کاهش نقش دلار در تجارت با کشورهای همسایه چه اهمیتی دارد؟

اصغر بالسینی کارشناس امور بانکی گفت: پیگیری موضوع دلار زدایی و کاهش نقش دلار در معاملات پولی و تجاری با کشورهای دیگر برای ما مسئله کلیدی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اصغر بالسینی کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با گسترش انتقادات نسبت به استیلای دلار در مبادلات و تجارت بین المللی خصوصا در دهه‌های اخیر اشکال مختلفی از چندجانبه گرایی به ویژه در حوزه‌های تجارت، پولی و مالی شکل گرفته است که هدف آن در مناطق مختلف این است که از زیان‌هایی که استیلای دلار در معاملات بین المللی به دنبال دارد کاسته شود و به کارایی بیشتر تجارت در کشورهای مختلف کمک شود.

او در ادامه افزود: در طی دهه‌های اخیر شکل‌های مختلفی این روابط به خود گرفته است به طور مثال شکل گیری و تاسیس یورو به عنوان پول واحد اروپایی یکی از همین مصادیق بود در سال‌های اخیر نیز با قدرت گرفتن اقتصاد چین و هند استفاده از یوان و روپیه نیز در حال گسترش است و خود این کشورها نیز با شکل دادن به پیمان‌های مختلف تجاری و پولی به دنبال بالا بردن سهم این ارزها در تجارت و اقتصاد بین الملل هستند.

به گفته این کارشناس، این مسئله برای اقتصادی مانند کشور ما که در دهه‌های اخیر با تحریم‌های بسیار سخت مواجه بوده و عملا استفاده از دلار هزینه‌های بسیاری را برای اقتصاد ایران به دنبال داشته است حائز اهمیت است بنابر این پیگیری موضوع دلار زدایی و کاهش نقش دلار در معاملات پولی و تجاری با کشورهای دیگر برای کشور ما مسئله کلیدی است.

چه راهکارهایی برای کاهش نقش دلار در روابط تجاری ما با کشورهای همسایه وجود دارد؟

او می‌گوید: در چنین فضایی راهکارهای مختلفی وجود دارد بر اساس آخرین آماری که سازمان توسعه و تجارت منتشر کرده است حجم تجارت خارجی ما با ۱۵ کشور همسایه در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۳ میلیارد دلار بوده است این یعنی این که بخش مهمی از تجارت خارجی ما با کشورهای همسایه است زمانی که ما با کشورهای همسایه در حال مراودات تجاری هستیم و همزمان به سبب تحریم‌ها با مشکل نقل و انتقال پولی به ویژه در زمینه دلار مواجه هستیم طبیعی است که به سمت روش‌های مختلف برای حذف دلار از این معاملات برویم.

او افزود: یکی از راهکارها این است که با کشورهایی که دارای تجارت هستیم یا با ارزهای خود آنها به سمت تجارت رویم یا این که با کشورهای همسایه استفاده از ارزهای بین المللی دیگری را مانند روپیه یا یورو پیگیری کنیم موضوع دیگر این است که وقتی پیمان‌های منطقه‌ای بین ایران و کشورهای همسایه در حوزه تجارت وجود دارد چرا واحد پولی مشترک بین این کشورها به وجود نیاید؟ که شکل گیری آن می‌تواند در مسئله دلار زدایی موثر باشد. مثلا سال هاست اکومانی یا پول مشترک کشورهای اکو مطرح شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

بالسینی بیان کرد: ضمن این که مبادلات پایاپای بین ایران و کشورهای همسایه می‌تواند در دلار زدایی کمک کننده باشد.

او گفت: طبیعی است که وقتی به طور کلی در شرایط تحریم قرار داریم و اساسا استفاده از دلار در اقتصاد ایران نیز امکان ناپذیر شده و اگر امکان داشته باشد هم هزینه متعددی را به کشور تحمیل می‌کند به سمت پیمان‌های پولی منطقی و کاهش اثرات دلار در تجارت خود برویم.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 41879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha