نخستین جشنواره ملی شعر «قصه عشاق»  با محوریت شهید فخری زاده برگزار می‌شود

اولین جشنواره کشوری شعر قصه عشاق توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری بنیاد شهید و جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از شهرقشنگ آنلاین نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی شعر «قصه عشاق» با محوریت بزرگداشت شهید محسن فخری‌زاده از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه (ششم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

اولین جشنواره کشوری شعر قصه عشاق توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری بنیاد شهید و جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

دبیر این جشنواره گفت: این جشنواره مابین دانشجویان، اعضا هیأت علمی و کارکنان دانشگاه سراسر کشور برگزار می‌شود که در دو موضوع شعر آزاد و شعر مقاومت و پایداری پذیرای آثار علاقه‌مندان خواهد بود.

دبیر جشنواره شعر قصه عشاق در گفتگویی با مهر گفت: اولین جشنواره ملی شعر قصه عشاق توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جهاد دانشگاهی، بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس همچنین معاونت فرهنگی وزارت ارشاد همچنین و نهاد مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره بین دانشجویان، اساتید هیئت علمی و کارکنان تمام دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود افزود: این جشنواره یک جشنواره تخصصی در حوزه شعر است که در دو قالب کلاسیک، ترانه‌ها و شعرهای سپید و نو برگزار می‌شود. دبیر جشنواره شعر قصه عشاق گفت: آثار تار تاریخ ۲۲ اردیبهشت ما از طریق پیوند https://jdsbm.ac.ir/gheseye-oshagh/ قابل دریافت است و در سوم خردادماه اختتامیه این جشنواره برگزار می‌شود.

وی افزود: این دوره از جشنواره در سه موضوع کلی شعر آزاد و شعر با محوریت ایثار و فداکاری برگزار شده و مزین به نام شهید فخری زاده است؛ همچنین از آنجایی که این جشنواره در سطح ملی برگزار می‌شود با سایر جشنواره‌ها تفاوت دارد و دانشجویان دانشگاه‌های عمومی، وزارت بهداشت و کارکنان دانشگاهی می‌توانند در آن شرکت کنند.

وی افزود: گروه داوری این جشنواره در سه مرحله به ارزیابی آثار می‌پردازند و به روز بودن اشعار، رعایت اصول و معیارهای فنی شعر خوب در کنار غیر تکراری بودن شعرها از معیارهای ارزیابی هستند که توسط گروه داوری دنبال می‌شوند.

دبیر جشنواره شعر قصه عشاق گفت: در حال حاضر در سه مرحله داوری انجام می‌شود. در مرحله اول پالایش و داوری اولیه اشعار توسط دانشجویانی که برندگان دوره‌های قبلی جشنواره بودند انجام می‌شود که در نوع خود کار متفاوتی است. در مرحله دوم نیز گروه درون دانشگاهی به ارزیابی آثار می‌پردازند و در مرحله سوم که منتخب آثار به کمتر از ۱۰۰ اثر برسد از اساتید این حوزه برای داوری بهره مند هستیم.

وی با اشاره به حضور علی داوودی، رضا عبداللهی و سعید بیابانکی به عنوان هیئت داوران این جشنواره افزود: در هر دو دوره آزاد و ایثار و مقاومت در هر سه گروه از شرکت کنندگان برگزیدگانی را داریم که برای ۱۲ نفر اول سفر زیارتی به مشهد مقدس به همراه دیپلم افتخار و سیمرغ جشنواره به عنوان جایزه در نظر گرفته شده است و برای نفرات دوم و سوم هم جوایز نقدی خوبی در نظر گرفته شده است.

دبیر جشنواره شعر قصه عشاق گفت: شورای سیاست گذاری جشنواره متشکل از پنج نفر از جمله حجت الاسلام خلیلی، رئیس نهاد نمایندگی دانشگاه شهید بهشتی؛ حمزه زاده رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی، اسماعیلی معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی و حسین نظری به عنوان رئیس سازمان دانشجویان حضور دارند.

وی در پاسخ به این سوال که در خلل برگزاری جشنواره کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود یا خیر افزود: ما عمدتاً کارگاه‌های فعالی در دانشگاه‌ها داریم مثلاً در دانشگاه علوم پزشکی کارگاه شعر شب‌های پروانه‌ای را داریم که سال‌ها در حال کار است، عمدتاً در دانشگاه‌ها کارگاه‌های شعر و ترانه فعال هستند و معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها این کار را انجام می‌دهند و خروجی بسیار خوبی دارند چراکه از لحاظ آثار از حداقل‌های عیار شعر و داستان بهره مند هستند اما در خلل برگزاری جشنواره کارگاهی برگزار نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه بعد از برگزاری جشنواره کتابی از اشعار و آثار جشنواره خواهیم داشت گفت: ما بعد از کرونا جشنواره‌ای که بتوانیم اختتامیه خوبی برای آن برگزار کنیم نداشتیم اما پیش بینی می‌کنیم بالای هزار اثر را در این دوره داشته باشیم چراکه جشنواره تخصصی است.

دبیر جشنواره شعر قصه عشاق در پایان درباره تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره‌های حوزه شعر گفت: در جشنواره‌های دیگر ما شاهد حضور آثار در بخش‌هایی از جمله داستان کوتاه و یا دلنوشته هستیم اما این جشنواره به صورت تخصصی بر روی بحث شعر متمرکز شده است.

نشست خبری نخستین جشنواره ملی شعر «قصه عشاق» برگزار می‌شود

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 41859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha