چرا دربی ۱۰۰ حساس‌ترین دربی تاریخ لیگ برتر است؟

تعداد تماشاگران دربی مشخص شد بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان،تعداد تماشاگران دربی مشخص شد منصور قنبرزاده گفت: « با توجه به شرایط بازسازی ورزشگاه آزادی، بر اساس تصمیم اتخاذ شده مجوز حضور ۱۵ هزار تماشاگر صادر شده است.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد روزنامه ایران در گزارشی نوشت:دربی صدم پایتخت در شرایطی قرار است برگزار شود که این مسابقه برای هر دو تیم و همچنین سایر تیم‌ها بر سر کورس قهرمانی لیگ برتر از اهمیت زیادی برخوردار است. استقلال در حال حاضر، با ۵۵ امتیاز در صدر جدول لیگ برتر است و سپاهان هم با همین ۵۵ امتیاز و به خاطر گل زده کمتر در رده دوم قرار دارد. پرسپولیس هم با ۵۴ امتیاز در رده سوم ایستاده است.
در این شرایط که فاصله امتیازی بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس تنها یک امتیاز است، بر حساسیت‌های این مسابقه افزوده شده است.
این وضعیت مانند فصل گذشته شده که نتیجه دربی بسیار تعیین کننده بود. البته در دربی سال گذشته که در هفت هفته مانده به پایان لیگ برگزار شد، دو تیم در حالی برابر هم قرار گرفتند که فاصله استقلال از پرسپولیس هفت امتیاز بود و شاگردان یحیی گل محمدی می‌توانستند با پیروزی در آن مسابقه، فاصله‌شان را با شاگردان فرهاد مجیدی کمتر کنند. در آن مسابقه، سرخپوشان پایتخت با گلی که علی نعمتی در دقیقه ۳۸ به ثمر رساند، از حریف خود پیش افتادند ولی در دقایق آخر مجیدی دست به تعویض‌های هجومی زد و رودی ژستد در دقیقه۸۱ بازی را به تساوی کشاند تا آبی پوشان یک امتیاز حساس از آن مسابقه بگیرند و در نهایت به قهرمانی لیگ برتر برسند. نگاهی به دربی‌های برگزار شده در ادوار لیگ برتر نشان می‌دهد تنها دوره‌ای که هر دو تیم با فاصله امتیاز اندک در دور برگشت به مصاف هم رفتند ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۱ بود که البته آن هم فاصله زیادی با پایان لیگ برتر داشت و تفاوت امتیازات سرخابی‌ها، سه امتیاز بود. آن بازی بدون گل مساوی شد و در نهایت پرسپولیس در روز آخر توانست عنوان قهرمانی اولین دوره لیگ برتر را از آن خود کند و پس از آن، هیچ کدام از ۲۱ بازی گذشته دو تیم در دور برگشت مسابقات لیگ برتر، خصوصیات مورد نظر دربی صد را نداشته‌اند تا به این ترتیب، بازی پیش روی پرسپولیس و استقلال، حساس‌ترین دربی تاریخ لیگ برتر باشد.

آمار دربی‌های لیگ برتری
یکصدمین بازی تاریخ استقلال و پرسپولیس در مسابقات مختلف فوتبال ایران، در واقع چهل و چهارمین دیداری است که بین دو تیم در تاریخ لیگ برتر ایران برگزار می‌شود. در ۴۳ دیدار برگزار شده، پرسپولیس ۱۱ بار و استقلال هشت بار به پیروزی رسیده است و ۲۴ بازی هم مساوی شده است.
در این دیدارها، هیچ تیمی میانگین حداقل یک گل زده در هر بازی را ندارد و پرسپولیس ۴۲ گل و استقلال ۳۹ گل وارد دروازه همدیگر کرده‌اند. پرگل ‌ترین نتیجه ثبت شده در تاریخ بازی‌های دو تیم در لیگ برتر، برد ۴-۲ پرسپولیس برابر استقلال است. این دیدار ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ و در دور برگشت لیگ پانزدهم حرفه‌ای برگزار شد و حالا باید دید این مسابقه چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

دوازدهمین دربی روز یکشنبه
دربی یکشنبه آینده بین تیم های پرسپولیس و استقلال، دوازدهمین دیدار تاریخ دربی محسوب می شود که در این روز برگزار می شود.

دربی رفت که با مساوی ۲-۲ به پایان رسید، اولین دربی تاریخ سرخابی‌ها در ۵۵ سال گذشته بوده که سه شنبه برگزار شد و البته دیدار برگشت هم، دوازدهمین دیداری است که روز یکشنبه برگزار خواهد شد. بعد از روز جمعه با برگزاری ۶۳ مسابقه،روزهای یکشنبه و پنجشنبه فراوان ترین دربی‌ها را در تاریخ فوتبال کشورمان داشته‌اند که ۱۱ مسابقه دربی را برگزار کرده‌اند.

البته بعد از دربی روز یکشنبه، این روز با برگزاری ۱۲ دربی از پنجشنبه پیشی خواهد گرفت. گفتنی است در روز چهارشنبه: پنج مسابقه، شنبه: چهار مسابقه و دوشنبه:سه مسابقه برگزار شده اند.
آخرین بار، دربی یکشنبه‌ها، پنج شهریور ماه سال ۱۳۹۸ بود، در این مسابقه که در دور رفت لیگ نوزدهم حرفه‌ای برگزار شد و پرسپولیس با گل دقیقه ۸۱ مهدی عبدی برابر استقلال به پیروزی رسید.

استقلال امیدوار به شکستن طلسم ۶ ساله
دربی پایتخت سه رقمی شد و به عدد ۱۰۰ رسید. صدمین تقابل تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال این‌بار جذابیت دیگری دارد و دو تیم برای قهرمانی می‌جنگند و می‌دانند از دست دادن امتیاز در این بازی یعنی به حداقل رسیدن امیدها برای قهرمانی. مسابقه رفت دو تیم با تساوی ۲-۲ به پایان رسید؛ دیداری که با وجود نبود تماشاگران یکی از بازی‌های جذاب چند فصل اخیر پرسپولیس و استقلال بود. استقلال با ۵۵ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و پرسپولیس با یک امتیاز کمتر جایگاه سومی را به خود اختصاص داده است، اما دو تیم در شرایطی به مصاف هم می‌روند که از آخرین پیروزی استقلال در دربی‌ در لیگ‌برتر ۶ سال می‌گذرد. دهم اسفند سال ۱۳۹۶ استقلال با هدایت وینفرد شفر و با تک‌گل وریا غفوری موفق به شکست پرسپولیس شد اما دیگر در لیگ موفق به چنین کاری نشده است. استقلال در چند سال اخیر در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دو بار پرسپولیس را در جام حذفی در ضربات پنالتی شکست داده است. گفتنی است آخرین برد پرسپولیس نیز در دربی ۹۵ رقم خورد و سرخپوشان با هدایت یحیی گل‌محمدی با گل عیسی آل‌کثیر در لیگ بیستم مقابل استقلال پیروز شدند.

تماشاگر هر تیم؛ ۷۵۰۰ نفر
‌پرسپولیس در حالی، یکشنبه سوم اردیبهشت و هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر، در ورزشگاه آزادی میزبان استقلال است که تعداد تماشاگران دو تیم در دربی برابر است و بر همین اساس این میزان سهمیه بین دو تیم نصف خواهد شد. به عبارت ساده‌تر ۷۵۰۰ بلیت به طرفداران تیم میزبان و ۷۵۰۰ بلیت به تماشاگران استقلال فروخته خواهد شد. این اتفاق در شرایطی رخ داده که در سال‌های پیش از کرونا، بازی‌های دربی بیشترین تماشاگر را به خود اختصاص می‌داد که یکی از جذابیت‌های این مسابقه بود اما حالا هم که حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها آزاد شده، به علت بازسازی ورزشگاه آزادی، باز هم تماشاگران کمی برای این مسابقه حساس اختصاص داده شده است تا به این ترتیب باز هم بخش زیادی از هواداران سرخابی مجبور باشند از پای تلویزیون این بازی را تماشا کنند!

درخواست برخی نهادها برای تعویق روز بازی
در حالی که از ظهر دیروز جلسه شورای تأمین استان تهران به منظور تصمیم‌گیری برای دربی ۱۰۰ برگزار شد، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که با توجه به تقارن تعطیلات عید سعید فطر با دیدار دربی، برخی نهادها از فدراسیون فوتبال درخواست کرده‌اند تا این دیدار با یک روز تأخیر در روز دوشنبه آینده برگزار شود. اینکه این امر محقق شود یا خیر به نتایج جلسه شورای تأمین بستگی خواهد داشت. این در حالی است که طبق اعلام قبلی قرار است این بازی ساعت ۱۷:۳۰ آغاز شود ولی به گزارش ایمنا، شنیده‌ها حکایت از این دارد که این دیدار یک‌ساعت‌ونیم زودتر برگزار خواهد شد و از ساعت ۱۶ شروع می‌شود. ضمن اینکه حتی ممکن است روز بازی و ظرفیت حضور تماشاگران نیز در روزهای آتی دستخوش تغییر شود. این در حالی است که منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد ساعت دربی و ظرفیت حضور هواداران تنها مسأله‌ای است که تا این لحظه قطعی شده است.

۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 41623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha