام دهد که هنوز آیین نامه آن را ارائه نکرده‌اند. همچنین در حوزه تنظیم بازار شما متعهد شدید مواد اولیه را تأمین کنید تا نیاز کشور برآورده شود، در صورتی که اینگونه نبوده است.

آزادی‌خواه با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان «رشد تولید و مهار تورم»،‌ اظهار کرد:‌ ما مانع تولید داشته‌ایم و این شعار اجرایی نشده است. در حوزه پشتیباتی و جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت واحدهای تولیدی، شما ۴۲ واحد سلولزی را که خودتان تأییدیه داده و نیاز کشور را برآورده می کند به چه توجیهی مواد وارد کردید و حال کارخانه تعطیل شده است. به معاونین شما که می‌گوییم، می‌گویند سنگ اندازی کرده اند.

وی ضمن اشاره به اینکه فاطمی امین فرد پاکدستی هستند، افزود: اما توان مدیریتی وزیر صمت و تیم ایشان ضعیف است. امروز روز استیضاح فاطمی امین نیست بلکه شب اول قبر من نماینده مردم است. ما مدیون مردم و بدهکار مردم هستیم.

فاطمی امین: آلوده به فساد نشده‌ام

در ادامه این جلسه، سیدرضا فاطمی امین - وزیر صمت - در دفاع از خود بیان کرد: امروز زمان همدلی و هم‌افزایی دولت مردمی و مجلس انقلابی است، چراکه مساله امروز، مساله کشور است. ما فرصت نداریم که درگیر حاشیه‌ها شویم. ما اجازه نداریم که درگیر خودمان شویم. ما باید به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها باشیم. باید به فکر معیشت مردم باشیم و این امر نیاز به همدلی و هم‌افزایی دارد.

وی با اشاره به ادعای رشوه خودرویی به نمایندگان مجلس گفت: در روزهای اخیر یک اتهام کذب منتشر شد که مردم هم متضرر شدند؛ اتهامی که نه در شأن دولت مردمی بود و نه در شأن مجلس انقلابی است. صرفا کذب محض بود. در چند روز گذشته بنده هرجا رفتم احساس کردم نگاه سنگینی به بنده است. شما هم همین‌طور بودید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه چرا باید با آبروی افراد اینگونه بازی شود، گفت: این آبروریزی‌ها ذخیره قبر و قیامت می‌شود. این اتهام ضربه به مجلس شورای اسلامی و دولت و اعتماد عمومی است. ملت ایران فاطمی امین به عنوان خادم شما آلوده به فساد نشده است. نمایندگان شما در مجلس آلوده به فساد نیستند.

وی خطاب به احمد علیرضابیگی گفت: آقای علیرضابیگی از شما می‌خواهم اکنون بلند شوید و بگویید یک خودرو داده شده است و نه ۷۰ خودرو. چرا مجلس شورای اسلامی و دولت تخریب می‌شود؟ چرا برای کشور هزینه ایجاد می‌کنید؟ چرا باید مجلس انقلابی که ضد فساد است به چنین فسادی متهم شود؟ آیا این جنگ روانی نیست؟

فاطمی امین با بیان اینکه بنده از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ پرسیدم و ایشان به بنده گفتم در اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ قبل از تشکیل دولت مردمی یک رابطه‌ای بین یکی از واحدهای مجلس و یک شرکت خودروساز خصوصی که متخلف بوده و اکنون در سازمان تعزیرات پرونده دارد شکل می‌گیرد، گفت: آقای پژمانفر گفتند اتفاقی افتاد و برای دو روز در تابلوی رفاهی مجلس شورای اسلامی شرایطی برای دریافت خودرو درج شد اما هیات رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی بلافاصله به این موضوع ورود کرد و جلوی این کار را گرفت. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ بوده را به این استیضاح ربط می‌دهید استیضاح حق مجلس است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استیضاح حق مجلس شورای اسلامی است، من در اینجا به سوال‌های شما پاسخ می‌دهم اما این روزها تیتر می‌زنند که لابی‌های آمریکایی فاطمی امین؛ این تیترها را چه کسانی می‌زنند؟ چه کسانی پول خرج می‌کنند؟ و منافع چه کسانی به خطر افتاده است که می‌گویند تیغ و گیوتین استیضاح، مگر اینجا قتلگاه است؟ شما سوال‌هایی می‌پرسید و من هم پاسخ می‌دهم من در مقام اجرا هستم و شما هم در مقام نظارت.

وی افزود: اگر پاسخ‌های من منطقی بود که رای می‌گیرم و اگر منطقی نبود کار را به سرباز بعدی می‌سپارم پس دیگر دو قطبی سازی چه معنایی دارد.

فاطمی امین پاکدست است

در ادامه، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «ابتدا یک گلایه از هیات رئیسه مجلس دارم؛ استیضاح وزیر در کمتر از شش ماه یک پدیده جدید برای مجلس یازدهم است. در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی هیچ وزیری در کمتر از شش ماه دو بار استیضاح نشده است. گلایه از این جهت است که اگر نوبتی هم بود این بار نوبت استیضاح فرد دیگری بود. چرا آنچنان عمل کردیم که از کنار دیگران رد شده و در شرایطی که تنها دو ماه از استیضاح قبلی وزیر نگذشته بود مجدد به سراغ استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رفتیم. چرا به خاطر برخی مسائل که نمی‌گویم مجدد مجلس را به چالش اینچینی کشیدیم.»

او ادامه داد: «بنده به موافق اول استیضاح عرض می‌کنم که شما با بنده در مجلس هفتم همکار بودید، در آن دوره مجلس هفتم انقلابی بود و دولت وقت دولت اصلاحات. در شورای مرکزی توافق شد که تنها استیضاح یک وزیر مطرح شود. حال بنده می‌پرسم که چرا با دولت اصلاحات این چنین برخورد شد و ما با دولت انقلابی اینگونه رفتار می‌کنیم؟ مگر آقای رئیسی را ما با ۲۴۰ امضاء دعوت نکردیم که در انتخابات شرکت کنند. مگر مردمی که به آقای رئیسی رای دادند همان مردمی نیستند که به مجلس انقلابی رای دادند ما در یک کشتی نشسته‌ایم موفقیت دولت موفقیت مجلس شورای اسلامی است و موفقیت مجلس موفقیت دولت به شمار می‌رود.»

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: «استیضاح باید برای حل مشکلات مردم باشد. اگر وزیری پاک‌دست نباشد یا کم کاری کند و یا شاخص‌های حوزه وزارت نشان دهد که عملکرد موفقی نداشته باید با استیضاح کنار برود. در خصوص آقای فاطمی امین حتی استیضاح کنندگان به پاک‌دستی وزیر اعتقاد دارند و تردیدی در آن نیست. از طرف دیگر هم استیضاح‌کنندگان و هم مخالفان استیضاح باور دارند که آقای فاطمی امین فرد پاک‌دستی است.»

میرتاج‌الدینی تاکید کرد: «انتظار داشتیم هیات رئیسه و هیات نظارت مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای را که در خصوص اتهام دادن خودرو به نمایندگان صادر شده است را در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت کنند. بنده به صداوسیما که به همه نمایندگان پیام داده و پرسیده که آیا خودرو گرفته‌اید از همین جا می‌گویم که هیچ یک از نمایندگان برای پس گرفتن امضای خود از استیضاح خودرو نگرفته‌اند و دولت نیز خودرویی اعطا نکرده است. هم ساحت دولت و هم ساحت مجلس از این اتهام پاک است.»

او همچنین گفت: «وزیری که تا آخرین وقت کاری در دفتر خود حضور دارند، وزیر پرکاری است. شاخص‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز نشان می‌دهد که عملکرد وزیر قابل قبول است. تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه گذشته ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. تولیدات پتروشیمی ۸ درصد افزایش یافته است اما آیا همه مشکلات این بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت باز می‌گردد؟ تورم و گرانی وجود دارد ما هم آن را قبول داریم اما باید ریشه آن را پیدا کنیم. سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت کمتر از سایر بخش‌ها است. آیا نوسانات ارزی و تحریم‌های خارجی و خود تحریمی‌ها تاثیری بر قیمت خودرو ندارد؟»

خودرو پاشنه آشیل وزارت صمت شده است

همچنین سیدجلیل میرمحمدی در مخالفت با استیضاح فاطمی امین گفت: امروز در جلسه استیضاح وزیر صمت گفته شده که آمارهای دولت در زمینه تولید، صادرات، معدن و خودرو همگی غلط است. همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، مگر بین ما و دولتی تفاوتی است؟ کدام شرع مقدس به ما اجازه داده است تا بدون استناد، دستاوردهای نظام را زیر سوال ببریم؟ دشمن تا این حد علیه ما در رسانه‌های خود کار می‌کند و بعد ما بیاییم و از تریبون مجلس دستاوردهای نظام را زیر سوال ببریم؟

نماینده مردم میبد با اشاره به ادعای نماینده مردم تبریز درباره رشوه خودرویی وزیر صمت گفت: چند روز پیش گفته شد ۷۵ خودرو در جریان استیضاح قبلی وزیر صمت به نمایندگان داده شده است. پدرت خوب، مادرت خوب، با این حرف‌ها چه کسی را می زنید؟ دارید همه نظام را متهم به فساد می‌کنید؟ رئیس مجلس شورای اسلامی، هیأت رئیسه مجلس، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همگی این موضوع را تکذیب کردند اما چند روز بعد یک نماینده دیگری باز هم این ادعا را تکرار کرد. با این حرف‌ها از مجلس انقلابی چه چیزی باقی می‌ماند؟ بنده به پاکدستی بسیاری از نمایندگان شهادت می‌دهم و حق رئیس مجلس جهادی و نمایندگان مجلس این حرف‌هایی که می‌زنند نیست.

وی با اشاره به ارسال پیامک برای نمایندگان درباره خودروهای شاسی بلند گفت: سال آخر مجلس است و ما باید بدون حاشیه کارها را پیش ببریم. مجلس انقلابی و دولت مردمی باید دست در دست هم کار کنند و نباید به مردم آدرس غلط دهیم. با وجود آنکه ماجرای دریافت خودروی شاسی بلند تکذیب شد اما ببینید در فضای مجازی چه می‌گویند یا آنکه در پیامک به نمایندگان می‌گویند خودرویی که گرفته‌اید چه رنگی است.

میرمحمدی افزود: در جلسه استیضاح وزیر گفته می‌شود قرار است با عزل وزیر صمت، یخچال، فریزر و خودرو ارزان شود! این چه حرفی است که مطرح می‌شود؟ آیا فاطمی امین با مدیریت خود، خودرو، لوازم خانگی و معدن را به این وضع رسانده است؟ ما باید منطقی حرف بزنیم. خودرو پاشنه آشیل وزارت صمت شده است اما چقدر حوزه خودرو دست وزیر صمت است؟ متأسفانه در سال‌های گذشته یکی از بی ثبات ترین وزارتخانه‌های کشور، وزارت صمت بوده و ساده‌ترین راهکار رفع مشکلات هم استیضاح وزرای صمت بوده است. تغییرات متعدد وزارت صمت باعث بی ثباتی شده است و اگر امروز هم وزیر صمت استیضاح شود، دولت تا چند وقت سرپرست برای این وزارتخانه تعیین می‌کند و چه تضمینی است که دولت فردی قوی‌تر، موفق تر و پاکدست تر از فاطمی امین را جایگزین وی کند.

نماینده مردم میبد گفت: دولت سیزدهم و رئیس جمهور مشهور به فسادستیزی هستند و نباید به این دولت تهمت زد، استیضاح حق مسلم نمایندگان است اما قطعاً با استیضاح، مشکلات مزمن کشور حل نخواهد شد.

ابراهیم رییسی مجلس شورای اسلامی

دفاع رئیسی از فاطمی امین

بر اساس این گزارش، در ادامه این جلسه سید ابراهیم رئیسی در دفاع از عملکرد سیدرضا فاطمی امین اظهار کرد: با فضایی که بعد از فرمایش رهبری درباره همکاری قوا بوجود آمد ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح، تذکر یا سوال جلوه اختلاف تلقی شود اما تلقی من به هیچ عنوان این نیست که استیضاح یا سوال جلوه اختلاف است. حتی من از کسانی که احساس مسئولیت کرده و نسبت به یک مساله و دغدغه مردم استیضاح کردند، تشکر و تقدیر می‌کنم. تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به خاطر مسائل حوزه‌های انتخابیه و مردم، مسائلی را در مجلس بیان می‌کنند که مسئولان باید توضیح دهند و داوری با نمایندگان و مردم است.

رئیس‌جمهور با اشاره به وزارت صمت در دولت روحانی گفت: شما می‌دانید از سال ۹۶ مدیران مختلفی در وزارت صمت جابه‌جا شدند و ۶ وزیر و سرپرست جابه‌جا شدند و ثبات در وزارتخانه موضوع مهمی است که به تولیدکننده، معدن و تجارت پیام دارد که ثبات موجب تصمیم‌گیری های باثبات خواهد شد. وزیر با پشتوانه مجلس و دولت سر کار آمد. در ابتدای کار وزیر، یکبار استیضاح مطرح شد که وزیر تازه مسئولیت گرفته بود. مدت‌ها بحث بود که وزارت صمت مورد سوال است تا استیضاح مطرح شد و نهایتا رای اعتماد مجدد به وزیر داده شد.

تاکید رئیسی بر «پاکدست» بودن وزیر صمت

رئیسی افزود: ما با مجلس اتفاق نظر داریم. حتی کسانی که درباره وزیر سوال دارند، به پاکدستی و ضد فساد و ضدرانت خوار بودن و ضد روابط ناسالم وزیر اشاره دارند و ما هم خلاف این ندیدیم که وزیر نسبت به فساد و رانت‌خواری و مافیا حساس نباشد. در خودرو که قیمت بالایی دارد، طبیعی است که مافیا در آن بیشتر شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و بانک مرکزی و مرکز آمار و گزارش وزرات صمت در حوزه تولید و معدن، سرمایه گذاری همه شاخص ها نشان رشد دارد، خاطر نشان کرد: رشد در تولید خیلی مهم است. کاری که در معدن شده بی نظیر است. وزارت صمت همواره تزلزل داشته چون همیشه مسائلی نسبت به این وزارتخانه مطرح است. شما نمایندگان شاخص های رشد تولید، تجارت را ببینید. تجارت منطقه نسبت به قبل افزایش داشته است. افزایش ۴۰-۵۰ درصدی رشد تجارت منطقه‌ای داشته‌ایم.

خودروسازی کشور به تحول نیاز دارد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وضعیت خودروسازی در کشور به تحول نیاز دارد و یک مشکل مزمن است و باید کار و تلاش شود، گفت: در مشکل خودروسازی و تعیین تکلیف دو شرکت خودروساز چقدر سهام مربوط به دولت است و چقدر واگذاری انجام شده است. این‌ها قابل پیگیری است. در بازدید از شرکت خودروسازی هشت بند اعلام کردم و قابل پیگیری است که چقدر انجام شده است.

وی افزود: وزارت صمت بخش های مختلف دارد. آیا وزیر صرفا باید با خودرو مورد قضاوت قرار گیرد؟ وضعیت خودرو هم کیفا و هم کما مورد تاکید دولت و مجلس است. باید عدد خودرو تولیدی بیشتر و کیفیت آن بهتر شود. آیا به نقطه کماا رسیدیم؟ حتما نه اما گام‌هایی جدی که در این جهت برداشته شده تا خودرو باکیفیت به میدان آید. ما در میانه راه هستیم و حتما باید کار جدی در خودرو انجام شود.

باید با مافیای خودرو برخورد شود

وی با اشاره به مافیای خودرو گفت: باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده‌های آنها در حال بررسی است و از هیچ موردی چشم پوشی نشده است. اولین مدعی در این زمینه دولت است. هر نقطه‌ای در مدیریت ببینیم که فساد و روابط ناسالم وجود دارد و ناکارآمدی وجود دارد، قبل از هر کس ما مدعی می‌شویم و حتما برخورد می‌کنیم. دولت قبل از هر بخشی مدعی برخورد با فساد و ناکارآمدی است. این برنامه دولت است.

رئیسی با اشاره به روند ارائه لایحه تشکیل سازمان یا وزارت بازرگانی از سوی دولت به مجلس، تاکید کرد: ما به محض اینکه مجلس موافقت کند هم موافق تشکیل وزارتخانه هستیم و هم با تشکیل سازمان مخالفتی نداشته‌ایم چرا که می‌خواهیم به وضعیت بازار سامان داده شود.

وی خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: مسائل کشور و مسائل پیش پای مردم مسئله ما و شماست که باید دنبال پیگیری و اقدام لازم برای آن باشیم. دولت در همه حوزه‌ها کارها را دنبال می‌کند و این بنای دولت است که هیچ گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی قابل تحمل نباشد به خصوص اگر موضوع فساد و مافیا در میان باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به خصوصیات شخصی وزیر صمت، گفت: آقای وزیر هم در خصوصیات شخصی انسانی ضدفساد هستند و هم در حوزه کاری به پیشبرد امور توجه دارد و هم سابقه نه گفتن به جریان‌های فساد را داشته است. پس اگر ضعف‌هایی هم وجود دارد باید قوت‌ها را هم در کنارش دید. ما به محض اینکه ضعف را ببینیم دنبال رفع آن هم هستیم.

جدالی که به عذرخواهی فاطمی امین کشید

به گزارش اکوایران، در پی بخش‌هایی از صحبت‌های فاطمی امین درمورد ماجرای برخورد با معاونش که خطاب به یک نماینده مجلس - احد آزادی‌خواه - بیان شده بود، در ابتدای جلسه بعدازظهر این نماینده مجلی در تذکری با استناد به ماده 75 آیین‌نامه داخلی بیان کرد: «بنده از خودم در قبال تهمت ناروایی که وزیر صمت در دفاعیات خود به بنده وارد کردند دفاع می‌کنم. وزیر گفتند که بنده در شعبه ۲۷ جنایی دادسرا حاضر شدم به ایشان می‌گویم آقای فاطمی امین هر کس به شما آدرس داده اشتباه کرده است. یک هیات حقیقت‌یاب تشکیل شود رئیس شعبه ۲۷ جنایی نیز مشخص است بروند ببینند آیا آزادی‌خواه تلفنی با این شعبه داشته یا در این شعبه حضور پیدا کرده است یا خیر. سندی در این حوزه وجود ندارد آقای فاطمی امین باید عذرخواهی کند.»

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه در بحث شرکتی که فرمودند در تعزیرات هیچ پرونده‌ای ندارد ولی ایشان گفتند در تعزیرات حکومتی این شرکت دارای محکومیت است، گفت: «آقای فاطمی امین این صندلی وزارت اینقدر ارزش ندارد که تهمت وارد کنید. آقای فاطمی امین از مافیا صحبت کردند انتظار می‌رود شفاف بگویند که مافیا چه کسی است. بنده از کارگران در آن شرکت دفاع کردم. فرافکنی و بی‌حرمتی به نماینده مجلس شورای اسلامی نباید صورت گیرد.»

آزادی‌خواه افزود: «آیا شما مقام قضایی هستید که به سادگی تصمیم می‌گیرید؟ بنده برای شما احترام قائل هستم. تقاضا دارم استیضاح را به حاشیه نبرید. بگذارید کار نظام‌مند انجام شود. ان‌شاءالله انتظار می‌رود با رای نمایندگان وزارت صمت نجات پیدا کند و صنعت نفس بکشد. آقای فاطمی امین در مسند دیگری مشغول شوند.»

در ادامه و زمانی که فاطمی امین برای بار دوم پشت تریبون مجلس رفت تا آخرین دفاعیات خود را بیان کند، از نماینده مردم ملایر عذرخواهی کرد.

تکمیلی:

وکلای ملت امروز با ۱۶۲رای موافق،۱۰۲ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و ۶ رای باطله با این استیضاح موافقت کردند و بدین ترتیب فاطمی امین با وزارت صمت خداحافظی کرد.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
کد خبر: 42005

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha